Na lotnisku Warszawa-Babice powstać ma budynek do zabudowy symulatora śmigłowca. Wygląda więc na to, że to właśnie w tej lokalizacji policja zdecydowała się zamontować specjalistyczną platformę na bazie znajdującego się na wyposażeniu formacji śmigłowca Black Hawk S-70i. Prace nad nią zakończyć się mają, zgodnie z planem, w przyszłym roku.
Polska Policja, a dokładnie Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie to lider projektu, w ramach którego powstaje symulator śmigłowca Black Hawk S70i. Połączyła ona siły z dwoma partnerami - Akademią Sztuki Wojennej oraz spółką ETC-PZL Aerospace Industries. I to właśnie zapewne ta platforma, na którą nadal trwają prace, zostanie umieszczona na lotnisku Warszawa-Babice, gdzie znajduje się centralna baza Lotnictwa Policji. Formacja ruszyła właśnie z postępowaniem, którego przedmiotem jest realizacja w formule "zaprojektuj i wybuduj" budynku do zabudowy symulatora śmigłowca, z zapewnieniem kierownika budowy, kierownika robót branży sanitarnej oraz kierownika robót branży elektrycznej.
Czytaj też
Komenda Główna Policji wymaga, ze względu na specyfikę przetargu, że każdy zainteresowany złożeniem oferty podmiot odbędzie wizję lokalną, która będzie obejmowała między innymi zapoznanie się z istniejącą infrastrukturą we wskazanej lokalizacji. Dojść do niej miało w czwartek, 18 sierpnia o godz. 10. Bez wizyty oferty mają być automatycznie odrzucane.
Na wymiar
Budynek przeznaczony do zabudowy symulatora składać ma się z dwóch głównych hal przeznaczonych dla symulatora lotu i symulatora naprowadzania desantowania oraz pomieszczeń bezpośrednio związanych z wymaganą funkcjonalnością sprzętu. Znaleźć mają się w nim również pomieszczenia socjalne przeznaczone dla personelu obsługi symulatora oraz pomieszczenia dydaktyczne i biurowe. Planowana przez formację obsada etatowa to minimum 10 osób. W obiekcie zamontowana ma zostać także suwnica służąca do montażu urządzenia oraz prowadzenia prac serwisowych o udźwigu min. 3,2 t. Parametry dotyczące sprzętu wykonawcy przekazać ma producent, czyli ETC-PZL Aerospace Industries. Jak dowiadujemy się z dokumentów, masa samego symulatora lotu (kokpit, układ wizualizacji, układ ruchu) to ok. 18,500 kg, a symulatora naprowadzania i desantowania (kabina wraz z układem podnoszenia) to ok. 20,000 kg.
Na oferty formacja czekać będzie do 29 sierpnia, a do 27 września powinna podjąć decyzję o tym, kto zajmie się projektem i budową. Oferty oceni na podstawie ceny i okresu gwarancji. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 280 dni na zakończenie prac.
Przypomnijmy, że rozwiązanie, nad którym pracuje WSPol razem z partnerami projektu, to symulator klasy FFS (Full Flight Simulator) ze stanowiskiem desantowym. W skład systemu wchodzić będą: stanowisko treningowe pilota, stanowisko operatora ładunku, stanowisko treningowe dla policjantów ćwiczących desant, moduł wymiany informacji ze Zintegrowaną Platformą Podmiotów Zarządzania Kryzysowego (HLA), w której ramach w Policji i Państwowej Straży Pożarnej działać ma obecnie 5 symulatorów. Sama kabina załogi śmigłowca Black Hawk S70i, opracowana we współpracy z PZL Mielec, posiadać ma wszystkie urządzenia i oprogramowanie konieczne do odwzorowania statku powietrznego w operacjach powietrznych i naziemnych. A system wizualizacji umożliwiać ma widok z kabiny załogi, co wraz z układem ruchu o 6 stopniach swobody i bazą danych terenu 3D Polski wykonaną techniką fotogrametrii zapewnić ma pilotom rzeczywiste wrażenie ruchu śmigłowca. W przypadku stanowiska operatora ładunku i stanowisko treningowe dla policjantów ćwiczących desant powstaje replika kabiny ładunkowej śmigłowca z układem podnoszenia kabiny, układem symulacji opływu powietrza i układem prezentacji sytuacji zewnętrznej z wykorzystaniem gogli XR.
