Koniuszy o propozycji zmian w art. 15a: przedstawiony projekt nie satysfakcjonuje funkcjonariuszy

16 czerwca 2021, 11:10
Maciej Wąsik, MSWiA, straż pożarna, fot. MSWiA
Fot. MSWiA

Resort spraw wewnętrznych i administracji przedstawił do zaopiniowania projekt nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, dotyczący art. 15a. Jak się jednak okazuje, związkowcy nie zmienili zdania jakie na temat propozycji MSWiA wyrazili już jakiś czas temu i chcą, by resort do dokumentu wprowadził szereg korekt. Na razie udało się "przeforsować" jedną zmianę, zgodnie z którą mundurowi przyjęci między 1999 a 2003 rokiem będą mieli prawo wyboru tego w jaki sposób zaliczać im do emerytury lata cywilnej pracy. W rozmowie z InfoSecurity24.pl Sławomir Koniuszy, przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów mówi, że przedstawiony projekt nie satysfakcjonuje ani związkowców, "ani funkcjonariuszy żywo tym tematem zainteresowanych". Jak dodaje, "o satysfakcji trudno mówić również w kontekście terminów", a jego zdaniem "dalszej zwłoki nie da się już nawet uzasadniać pandemią".

Temat nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, w zakresie art. 15a, jest dziś jednym z tych, który determinuje relacje na linii mundurowi - rząd. Konieczność uregulowania tej sprawy wynika jeszcze z porozumienia podpisanego w 2018 roku. Wtedy – jak przypomina w rozmowie z InfoSecurity24.pl Sławomir Koniuszy, przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów - kwestia ta zapisana została wprawdzie jako rozbieżność jednak w tej sprawie już dawno powinno dojść do porozumienia.

Ostatecznie MSWiA przygotowało projekt, który – już jakiś czas temu – w ramach wewnętrznych konsultacji, zaprezentowano związkowcom. Okazało się jednak, że rozwiązania w nim zawarte, jak zgodnie twierdzili przedstawiciele wszystkich formacji, nie do końca (mówiąc eufemistycznie) wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowiska. Pojawiały się głosy, że resort spraw wewnętrznych i administracji zamierza wprowadzić czwarty system emerytalny, a projekt jeszcze bardziej niż dotychczas różnicuje mundurowych. Sławomir Koniuszy z NSZZ Policjantów pytany przez InfoSecurity24.pl o to, dlaczego MSWiA nie dokonało zmian o które wnioskowali funkcjonariusze, mówi, że mogło się tak stać z obawy, iż "niektóre rozwiązania, takie jak chociażby (…) propozycja obniżenia progu stażowego (25 lat) staną się zachętą do odejścia na wcześniejszą emeryturę".

Jeśli resort ma obawy, że likwidacja art. 15a, której byśmy chcieli, przysporzy dodatkowych emerytów, niech czym prędzej położy na stół zapowiadany program rozwoju. To tam mają się znaleźć środki na poprawę uposażeń, na wzmocnienie ich motywacyjnego charakteru. Mamy też kilka propozycji, które premiowałby nie tylko branie na siebie większej odpowiedzialności poprzez awans, ale również bardziej doceniałyby doświadczenie zawodowe. Jedną z nich jest powiązanie dodatków służbowych i funkcyjnych ze stażem służby. Jeśli ten program zostanie szybko uchwalony, znikną jakiekolwiek obawy związane z wcześniejszą emeryturą.

Sławomir Koniuszy, przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów

Jak mówi w rozmowie z redakcją Koniuszy, "liczba systemów emerytalnych jest mniej istotna niż zawartość każdego z nich". Dodaje, że "funkcjonariusze nie protestowaliby, gdyby istniało nawet 15 systemów, pod warunkiem, że każdy z nich byłby sprawiedliwy i korzystny".

Jeśli ten "czwarty system" wszedłby w życie w wersji obecnego projektu, byłoby to po prostu niesprawiedliwe. Problem tkwi chociażby w zróżnicowaniu wskaźnika wzrostu emerytury za tzw. lata z cywila. Pierwsze trzy lata pracy funkcjonariuszy przyjętych do służby przed 1999 r. liczone są wg. wskaźnika 2,6. Dla przyjętych pomiędzy 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. proponuje się wskaźnik o połowę niższy. Dlaczego? Nie wiem. W trakcie rozmów nie przedstawiono nam żadnego przekonującego uzasadnienia. To właśnie dlatego każdą propozycję gorszą od rozwiązań, z których korzystają funkcjonariusze przejęci przed 1 stycznia 1999 r. uważamy za niesprawiedliwą. Niesprawiedliwe jest bowiem wszystko to, co różnicuje bez racjonalnego uzasadnienia.

