Policja
Prawie 500 nowych motocykli w mniej niż rok
Komenda Główna Policji podpisała umowę na dostawę 478 motocykli, których zakup współfinansowany jest z funduszy europejskich. Zlecenie trafiło do, znanej już formacji, gdańskiej spółki, więc będą to maszyny BMW.
Dostawa 478 motocykli w policyjnej wersji oznakowany to tegoroczny przetarg Komendy Głównej Policji, i to jeden z większych. Zakup ten jeszcze w czerwcu zapowiadał pierwszy zastępca komendanta głównego policji nadinsp. Dariusz Augustyniak, gdyż jest on realizowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach projektu "Bezpieczniej na drogach – motocykle dla służby ruchu drogowego". Motocykle rozdysponowane zostaną oczywiście między jednostki na terenie całej Polski, a 25 z nich zostanie na pewno przekazanych Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
Formacja oceniając oferty, a dokładnie jedną, bo tylko tyle ich wpłynęło, ocenić miała współczynnik masy pojazdy bazowego do jazdy do maksymalnej mocy netto silnika, prędkość maksymalną, fabryczną zabudowę motocykla do celów policyjnych z katalogowej oferty producenta pojazdu (homologowana), kufry otwierane od góry, światła mijania w technologii ksenonowej lub LED, elektrycznie regulowaną twardość zawieszenia tylnego, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, bezprzewodowy mikrofon zamontowany w kasku motocyklisty służący do podawania komunikatów słownych przez urządzenie rozgłoszeniowe. Liczyła się również oczywiście cena.
Swoją propozycję, jak wspomniano jedyną w przetargu, złożyła gdańska spółka Zdunek Premium, która otrzymała ostatecznie 92 punkty. Sprzęt przez nią oferowany nie otrzymał bowiem punktów za fabryczną zabudowę motocykla do celów policyjnych z katalogowej oferty producenta pojazdu (homologowana) oraz wyposażenie w bezprzewodowy mikrofon zamontowany w kasku motocyklisty służący do podawania komunikatów słownych przez urządzenie rozgłoszeniowe. Umowę podpisano 12 listopada. Za realizację dostaw spółka otrzymać ma prawie 50 mln złotych netto, a dokładnie 60,945 mln złotych brutto.
Zwycięzca na realizację dostaw ma 11 miesięcy od daty zawarcia umowy. Nie oznacza to jednak, że dokładnie tyle czasu będzie miał na dostarczenie policji wszystkich motocykli. Pierwsza transza (58 sztuk) ma się znaleźć w jej "rękach" w ciągu 8 miesięcy, a kolejna (210 sztuk) w ciągu 10 miesięcy. Natomiast ostatnia (210 sztuk), właśnie w ciągu 11 miesięcy. Jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, będą to maszyny BMW R 1250 RT.
Każdy motocykl, zgodnie z wymaganiami policji, posiadać ma dwa fabrycznie montowane kufry boczne o pojemności nie mniejszej niż 19 litrów każdy. Za siedzeniem kierowcy, na miejscu pasażera w osi pojazdu musi znajdować się fabrycznie zamontowana zabudowa specjalna, umożliwiająca zamontowanie urządzeń łączności lub przewożenie elementów wyposażenia służbowego. Silnik w motocyklach ma być spalinowy czterosuwowy z zapłonem iskrowym, o maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 90 kW. Prędkość maksymalna, którą osiągać mają maszyny, wynosić ma nie mniej niż 180 km/h. Po zabudowie muszą posiadać ładowność uwzględniającą kierowcę o wadze co najmniej 100 kg oraz wyposażenie specjalistyczne o łącznej wadze 30 kg. Na wyposażeniu dodatkowym znaleźć mają się np. dwa kaski czy latarka LED.
Według stanu na 1 czerwca br. polska policja dysponowała 588 motocyklami, z czego w użytkowaniu były 564 pojazdy.
W ramach projektu Komenda Główna Policji otrzymała dofinansowanie w postaci ponad 56 mln złotych z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na zakup 478 sztuk motocykli ciężkich - o poj. silnika powyżej 1000 cm sześc. - oraz 876 kompletów strojów dla motocyklistów. "Są to kombinezony, ale również szkolenia dla policjantów" - podkreślała jeszcze w czerwcu br. Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. "Z Komendą Główną Policji mamy zawarte już dwie umowy, dzisiaj zawieramy trzecią. Czas na realizację mamy do 2023 roku" - przekazała wtedy Lech. Łączna wartość wsparcia unijnego z POIiŚ 2014-2020 dla Komendy Głównej Policji wynosi prawie 229 mln złotych.
Zdunek Premium to spółka znana polskiej policji (i nie tylko jej), i to nie tylko ze względu na dostawy motocykli. Gdyńska firma dostarczyła je m.in. do Komendy Stołecznej Policji i był to ten sam model, który spółka zaoferowała formacji w ramach tegorocznego postępowania. Zdunek Premium odpowiada również za realizację (w ramach konsorcjum) przetargu na nieoznakowane skrycie opancerzone terenówki (BMW X5), które trafią do Centralnego Biura Śledczego Policji oraz kontrterrorystów.
KFiatek
50 mln za prawie 500 motocykli...czyli 100 tys za jeden!!!! Brawo.
Anonim
Przetarg, a w przetargu startuje tylko jedna firma, wiec chyba powinien zostać odwołany i rozpisany od nowa. Jeśli jest jedna firma to może narzucić cene jaką chce, bo niema konkurencji. To że w Polsce nie produkuje sie aut można zrozumieć, ale tego że nie produkujemy nawet motorów to już zrozumieć sie nie da. Nawet w czasach 2 RP kiedy też produkowano tylko auta na licencji nasze firmy produkowały dobre motory, nie mówiąc już o czasach PRL.
Autor nieznany
Ruch drogowy ma długą historię robienia wałów.
SimoN
Rozpisuje się od nowa jeżeli przekroczona jest cena jaką ma zamiar wydać zamawiający. W ten sposób ( jeden oferent) można byłoby odwoływać wszystko. Motocykle są potrzebne a środki unijne muszą zostać wykorzystane w odpowiednim czasie. W tym przypadku wrócą skąd przyszły ;)
Arek
Mam nadzieje że nowe kombinezony będą wygladały nowocześnie jak te pierwsze skórzane...z lat 90-2000 a nie jak pracownik sortowni...buty jak z stajni cholewy.niestety oferta np.moratexu nie jest ani nowoczesna ani ładna.rekawice skórzane jak impregnat zejdzie nasiakają.wystarczy odwiedzić byle sklep motocyklowy gdzie kombinezon s/m l/xl z regulacja rozmiaru, zamykana wentylacją,syntetycznym,nowoczesnym materiałem, o opływowym kroju to norma.
Arnold
Mam nadzieje że już je.pomalują w nowe barwy odblaskowe a nie na kolejne 10 lat wstawią stare wzory oklejenia.