Służby Specjalne
Kontrola operacyjna "po nowemu". "Wnioski będą musiały być znacznie szersze niż do tej pory"
Premier Donald Tusk podpisał nowelizację rozporządzeń rozszerzających zakres i szczegółowość informacji przekazywanych przez służby specjalne dotyczące kontroli operacyjnych. „Wniosek o kontrolę operacyjną będzie musiał być znacznie szerszy niż do tej pory” – poinformował szef MSWiA Tomasz Siemoniak. W Dzienniku Ustaw opublikowano już dokumenty dotyczące CBA, ABW i SKW.
„Bardzo ważna decyzja premiera Donalda Tuska podnosząca poziom ochrony praw i wolności obywatelskich. Prokuratorzy i sędziowie będą mieli teraz pełną wiedzę nt. narzędzi i zakresu kontroli operacyjnej prowadzonej przez służby specjalne” – napisał na platformie X szef MSWiA, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak.
Szef MSWiA i minister koordynator służb specjalnych podał, że z rozporządzeń wynika, iż wniosek o kontrolę operacyjną będzie musiał być znacznie szerszy niż do tej pory. „To wnioski z kontroli NIK, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 2014, prac komisji ds. Pegasusa i opinii sędziów. Na sądy zostaje także nałożony obowiązek uzasadnienia decyzji zarządzającej kontrolę, a nie – jak było do tej pory – tylko odmownej” – dodał Siemoniak.
W piątek w Dzienniku Ustaw opublikowano trzy rozporządzenia zmieniające w sprawie sposobu dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez Centralne Biuro Antykorupcyjne prowadzonej przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.
Wcześniej - w czwartek i piątek - na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano teksty projektów podobnych rozporządzeń szefa MSWiA skierowane do uzgodnień – odnoszące się do dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez Służbę Ochrony Państwa i Policję.
Czytaj też
Rozporządzenia zakładają dokładniejsze informowanie w składanych przez szefów służb wnioskach o kontrolę operacyjną o jej zakresie, a także obowiązek uzasadniania przez sąd nie tylko decyzji odmownej, ale też wyrażającej zgodę na taką kontrolę. Szefowie będą mieli obowiązek określenia, jaki rodzaj narzędzia będzie stosowany, jaka jest jego funkcjonalność i jaki jest planowany do uzyskania w ramach kontroli operacyjnej zakres danych.
Dotąd w takich wnioskach wskazywany był jedynie rodzaj kontroli operacyjnej – czy chodzi tu o treść rozmów prowadzonych przez sieć telekomunikacyjną, o nagrywanie obrazu lub dźwięku z pomieszczeń lub samochodów, o przechwytywanie korespondencji – również elektronicznej, o uzyskiwanie danych z nośników i systemów informatycznych, czy też o kontrolę zawartości przesyłek.
Rozporządzenia dotyczą zarówno przypadków, gdy wnioskodawca zwraca się o zgodę na kontrolę do sądu, jak i w sprawach niecierpiących zwłoki – wnoszonych jedynie do prokuratora krajowego.
Nowe wzory formularzy, które będą wypełniali wnioskodawcy, mają dać wyczerpującą wiedzę o zakresie planowanej kontroli operacyjnej decydującym o jej zastosowaniu. Ma to sprawić, że ich rozstrzygnięcia będą opierać się na bardziej szczegółowych informacjach i dzięki temu w pełniejszy sposób umożliwić ocenę zasadności samej kontroli operacyjnej – tłumaczyli autorzy projektów rozporządzeń umieszczonych na RCL.
Zmiany w formularzach mają też doprowadzić do obowiązkowego uzasadniania każdej wydawanej przez sąd decyzji, a nie – jak obecnie – uzasadniania tylko decyzji odmownych. Projektodawcy założyli, że rozporządzenia wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu.
Również po tylu dniach zaczną obowiązywać podpisane przez premiera i umieszczone już w Dzienniku Ustaw rozporządzenia dotyczące zarządzenia lub przedłużenia kontroli operacyjnej prowadzonej przez CBA, ABW i SKW.