Policja
Policja sama wyszkoli pilotów. "Cała formacja boryka się z problemami kadrowymi"
Kierownictwo Policji szykuje zmiany w lotnictwie formacji. Jak się okazuje, funkcjonariusze w ramach służby – zgodnie z zarządzeniem komendanta głównego Policji – będą mogli uzyskać licencję pilota śmigłowcowego LP. „Policja będzie miała możliwość kierowania policjantów spełniających określone wymagania na szkolenie lotnicze” – poinformowała KGP.
O tym, że największa formacja mundurowa podległa resortowi spraw wewnętrznych i administracji ma problem z brakiem policjantów, wiadomo nie od dziś. Według stanu zatrudnienia – na 1 pierwszego października – w całym kraju brakuje ponad 13,7 tysiąca funkcjonariuszy. Z wakatami kłopot mają nie tylko garnizony, ale też jednostki specjalistyczne w tym także pion lotniczy. „Lotnictwo Policji, jak i cała formacja boryka się z problemami kadrowymi” - informuje KGP. Policja dodaje jednak, że „robi wszystko, aby zapewnić ciągłość służby pełnionej przez pilotów policyjnych śmigłowców”. Co jednak ciekawe, komenda główna nie podaje szczegółów dotyczących braków osobowych wśród „lotników”. „Dane dotyczące liczby wakatów w Lotnictwie Policji nie są publicznie dostępne z uwagi charakter pełnionej przez funkcjonariuszy służby oraz związane z nią zagrożenia (zgodnie z zapisem art. 20a ust. 1 Ustawy o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku tj. „Policja zapewnia ochronę form i metod realizacji zadań, informacji oraz własnych obiektów i danych identyfikujących policjantów”)” - poinformowała policyjna centrala w odpowiedzi na pytania wysłane przez redakcję.
Wydaje się jednak, że kierownictwo formacji ma plan na to, jak uzupełnić choć część wakatów w policyjnym lotnictwie. Komendant główny Policji nadinsp. Marek Boroń wydał zarządzenie w sprawie metod i form wykonywania zadań przez służbę Lotnictwo Policji. Dokument ten umożliwia kierowanie policjantów na szkolenie lotnicze pozwalające na uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP. Co to oznacza w praktyce? „Policja będzie miała możliwość kierowania policjantów spełniających określone wymagania na szkolenie lotnicze” – podkreśliła w odpowiedzi na pytania InfoSecurity24.pl Komenda Główna Policji
Jednak, aby funkcjonariusz mógł zostać skierowany na takie szkolenie, musi spełniać kilka podstawowych wymagań, które jasno opisano w dokumencie. Osoba ubiegająca się o uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego LP powinna m.in. posiadać minimum średnie wykształcenie o kierunku technicznym lub średnie wykształcenie ogólne oraz specjalistyczne szkolenie o kierunku lotniczym. Dodatkowo kandydat powinien odpowiadać wymaganiom w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej potwierdzonym orzeczeniem o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji pilota śmigłowcowego, wydanym przez centrum medycyny lotniczej lub lekarza orzecznika.
Funkcjonariusz, który będzie ubiegać się o udział w szkoleniu, musi także uzyskać pozytywny wynik badań lotniczo-lekarski oraz znać język angielski. Przy wyborze kandydata będzie brane pod uwagę spełnienie wymagań dodatkowych w zakresie m.in. posiadania licencji pilota, wykształcenia, czasu pełnienia służby w Policji oraz posiadania pozytywnej opinii służbowej na ostatnio zajmowanym stanowisku.
Czytaj też
Jak na razie nie wiadomo jak przebiegać będzie rekrutacja dla kandydatów. Według zapewnień KGP „obecnie trwają prace nad formą prowadzenia naboru”. Dotychczas nie została także określona liczba przeznaczonych do szkolenia policjantów. „Czas szkolenia zostanie określony na podstawie programu szkolenia, który będzie opracowany przez organizatora szkolenia” – czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. Jak dodano, obecnie nie ma też gremium, które będzie prowadziło szkolenia lotnicze. „Skład zespołu określi organizator szkolenia” – zapewnia KGP.
Komenda Główna Policji zaznaczyła też, że wciąż trwają prace nad szczegółowymi regulacjami dotyczącymi zasad szkolenia policjantów do uzyskanie licencji pilota śmigłowcowego Lotnictwa Policji. Informację o naborze kandydatów umieszczane będą na portalu internetowym policja.pl, stronach podmiotowych jednostek organizacyjnych Policji w Biuletynie Informacji Publicznej i na portalu wewnętrznym Komendy Głównej Policji.
Co istotne, po ukończeniu szkolenia „licencja pilota śmigłowcowego Lotnictwa Policji z założenia nie będzie uprawniała policjanta do wykonywania lotów poza służbą, będzie to licencja resortowa”.
Początki samodzielnego policyjnego lotnictwa, jakie znamy dziś, sięgają 1996 roku. Wtedy to, zarządzeniem komendanta głównego Policji powstały dwie pierwsze sekcje lotnictwa - przy Komendach Wojewódzkich Policji w Krakowie i Poznaniu. Rozwój lotnictwa w formacji nastąpił w 2000 roku, kiedy Policja - po rozformowaniu 103. Pułku Lotniczego Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSWiA - otrzymała 11 śmigłowców. Dziś w dyspozycji policjantów jest 13 śmigłowców – Black Hawków i Bell-i – które są rozlokowane w 6 bazach w całej Polsce. Sekcje lotnictwa znajdują się w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu.
Czytaj też
Przełom w kwestii sprzętu jakim dysponują lotnicy z Policji nastąpił wraz z zakupem śmigłowców S-70i Black Hawk. Aktualnie formacja posiada 4 tego typu maszyny. Na wyposażeniu policyjnych lotników są także lekkie śmigłowce Bell-407GXi. Tych eksploatuje się dziś 7. Dodatkowo formacja posiada też dwa Bell 206B-III Jet Ranger, które stacjonują w Łodzi i we Wrocławiu.
Jak wynika z danych podawanych oficjalnie przez KGP, obecnie lotnictwo policyjne dysponuje 104 etatami (89 policjantów i 15 osób cywilnych). Naczelnikiem Zarządu Lotnictwa Policji w Głównym Sztabie Policji KGP jest insp. pil. Robert Sitek, jego zastępcą - mł. insp. Radosław Kuropatnicki.
Tomek2223
Ratunkiem dla sytuacji kadrowej w Sw , SG i Policji jest wprowadzenie dodatku mieszkaniowego takiego jak ma wojsko albo SOP.