Straż Graniczna
MOSG wybrał dostawcę nowych poduszkowców
16 października Morski Oddział Straży Granicznej (MOSG) podpisał umowę na dostawę dwóch poduszkowców przeznaczonych do działań patrolowo-interwencyjnych. Jednostki zbuduje brytyjska firma Griffon Hoverwork Limited, która ma na to ponad rok.
W imieniu MOSG kontrakt podpisał kmdr SG Lesław Krysa, zastępca komendanta MOSG ds. logistycznych, zaś ze strony firmy Griffon dyrektor zarządzający Adrian Went. Zakres umowy obejmuje budowę i dostarczenie poduszkowców wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz przeprowadzenie szkoleń dla członków ich załóg. Termin jej realizacji określono na 31 października 2024 r., a koszt to ponad 28 mln złotych. Nowe jednostki trafią do zmodernizowanej bazy Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Starej Pasłęce i będą operować przede wszystkim na akwenie Zalewu Wiślanego.
Konieczność zakupu nowych poduszkowców wynikała z długoletniej eksploatacji i zużycia obecnie wykorzystywanych przez MOSG jednostek tego klasy. Kaszubski Dywizjon Straży Granicznej dysponuje dwoma poduszkowcami typu Griffon 2000 TD Mk III (SG-411 i SG-412), które zostały one zbudowane właśnie przez firmę Griffon Hoverwork Limited, na mocy kontraktu podpisanego 13 lipca 2005 r. Koszt budowy tych jednostek wyniósł 7,5 mln PLN, a ¾ środków pochodziło ze funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych na ochronę granicy zewnętrznej wspólnoty (Funduszu Schengen).
Podpisana właśnie umowa było konsekwencją trzeciego już postępowania przetargowego mającego wyłonić dostawcę poduszkowców dla MOSG. Zostało ono ogłoszone 7 czerwca br., a 3 lipca poinformowano, że jedyną ofertę złożyła ponownie firma Griffon Hoverwork. Wyceniła ona swoje usługi na 28 167 699 złotych, co znacznie przekraczało kwotę jaką zamawiający przeznaczył na realizację tego zamówienia (20 mln złotych). Mogło to skutkować unieważnieniem postępowania. Tak się jednak nie stało. Zamawiającemu udało się pozyskać dodatkowe środki finansowe, które pozwoliły na rozstrzygnięcie przetargu, co nastąpiło 4 września br.
Nowe poduszkowce przeznaczone będą do działań patrolowo-interwencyjnych oraz poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach zimowych - na lodzie (stałym i pokruszonym), w okresie letnim - na wodzie, a także w rejonach porośniętych sitowiem oraz na terenach bagnistych. Zdolne będą one do operowania na akwenach w odległości do 20 mil morskich od brzegu, zarówno w porze dziennej jak i nocnej przy ograniczonej widoczności.
Czytaj też
Jednostki mają się charakteryzować następującymi parametrami technicznymi: długość całkowita do 14 m, maksymalna szerokość 7 m, załoga licząca 4 osoby, możliwość zabrania 8 pasażerów, ładowność nie mniej niż 2000 kg, możliwość pokonania przeszkody o wysokości nie mniej niż 70 cm, autonomiczność nie mniej niż 10 godzin, prędkość maksymalna nie mniej niż 30 węzłów.