Legislacja
Posłowie zajęli się ustawą o ochronie ludności. Przyjęto blisko 120 poprawek
Sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych rozpatrzyła pozytywnie sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. „W sumie zostało przyjęte 77 poprawek legislacyjnych i około 40 poprawek merytorycznych” – poinformował poseł Koalicji Obywatelskiej Konrad Frysztak, który był przewodniczącym specjalnej podkomisji. Teraz dokument trafi na drugie czytanie w Sejmie, które ma się odbyć w przyszłym tygodniu.
Posłowie zasiadający w sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych pochylili się we wtorek nad sprawozdaniem Podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Efekty prac zaprezentował jej przewodniczący, poseł KO Konrad Frysztak. „Podkomisja pracowała naprawdę bardzo merytorycznie. Poświęciliśmy na rozpatrzenie tego druku w sumie 18 godzin” – mówił.
„Debata nie była ograniczona jakimkolwiek reżimem czasowym. Każdy, kto chciał zabrać głos, mógł zadać pytania. Pan minister Leśniakiewicz (Wiesław, wiceszef MSWiA – przyp. red.) wraz ze swoim zespołem odpowiadali na wszystkie nurtujące stronę społeczną pytania. To pozwoliło na bardzo gruntowne, szerokie rozpatrzenie tej ustawy” - ocenił.
W ramach prac nad ustawą podkomisja przyjęła w sumie 77 poprawek legislacyjnych i około 40 poprawek merytorycznych. „Wszystkie poprawki, które były zgłaszane, a ich wpłynęło około 160 były szeroko omawiane, ale również strona rządowa do każdej z nich się odnosiła” – zauważył poseł KO. Jak dodał, w ramach przyjętych zmian doprecyzowane zostały m.in. sprawy związane z samorządem terytorialnym. „Rozdzieliliśmy kwestie prezydentów miast na prawach powiatu od wójtów, burmistrzów i prezydentów, tak by realny nadzór nad prezydentami miast na prawach powiatu mieli wojewodowie, a nie starostowie. Wiemy doskonale, że prezydent miasta na prawach powiatu jest również starostą, więc sam sobie by nadzorował te prace” - wyjaśnił.
Czytaj też
„Poszerzyliśmy katalog podmiotów uprawnionych do ochrony o Polski Związek Wędkarski i o Aeroklub Polski. To pozwoli na wzmocnienie tych podmiotów, ale od razu pragnę przypomnieć, że pan minister podnosił, że niewymienione organizacje trzeciego sektora, literalnie w ustawie, również mogą uczestniczyć jako podmioty ochrony ludności cywilnej poprzez zawarcie porozumienia. Skreśliliśmy również artykuł, który mówił o finansowaniu badań lekarskich i finansowaniu ubezpieczeń grupowych dla Polskiego Związku Łowieckiego. To był dosyć dyskusyjny zapis w ustawie” – wyliczył Frysztak.
Poseł KO zasugerował także, aby wtorkowe sprawozdanie podkomisji rozpatrzyć rozdziałami, co pozwoli sprawnie przejść do kolejnego, czyli do drugiego czytania, które ma się odbyć już w przyszłym tygodniu na Sejmie.
Podczas posiedzenia głos zabrał także poseł PiS Paweł Hreniak, który podkreślił, że część poprawek posłów PiS, w trakcie prac podkomisji zostało przyjęte, a część – w jego ocenie – tych „poważniejszych nie”. „My dzisiaj jako klub nie będziemy składali poprawek. Te poprawki pojawią się w drugim czytaniu. Będą dotyczyły m.in. jasnego rozdziału kompetencji organów, które są zapisane w tej ustawie, (a także – przyp. red.) kwestii związanych z finansowaniem, a tak naprawdę ze źródłami tego finansowania” – zapowiedział Hreniak. Według niego Wojsko Polskie powinno „nadal środki na modernizację posiadać i nie powinno być tak, że na obronę cywilną zabieramy z modernizacji wojska”.
„Z całą pewnością będziemy chcieli zwiększyć częstotliwość ćwiczeń w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej. Wydaje się, że ta ustawa jest nową materią i jak obserwujemy różnego rodzaju zdarzenia losowe, klęski żywiołowe, jeżeli te zapisy prawa mają funkcjonować i wszyscy mają znać swoje miejsce w systemie, no to trzeba to ćwiczyć. Z całą pewnością taka poprawka się również pojawi” – powiedział poseł PiS.
Czytaj też
Z kolei poseł Polski 2050-Trzecia Droga Bartosz Romowicz zauważył, że ustawa wymaga jeszcze kilku kwestii doprecyzowujących. „Jak chociażby określenie, czy starosta działa w imieniu własnym, czy w imieniu zarządu powiatu, czy marszałek działa w imieniu własnym, czy w imieniu zarządu województwa” - wyjaśnił.
„Także co do tego, jakie zalecenia może wydawać starosta wójtom, czy wojewoda wójtom, burmistrzom i starostom. I przygotowaliśmy osiem poprawek, natomiast wychodząc naprzeciw też temu, aby te poprawki były jak najbardziej przepracowane, to w dniu dzisiejszym ich nie będziemy zgłaszać, tylko zgłosimy je w drugim czytaniu” – dodał poseł Romowicz.
Wiceszef MSWiA Tomasz Szymański podziękował członkom podkomisji za pracę „w duchu kompromisu i zrozumienia tejże materii ponad podziałami politycznymi”. „(Jest to – przyp. red.) obszar i materia niezwykle ważna i istotna z punktu widzenia obronności, ochrony ludności państwa, materia nieuregulowana do tej pory, poruszająca szereg ważnych obszarów zarówno po stronie administracyjnej, ale też pragmatycznej, merytorycznej po stronie zarządzania kryzysowego” – ocenił Szymański.
„Szanuję również i popieram opcję, żeby nie powielać pracy podkomisji, żeby dzisiaj przepracować tenże projekt w opinii przyjęciu sprawozdania podkomisji i pracy poszczególnymi rozdziałami. Oczywiście jesteśmy otwarci na przyjęcie konstruktywnych i omówionych wcześniej w toku prac pod komisji również poprawek” – dodał wiceszef MSWiA.
Po około godzinnym posiedzeniu komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Za przyjęciem zagłosowało 19 posłów, nikt nie był przeciw, a 9 się wstrzymało. Oznacza to, że dokument trafi teraz na drugie czytanie w Sejmie.
Czytaj też
Przypomnijmy, projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej określa m.in. to, że na system ochrony ludności w Polsce składają się organy administracji publicznej i podmioty wykonujące zadania ochrony ludności, a także zasoby ochrony ludności. Dokument zakłada także utworzenie systemu bezpiecznej łączności państwowej. Wśród regulacji znalazła się również kwestia obiektów zbiorowej ochrony, którymi są schrony i ukrycia oraz miejsca doraźnego schronienia.
Dokument przewiduje też, że na finansowanie zadań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej corocznie przeznaczone zostaną środki w wysokości nie niższej niż 0,3 proc. produktu krajowego brutto - czyli ok. 10 mld złotych. Środki te będą przeznaczane m.in. na budowę, modernizację i utrzymanie budowli ochronnych oraz doposażenie bazy magazynowej obrony cywilnej w sprzęt niezbędny do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych.