Policja
Więcej mieszkań dla warszawskich policjantów
Już niedługo w Warszawie zwiększy się pula mieszkań komunalnych dostępnych dla stołecznych policjantów. Decyzję o tym podjęła Rada Warszawy, która zmieniła uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali. Dodatkowo stołeczny ratusz prowadzi rozmowy z przedstawicielami wojewody, aby przekazać budynek przy ul. Sobieskiego 100 w Warszawie - tzw. szpiegowo (przejęty od rosyjskiej ambasady w 2022 roku – przyp. red.) - na potrzeby mieszkaniowe funkcjonariuszy straży pożarnej i policji.
O tym, że problem mieszkaniowy jest jedną z najpoważniejszych bolączek policjantów Komendy Stołecznej Policji, wiadomo nie od dziś. Mówił o tym m.in. szef stołecznej Policji inspektor Dariusz Walichnowski. Inspektor w rozmowie z InfoSecurity24.pl podkreślał, że ma świadomość, że „rynek zewnętrzny da większe pieniądze prawnikowi, niż Policja jest w stanie mu zaoferować”.
„Czy to w Warszawie ma znaczenie? Ma ogromne, ponieważ jeżeli ktoś chce pełnić służbę w Warszawie, a nie jest stąd, nie ma mieszkania, to musi je wynająć. Nie muszę tłumaczyć, ile kosztuje wynajem mieszkania w Warszawie. Są to znaczące różnice. I może się okazać, że w Warszawie nie będzie go na to stać. I miałem już takie sytuacje. Spotkałem się z głosami, że policjanci nie tylko chcą odejść z garnizonu stołecznego, ale chcieli w ogóle odejść z Policji, ponieważ najzwyczajniej wprost powiedzieli, że nie było ich stać na to, żeby wynajmować mieszkanie” – mówił inspektor Walichnowski.
Do policyjnych problemów mieszkaniowych w Warszawie odniósł się także komendant główny Policji nadinsp. Marek Boroń. „Chcielibyśmy, żeby środki, jakimi dysponuje ratusz, były dodatkiem do tego świadczenia. Samorząd Warszawy już dziś wspiera Komendę Stołeczną Policji czy Komendę Główną w zakresie lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy. Ale to jest kropla w morzu potrzeb. Mamy nadzieję, że miasto dołoży swoją cegiełkę do świadczenia mieszkaniowego” – zaznaczał w rozmowie z InfoSecurity24.pl generał Boroń.
Jak się okazuje, Rada Warszawy dołożyła już swoją „cegiełkę” do rozwiązania tych problemów. „Rada Warszawy na mój wniosek zwiększyła liczbę mieszkań komunalnych dostępnych dla policjantów i policjantek. Bezpieczeństwo to priorytet” – poinformował na platformie X (dawny Twitter) prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Rada Warszawy na mój wniosek zwiększyła liczbę mieszkań komunalnych dostępnych dla policjantów i policjantek. Bezpieczeństwo to priorytet. Dziś miałem zaszczyt wyróżnić funkcjonariuszki i funkcjonariuszy policji oraz straży miejskiej, którzy codziennie dbają o nasze… pic.twitter.com/ALKhcf4OeJ
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) December 18, 2024
Na ostatnim posiedzeniu stołeczni radni przyjęli zmiany do uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta stołecznego Warszawy. Jak czytamy w uzasadnieniu, zmiany dotyczą trzech powiązanych ze sobą kwestii. Pierwsza z nich ma na celu doprecyzowanie podmiotów będących dysponentami lokali w Warszawie, z którymi Prezydent może zawierać porozumienia. „W ramach tego katalogu wskazana jest m.in. »Komenda Główna Policji«, a proponuje się zastąpienie ten nazwy bardziej ogólną nazwą formacji jaką jest Policja. Dotychczas obowiązujący zapis mógłby ograniczać możliwość zawierania porozumień z innymi jednostkami Policji niż Komenda Główna Policji, a planowane jest zawarcie takiego porozumienia z Komendą Stołeczną Policji” – wskazano w uzasadnieniu.
Czytaj też
Druga zmiana w uchwale ma natomiast na celu zwiększenie „puli” lokali przeznaczonych na realizację spraw dla służb mundurowych z 0,6 procent do 2 procentów lokali zwalnianych rocznie oraz dodanie w ramach tej puli funkcjonariuszy Komendy Stołecznej Policji. „Dodatkowo dodanie »Policji« w ramach puli związane jest z tym, że jak wyżej wskazano, planowane jest zawarcie z Komendą Stołeczną Policji porozumienia regulującego sytuację dotychczasowych lokali pozostających w dyspozycji tej służby” – podkreślono w uzasadnieniu.
Co ciekwe, samorząd Warszawy prowadzi też rozmowy z przedstawicielami wojewody na temat przekazania nieruchomości przy ul. Sobieskiego 100 (tzw. szpiegowo – przyp. red.) do zasobu mieszkaniowego gminy w zamian za możliwość realizacji potrzeb mieszkaniowych funkcjonariuszy straży pożarnej i policji. „Zaproponowane zmiany pozwolą na udzielenie większego wsparcia mieszkaniowego takim funkcjonariuszom – dla przykładu w stosunku do zeszłego roku oznaczałoby to zwiększenie puli z 10 do maksymalnie 34 lokali” – czytamy.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że miasto przejęło „Szpiegowo” od ambasady Federacji Rosyjskiej w kwietniu 2022 roku, czyli kilka miesięcy po rozpoczęciu pełnoskalowej wojny na Ukrainie. Budynek ten został oddany do użytku w 1980 roku, a mieszkali w nim pracownicy rosyjskiej ambasady. Łącznie jest tam około 100 mieszkań, jednak - jak przyznaje stołeczny ratusz - nieruchomość wymaga całkowitej modernizacji, której koszt może wynieść około 70 milionów złotych.
Trzecia zmiana, którą stołeczni radni przyjęli w uchwale, ma na celu zmianę wprowadzonego do uchwały w 2023 roku przepisu, na podstawie którego „doprecyzowany został podmiot zobowiązany do remontu lokali, które pozostają w dyspozycji Komendy Stołecznej Policji i Komend Rejonowych Policji na te służby”. „Służby rozporządzają zasobem i nim dysponują na potrzeby funkcjonariuszy – powinny również przejąć koszt remontów tego zasobu” - podkreślono.
„Zaproponowane zostało opóźnienie wejścia przepisu w życie o rok, tak aby komendanci służb mieli odpowiedni czas na przygotowanie budżetów w tym zakresie. Z uwagi na problemy, jakie służby mają z zabezpieczeniem środków niezbędnych do przeprowadzenia remontu – zmiana doprecyzowuje możliwość realizacji tego obowiązku na podstawie porozumienia, jakie zawrze komendant z funkcjonariuszem” – zaznaczono w uzasadnieniu.
Czytaj też
Co ciekawe, projekt zmian w uchwale nie podlegał konsultacjom. Jak czytamy, było to podyktowane niedoborem funkcjonariuszy, który „ma bezpośredni wpływ na zabezpieczenie porządku w gminie i bezpieczeństwa mieszkańców Warszawy”. „Możliwość zapewnienia godnych warunków zamieszkania funkcjonariuszom może wpłynąć na poprawę sytuacji kadrowej w tych służbach. Stworzenie więc odpowiedniego zaplecza mieszkaniowego dla osób wykonujących tę pracę jest uzasadnione ważnym interesem gminy” – dodano.