Bezpieczeństwo Wewnętrzne
Przysposobienie obronne wraca do szkół
Od 1 września w ramach edukacji dla bezpieczeństwa wrócą najważniejsze elementy przysposobienia obronnego, wraz ze strzelaniem, wiedzą obronną i udzielaniem pierwszej pomocy - poinformował w czwartek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
"Od 1 września zdecydowanie zmienimy edukację dla bezpieczeństwa" - zapowiedział szef Ministerstwa Edukacji i Nauki w Telewizji Republika. "Wprowadzamy elementy znane nam z przysposobienia obronnego z ubiegłych lat" - dodał Czarnek.
Jak wyjaśnił, chodzi również o "strzelanie na strzelnicach i zapoznawanie się z bronią". "Po to, żeby rzeczywiście spowodować, by Polacy umieli się obronić w sytuacji, kiedy będzie takie realne zagrożenie" - powiedział.
Minister ocenił, że dziś jest "przyzwolenie na powrót przysposobienia obronnego właśnie ze strzeleniem, z elementami wiedzy obronnej, ale także pierwszej pomocy".
"Myślę, że gdybyśmy to zakomunikowali jeszcze kilka lat temu, to bylibyśmy poddani jakiejś mocnej krytyce ze strony opozycji. Dziś myślę, że wszyscy się zgadzają z tym, że przysposobienie obronne, najważniejsze elementy przysposobienia obronnego, które znamy z przeszłości, muszą wrócić. I wrócą od 1 września w ramach edukacji dla bezpieczeństwa" - powiedział Czarnek.
Czytaj też
Jak podkreślał niedawno Defence24.pl, przez lata żadna z instytucji państwa odpowiedzialna za edukację czy też za bezpieczeństwo nie pochyliła się nad podstawą edukacji młodzieży . Jak oceniono, "w efekcie system mamy dzisiaj dużo gorszy niż był w PRL, a przedmiot Edukacja dla bezpieczeństwa jest parodią uczenia bezpieczeństwa". Co więcej, potrzeba gruntownej zmiany w podejściu do bezpieczeństwa, całkowitej wymiany programu nauczania i gruntownej zmiany podejścia dużej części kadry nauczycielskiej.
Obecnie przedmiot Edukacja Dla Bezpieczeństwa stanowi ok. 50 godzin nauczania w szkole i realizowany jest w 8. klasie szkoły podstawowej w wymiarze 25 godz. lekcyjnych oraz w 1 klasie szkoły średniej w wymiarze 25 godz. lekcyjnych. Nie istnieje konkretne wskazanie ile godzin praktycznych czy teoretycznych ma być realizowane w przedmiocie Edukacja Dla Bezpieczeństwa. Jest duża dowolność w tej kwestii i zależy od indywidualnych umiejętności nauczyciela oraz wyposażenia w pomoce dydaktyczne szkoły. Ograniczenie ilości godzin lekcyjnych na konkretne tematy oraz duży zakres zagadnień i treści nauczania powoduje że w większości przypadków (tematów lekcji) istnieje tylko możliwość teoretycznego i pobieżnego omówienia poruszanych zagadnień.