Reklama

Służby Mundurowe

Projekt zmian w art. 15a doczekał się publikacji

Fot. KWP w Gorzowie Wlkp.
Fot. KWP w Gorzowie Wlkp.

Na ten moment funkcjonariusze czekali bardzo długo. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli plan modyfikacji w art. 15a. Problem w tym, że propozycja nie do końca spełnia oczekiwań mundurowych, którzy liczą na to, że do wprowadzenia korekt w przygotowanym przez MSWiA dokumencie uda im się przekonać posłów i senatorów już na etapie prac parlamentarnych.

Jak podkreślał jeszcze w maju, w rozmowie z InfoSecurity24.pl, Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, projekt zmian w art. 15a powstał na prośbę związków zawodowych, które dążyły do rozwiązania emerytalnego problemu służb i uregulowania kwestii zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila". Związkowcy oczekiwali jednak, że przepis ten, czyli art. 15a, zostanie wykreślony. Tak się jednak nie stało, a wiceminister podkreślał, że propozycja MSWiA jest racjonalna i, co ważne, mieścić się ma w ramach budżetu, jakim dysponuje resort. 

Wyboista droga

O zmiany w mundurowej ustawie emerytalnej, które uregulowałyby kwestie zaliczania do emerytury lat pracy "z cywila" zabiegają od lat przedstawiciele niemal wszystkich mundurowych środowisk. Chodzi o zasady doliczania pracy cywilnej do emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby po 1 stycznia 1999 r. i przed 1 października 2003 r. Związkowcy chcą, aby dla funkcjonariuszy przyjętych w tym okresie zasady były takie same, jak dla funkcjonariuszy przyjętych przed 1 stycznia 1999 roku.

Na projekt mundurowi czekali aż do końca września 2020 roku i jak się szybko okazało przedstawione przez MSWiA propozycje nie do końca spełniły oczekiwania środowiska. Jeszcze na etapie konsultacji wewnątrzresortowych szereg uwag zgłosili związkowcy reprezentujący formacje podległe MSWiA, a wtórowali im m.in. funkcjonariusze Służby Więziennej, którzy zabiegają - z poparciem nadzorującego SW wiceministra sprawiedliwości - wnioskując o to, by projekt dotyczył także ich formacji. Zastrzeżenia, jakie zgłaszali, jeśli miałby zostać zaakceptowane, wpłynęłyby jednak na dość znaczącą zmianę pierwotnych założeń poczynionych przez MSWiA. 

Ostatecznie, resort zdecydował się wprowadzenie poprawki, zgodnie z którą grupa funkcjonariuszy - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będzie miała do wyboru dwie możliwości. Pierwszą z nich jest doliczenie przez tych funkcjonariuszy do emerytury mundurowej pracy cywilnej i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Drugą możliwością jest niedoliczanie do emerytury mundurowej pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch emerytur, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat. Jak okazało się w czerwcu, to jedyny element, który mundurowym w dokumencie przygotowanym przez resort spraw wewnętrznych i administracji się podoba. Wiadomo również, że na etapie uzgodnień resortowych rozwiązaniami objęci zostaną również mundurowi ze Służby Więziennej.

Jednocześnie informuję, że przesyłany do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy zawierać będzie nową propozycję (art. 15ab) dającą funkcjonariuszowi możliwość wyboru ustalania emerytury na zasadach dotychczasowych, określonych w art.15a, lub nowych przedstawionych w art. 15aa.

fragment pisma Macieja Wąsika, sekretarza stanu w MSWiA do Michała Wosia, sekretarza stanu w resorcie sprawiedliwości

Projekt pojawił się 7 lipca br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, resort proponuje dodanie art. 15aa do ustawy zaopatrzeniowej oraz wprowadzenie zmian dostosowujących. Mundurowi, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. oraz którzy w dniu zwolnienia ze służby posiadają co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej), będą mogli mieć uwzględnione w wysłudze emerytalnej poprzedzających służbę lub przypadających po zwolnieniu ze służby okresy składkowe i okresy opłacania składek (tzw. okresów pracy cywilnej). Okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Wprowadzone zostaną również przepisy dotyczące zasad ponownego ustalenia wysokości emerytury oraz przekazywania środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym.

Co więcej, przepis przejściowy projektowanej ustawy umożliwia byłym funkcjonariuszom, których emerytury zostały ustalone na zasadach określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a którzy spełnią warunek określony w niniejszej ustawie (co najmniej 25 lat służby), i którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponowne ustalenie wysokości emerytury policyjnej z uwzględnieniem tzw. okresów pracy cywilnej.

Choć propozycja ta nie satysfakcjonuje związkowców i planują oni walkę o wprowadzenia w niej zmian już w trakcie prac w Sejmie i Senacie, to podkreślają równocześnie, że nawet w tym kształcie stanowi ona jakieś rozwiązanie problemu i nie zamierzają blokować prac. Pytanie, jak wpłynie to na dalsze negocjacje z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji?

MR

Reklama
Reklama

Komentarze