Sławomir Koniuszy, przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów

Szef wielkopolskiego NSZZP pytany o to, czy sądzi, że uda się jeszcze przekonać MSWiA lub parlamentarzystów do wprowadzenia postulowanych przez związkowców zmian mówi, że jego zdaniem taka szansa istnieje. Podkreśla, że "ważne jest, aby ten projekt jak najszybciej trafił do prac parlamentarnych". Jednocześnie dodaje, że nie wyobraża sobie takiej sytuacji, by MSWiA w ogóle wycofało się z pomysłu uregulowania tej sprawy. "Wyglądałoby to jak szantaż ze strony resortu" – mówi.

"Uważam, że na braku elastyczności wobec naszych propozycji ucierpi przede wszystkim wizerunek resoru, który przyjął na siebie zobowiązanie, składając podpis pod porozumieniem" – dodaje na koniec rozmowy Sławomir Koniuszy. Wydaje się jednak, że MSWiA jest gotowe na "twarde negocjacje". Mówił o tym, jeszcze w maju w rozmowie z redakcją wiceszef resortu Maciej Wąsik. "Te rozmowy nie będą łatwe, ale jestem pozytywnie nastawiony. Możemy się różnić, ale szanujemy się, pracujemy i rozmawiamy" – zapewniał. Wąsik dodawał też, że być może są jeszcze jakieś lepsze rozwiązania niż te, które zaproponował resort. "Czekamy na spotkanie i rozpoczęcie prac" – zapowiadał w rozmowie z redakcją. Do rozmów doszło pod koniec maja i jak na razie, związkowcom nie udało się przekonać resortu do tego, że zmiany, o których mówią mundurowi, należy do projektu wprowadzić. To jednak dopiero początek legislacyjnej drogi noweli przygotowanej przez MSWiA, a więc – teoretycznie - wiele jeszcze może się zdarzyć.

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 277
Pragmatyk
niedziela, 20 czerwca 2021, 00:09

Podziwiam w sumie Waszą wiarę w Związki Zawodowe, czytam i szczerze zazdroszczę tej wiary, może proza życia a może realizm spowodował że po 20 latach w tym miejscu wierzę tylko w to co mam na papierze albo na ręku, reszta to dla mnie fantazje i klepanie pod publikę. Zgadzam się z tymi co uważają program modernizacji za kluczowy, nie ma ważniejszej sprawy do ugrania, ale związki są jak nasza reprezentacja, przegrywają ważne mecze, chociaz jest nadzieja, raz z Niemcami wygraliśmy, może to ten mecz o modernizację?, kto wie ... 15a to temat zamknięty, Rząd już się dogadał ze ZZ, w sumie niektórym z Was został rok czy dwa do 25 lat służby, więc naprawdę nie ma co lamentować, a jak faktycznie chcecie odzyskać składki, to zostańcie przy 15a, dla Was na pewno jest lepszy, odzyskacie każdy dzień składek, a teraz pracujcie jak najdłużej, to naprawdę ma sens.

Olek
sobota, 19 czerwca 2021, 21:48

Zgadzam się, bez modernizacji nie ma przyszłości dla tej formacji, nie ma rozwoju, też uważam że to gra o wysoką stawkę i trzeba związki poderwać do walki i intensywnej pracy, pytanie jak to zrobić, skoro co swoje ugrali

PACTA SUNT SERVANDA
niedziela, 20 czerwca 2021, 13:40

Zrobili ludzi w balona, przy przyjęciu do służby 1999 liczyły się składki nie ważne że to był ZUS w ten sposób naprzyjmowali ludzi z dorobkiem pracy z cywila a potem zrobiono co zrobiono ustawy wstecz 2003 likwidacja ART15 odebranie praw emerytalnych co było i dla kogo korzystniejsze niech osądzi sam .Ci co są przeciwni likwidacji art 15a na zasadach art15 nie mają dorobku składkowego ale po co ta zawiść, ludzie 99- 03 domagają się tylko tego co było im zagwarantowane w momencie przyjęcia do służby .Rząd nie ważne który powinien dawno tą kwestię uregulować w imię sprawiedliwości a nie zwodzić .A jak tak ,ma wyglądać sprawiedliwość według projektu 15aa niech wprowadzą prawo wyboru ale zwrotu składek w gotówce i bez żadnej łaski, pozornych doliczeń czy drugiej emerytury.

Jaro
niedziela, 20 czerwca 2021, 15:11

Przypominam Ci że to pierwszy rząd który wogóle podjął rozmowy, wcześniej nie było o tym mowy, dostaliście palec i właśnie łapiecie za rękę, ktoś się wami wcześniej przejmował?, teraz macie szansę dostać zwrot 6-7 lat to mało?, bardzo dużo, możesz też zostać przy 15a, gdzie tu problem, ciesz się z tego co dostałeś

Jakub
niedziela, 20 czerwca 2021, 01:31

100% racji, walczymy o modernizację bo to de facto poprawa wysokości uposażeń, od tego co wywalczymy zależą najbliższe lata

25+
sobota, 19 czerwca 2021, 19:36

Dajcie już spokój z tym 15a. Nie udało się wam ograć systemu i to wszystko. 03-12 dobrze wiedzieli co ich czeka a teraz podpinają się pod inne roczniki i z nimi lamentują. TO mało ważna sprawa. Jest co najmniej 5 ważniejszych. Służcie do 25 lat a bedzie i wam dane.

Maniek
niedziela, 20 czerwca 2021, 13:11

Nie zgodzę się bo jak przychodziłem były inne warunki tzn zus + 3 filar . Zasady gry były zmienione nie z winy funkcjonariuszy więc 15 a powinno iść dawno pod krechę .

03-12
niedziela, 20 czerwca 2021, 01:22

25+, nie jesteś w temacie, związki do końca utrzymywały że rocznik 03-12 podlega pod 15a i tak samo jak reszta zostanie spod tego gniota wyciągnięty, taka była cały czas narracja, poczytaj, znajdziesz te informacje, nie będziesz musiał pisać z ktoś się pod kogoś podpiął, prosta zasada, lepsza byle jaka wiedza niż byle jakie prywatne opinie

Alvaro
niedziela, 20 czerwca 2021, 00:58

Zgadza się, nie ograli systemu bo to było zbyt czytelne, poza tym mamy od lat kryzys kadrowy, to musiało się tak skończyć i sumie zakończyło się to połowicznym sukcesem i kompromisem, 25 lat w wypadku 99-03 to małe piwo, zleci

Stan
sobota, 19 czerwca 2021, 22:09

Przyjąłem się na starych zasadach. Masz LUKSUS dopracowania do 25 lat. Większość nie ma takich możliwości.

Filemon
sobota, 19 czerwca 2021, 18:48

Nie piszcie że program modernizacji jest nieważny, bo tak naprawdę jest najważniejszy, ważniejszy niż dziesięć takich 15a, mnie też dotyczy 15a i jestem mega wkur-niezadowolony z rezultatów prac po tylu latach, jednak zarobki, podwyżki, zrównanie kominów płacowych, siatki płac, zadbanie o pierwszą linię to priorytety. Nie ma obecnie nic ważniejszego a tu się okazuje że może nas to ominąć, może nas w tym nie być, to może oznacza długie lata bez jakichkolwiek podwyżek uposażeń, to będą lata, nie rok czy dwa, dlatego związki zawodowe na tym powinny skoncentrować siły i o to walczyć jak lwy, chociaż niech to im wyjdzie skoro tak koncertowo przegrały 15a. Jeżeli i to będzie porażka to ten związek nie ma racji bytu, to co ważne przestanie istnieć, wyjdzie na to że jedni będą mieli 25+ i luz w życiu a drudzy zostaną bez grosza przy obecnej inflacji, braku waloryzacji, podwyżek cen oznacza zubożenie przez długie lata, więc nie opowiadajcie że to nie ważne, to o wiele ważniejsze niż 15a, stawka jest znacznie wyższa, bo z to oznacza nasz wspólny byt i godne zarobki

Kufel
sobota, 19 czerwca 2021, 18:37

Wreszcie koniec tej telenoweli, odsłużycie 25 lat i macie wolny wybór, nie ma co narzekać, co mają powiedzieć osoby z 03-12, zero wyboru i doliczeń. Większość z was ma wojsko plus służba i macie po 20-23 lata, zostało jeszcze dwa, trzy lata żeby doliczyć cywila, nie ma co bić piany, ważniejsza jest dziś sprawa przeprowadzenia programu modernizacji, podwyżek pensji, dodatków, tu naprawdę jest wysoka stawka którą dotyczy nas wszystkich i tutaj nie dzieje się nic a powinno

Tweets InfoSecurity24