Reklama

Dotyczące tego patrolowca prace podzielone zostały na dwa etapy. Pod koniec 2014 r.na terenie Stoczni Remontowej Nauta S.A. w Gdyni przeprowadzony został przez Zakład Remontowy Urządzeń Okrętowych Sp. z o.o remont samej jednostki. W zakres tego remontu wchodziła konserwacja podwodnej części kadłuba wraz z urządzeniami znajdującymi się poniżej linii wodnej (śruby, trzony sterowe, wały śrubowe), remont instalacji, w tym chłodzenia silników oraz przeciwpożarowej, a także przegląd urządzeń nawigacyjnych i podzespołów silników.

W tym czasie przeprowadzona została również modernizacja pomieszczeń, która dotyczyła sterówki, kabiny kapitańskiej, ciągów komunikacyjnych, magazynu prowiantowego, pentry, kambuza i mesy. Szczególnie istotne zmiany zaszły w sterówce. Dzięki likwidacji ścian działowych kabiny radiowej i nawigacyjnej zdecydowanemu zwiększeniu uległa jej powierzchnia. Natomiast za sprawą zamontowania dodatkowych okien w tylnej ścianie oraz zamianę na większe pozostałych zdecydowanie poprawiła się  widoczność ze sterówki, umożliwiając załodze prowadzenie obserwacji dookólnej.

Straż Graniczna Kaper-1 patrolowiec
Patrolowiec „Kaper-1”(SG-311) po modernizacji - fot. Andrzej Nitka

Drugi etap prac remontowych połączony z doposażeniem został zrealizowany pod koniec 2015 r. przez gdańską stocznię remontową Alkor. Obejmowały one wymianę w ciągach komunikacyjnych i kabinach wysłużonych instalacji (np. elektrycznej), montaż nowego oświetlenia, podłóg, sufitów oraz mebli. Najważniejszymi  jednak zmianami był montaż na rufie zdalnie sterowanego żurawia hydraulicznego Heila HLM 25/3S i dostarczonych przez  firmę Expandi elastycznej zapory przeciwrozlewowej o długości 150 m wraz z systemem jej rozwijania i wybierania Roto Pac. Wyposażenie do usuwania skażeń olejowych uzupełnia zbieracz zanieczyszczeń z powierzchni wody - Vikoma Komara 20 oraz dwa, umieszczone w ładowni zbiorniki przemysłowe na zanieczyszczenia o pojemności 1 m³ każdy.

Żuraw pokładowy może być sterowany z umieszczonej na pokładzie łodziowym pulpitu, bądź też za pomocą bezprzewodowej konsoli. Może obracać się w zakresie 360° i pozwala na podniesienie ładunku o masie do 1700 kg przy maksymalnym wysięgu sięgającym 10,85 m. Maksymalny udźwig wynosi 4050 kg przy najmniejszym wysięgu wynoszącym 4,79 m. Służy on do transportu z ładowni na pokład lub za burtę elementów systemu zbierania zanieczyszczeń a także transportu różnych ładunków w tym również obu łodzi pokładowych. Jedna z nich, przewożona na pokładzie rufowym łódź sztywnoburtowa SG-050 typu Sportis S-5400 została również zmodernizowana. Wyposażono ją w hak Henriksena pozwalający na bezpieczne opuszczanie i podnoszenie, w tym automatyczne wypięcie łodzi z zawiesia w chwili zetknięcia się jej z lustrem wody.

Andrzej Nitka

Reklama
Reklama

Komentarze