Czytaj też
Wartość policyjnego projektu budowy symulatora to ponad 50 mln złotych, z których większość - bo ponad 99,97 proc. - stanowi dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zgodnie ze stanem na maj br., zakończono już IV etap prac i rozpoczęto działania w ramach V, który zakończyć ma się już stworzeniem prototypu symulatora.
Formacja eksploatuje obecnie trzy wiropłaty Black Hawk S-70i (zakupione głównie dla policyjnych kontrterrorystów), dla których opracowywany jest symulator (w Polsce korzystają z nich również specjalsi z Jednostki Wojskowej GROM; resort obrony złożyły zamówienie na osiem takich maszyn). Nie wiadomo, czy na jej wyposażeniu pojawią się kolejne tego typu maszyny, ale jeszcze w grudniu 2021 roku komendant główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk zapewniał, że jeśli pozwoli na to sytuacja, to zakupiony zostanie jeden nowy śmigłowiec wielozadaniowy w ramach programu modernizacji. Szanse na to właśnie się zwiększyły, bowiem policja negocjuje zakup czterech maszyn Bell 407GXi i wygląda na to, że zostanie on sfinansowany z funduszy europejskich. Pozytywne zakończenie tych rozmów oznaczałby, że formacji "zwolniło się" trochę modernizacyjnych środków.
Baza z prawdziwego zdarzenia
Jak informuje policja, budynek do zabudowy symulatora planuje zlokalizować na terenie lotniska za istniejącymi hangarami 5. i 6. Teren ten stanowi działkę zabudowaną, ogrodzoną, na której oprócz budynków znajduje się jeszcze komunikacja piesza i kołowa, lądowiska dla helikopterów oraz enklawy zieleni. Samo miejsce planowanego posadowienia obiektu jest terenem zielonym, zabudowanym budynkami przeznaczonymi do rozbiórki. To, że powstanie tam budynek pod zabudowę symulatora przewidziane miało zostać w innym postępowaniu formacji, dotyczącym opracowania dokumentacji przebudowy infrastruktury technicznej wraz z zagospodarowaniem terenu dla części obszaru lotniska Warszawa-Babice. Centralna baza Lotnictwa Policji przejść ma bowiem dużą modernizację, zakładającą nie tylko powstanie obiektów pod platformę.
W ramach tej modernizacji na terenie bazy pojawił się już nowy mobilny hangar, który może pomieścić cztery śmigłowce. Ułatwić ma on prace w bazie Lotnictwa Policji w Warszawie oraz wykonywanie lotniczych działań operacyjnych. Na lotnisku Warszawa-Babice powstać ma, jak podkreśla sama formacja, "baza lotnicza z prawdziwego zdarzenia na miarę stolicy europejskiego kraju". Istniejące obiekty mają zostać przebudowane, a później przeprowadzony zostanie remont płaszczyzn manewrowych i dróg kołowania, instalacja odpowiedniego oświetlenia oraz zagospodarowanie terenu niezabudowanego. Obiekty policyjne znajdują się blisko zabudowań, więc formacja planuje również montaż specjalnych dźwięko- i energochłonnych ekranów oraz przeniesienie wewnętrznych dróg tak, aby zmniejszyć emitowany hałas.
W planach jest też modernizacja baz terenowych Lotnictwa Policji. A to m.in. dzięki modernizacyjnym środkom.
KrzysiekS
Brawo Policja kupują 4 dalsze sztuki Bell 407GXi (do 3 już posiadanych tego typu) i symulator do Black Hawk S-70i. Jeżeli ktoś rozumie tą logikę to niech mi wyjaśni?
Reo
Symulator to symulator a śmigłowce to śmigłowce. Policja tak samo jak Siły Powietrzne do różnych zadań potrzebuje dwóch rodzajów śmigłowców - lekkiego 407GXi i średniego S-70i i potrzebuje do nich symulatorów, czego nie rozumiesz?
AdSumus
Ile typów śmigłowców mamy w naszym kraju? To ile symulatorów nam potrzeba? Zdaje się że jeden symulator na typ nie wystarczy, z uwagi na specjalizacje. A taki symulator to nie jest tania zabawka. A jak się doliczy budynek, ceny za soft, licencje. Na zachodzie unifikują floty, u nas kupuje się byle taniej, a 80% kosztów to dopiero nadejdzie... Ale kto by to liczył?