Pełzający remont policyjnych Mi-8

2 marca 2020, 12:58
MI-8T Polcja Śląsk
Fot. Śląska.Policja.pl

Komenda Główna Policji nie ustaje w wysiłkach, aby utrzymać w służbie śmigłowce transportowe Mi-8, które powoli dobijają czterdziestki. W ostatnim czasie przeprowadzono kilka odrębnych postępowań przetargowych związanych z remontami wirników nośnych tych maszyn, których łączna wartość przekracza 1,8 mln zł. Wskazuje to na znaczne wyeksploatowanie niemal czterdziestoletnich maszyn.

Oba śmigłowce Mi-8T wykorzystywane do działań Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego „BOA” pochodzą z 1983 roku i mają nalot przekraczający grubo 5 tys. godzin. Rekordzistą w całej policyjnej flocie śmigłowcowej jest Mi-8T o numerze A-023 (SN-42XP), który już w ubiegłym roku przekroczył 5700 godzin spędzonych w powietrzu. Wysłużone maszyny miały zastąpić trzy pozyskane przez Policję, fabrycznie nowe Black Hawki. Jednak wszystko wskazuje na to, że maszyny Mi-8T pozostaną w służbie jeszcze przynajmniej przez kilka lat bijąc kolejne rekordy. Łączą się one niestety również z rekordowymi kosztami utrzymania maszyn w linii. 

W 2019 roku rozstrzygnięto przetargi dotyczące zakupu jednego kompletu łopat wirnika głównego Mi-8T za sumę 749 566 zł, oraz naprawy piast dwóch wirników głównych za łączną sumę 555 000 zł. W wyniku realizacji tej ostatniej umowy przez specjalistyczne zakłady remontowe Helisota UAB na Litwie ustalono, iż niezbędne jest wykonanie prac ponadzakresowych (przekraczających zakres pierwotnej umowy) o łącznej wartości 192 015,30 złotych, jak wynika z postępowania, którego wynik ogłoszono w ostatnich dniach lutego. Łączny całkowity koszt napraw dwóch piast wirników nośnych na Litwie wzrósł tym samym do 747 015,30 zł.

W tym samym czasie, to jest 28 lutego 2020 roku, minął termin składania ofert w postępowaniu dotyczącym naprawy głównej dwóch egzemplarzy tarcz typu 8-1950-000, sterujących zmianą kątów natarcia łopat wirnika głównego w śmigłowcach Mi-8T. W ocenie tych ofert 93% stanowi cena, stąd należy się spodziewać, że wybrana zostanie najniższa oferta firmy Ankol, reprezentującej litewskie zakłady Helisota UAB. Wartość każdego z zadań, obejmujących naprawy poszczególnych tarcz sterujących, to 156 025,50 zł. Łączna wartość umów wyniesie w tej sytuacji 312 051 zł.

Prosty rachunek pokazuje, iż wartość umów związanych z remontami i naprawami układu napędowego policyjnych Mi-8T zamknie się sumą co najmniej 1 808 632,30 zł. Być może udałoby się obniżyć tą cenę, gdyby zrealizowano wszystkie prace w ramach jednej umowy obejmującej kompleksowe prace związane z wydłużaniem resursu układu wirnika nośnego.

Niezależnie od trybu realizacji, kontrakty pozwolą przedłużyć eksploatację wirników głównych policyjnych Mi-8 o kolejnych około 500 godzin, jednak z pewnością nie będą ostatnimi w tym roku kontraktami związanymi z eksploatacją tych śmigłowców. Są to maszyny dość wiekowe, poważnie wyeksploatowane i koszt ich utrzymania w powietrzu nie będzie malał z czasem. Wszystko to pomimo zakupu 3 śmigłowców S-70i Black Hawk, które docelowo mają służyć do realizacji zadań Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego „BOA” i miały umożliwić wycofanie ze służby Mi-8T.

KomentarzeLiczba komentarzy: 21
m
środa, 4 marca 2020, 14:19

Pilnie potrzbena jest prawdziwa reforma służb ochrony porządku i bezpieczeństwa. Jakakolwiek dyskusja o policyjnych śmigłowcach jest całkowicie zbędna. Niech rząd przekaże uprawnienia do zwalczania terroryzmu w ręce ABW i WP. Będzie można wówczas wyposażyć w oparciu o nadzwyczajne regulacje prawne jednostki Dowództwa Wojsk Specjalnych - szczególnie JW GROM i 7 EDS, przekształcając tę ostatnią w dywzjon dwueskadrowy, w którym jedna z eksadr będzie miała śmigłowce do działań nad akwenami wodnymi. I ABW wspólnie z AW zapewni monitorowanie zagrożeń terrorystycznych, a DWS WP fizyczną likwidację zagrożeń. W warunkach rutynowych działań w kraju wystarczy V WZiDA DPK ABW w W-wie, a w razie incydentu zakładniczego już JWG DWS WP wspólnie z 7 EDS / DDS przeprowadzi operację CT/HR w dowolnym miejscu w kraju i poza jego granicami. To proste na drut i czysto teroretyczne zagadnienie, ale wychodząc z takieog założenioa resztę sił i środków można pozostawić do realizacji zadań , jakie dotąd i tak wyłącznie wykonują, a odebrać im zbędne możliwości i uprawnienia, nie amrnować czasu i środkó na czynienie zadość fantazjom dużych chłopców. CPK "BOA" i COAT KGP jakkolwiek się one nie nazywają to zbędna formnacja, a wynalazek OS ŻW "Warszawa" można albo ukierunkować na główne zadania tj. specjalistyczna ochrona najważniejszych obiektów i urzędników rządowych, albo skierować ich do zwalczania ew. dywersji jako specjalistyczny oddział DWS. Marnotrawstwo środków i nierealistyczne działania są znakiem rozpoznawczym polskich "służb".

Gucio77
wtorek, 3 marca 2020, 23:27

Resurs całkowity śmigłowca Mi-8T - 12000h i 40 lat eksploatacji.

ryba
wtorek, 3 marca 2020, 19:14

to ne lepiej nawet używanego BH kupić tak aby dostep do części był a nie takie zakupy pod stolikiem?.

:)
wtorek, 3 marca 2020, 09:33

Policyjna brać łączmy się w bólu i przekażmy tegoroczne podwyżki na zakup nowych śmigłowców dla Policji.

hanibal
wtorek, 3 marca 2020, 08:28

A po co policji śmigłowce ? Chyba tylko po to aby (jak to miało miejsce w przeszłości) jakiś wygwiazdkowany cybał resortowy rodzinie robił wycieczki.

Tweets InfoSecurity24