Zmiany w art. 15a "nie do zaakceptowania" dla mundurowej "Solidarności"

12 marca 2021, 19:57
policja psp
Fot. Lubuska Policja

NSZZ "Solidarność" służb mundurowych otrzymała do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli dokument dotyczący art. 15a, i nie jest zadowolona. Co więcej, we wspólnym stanowisku podkreśla, że w kształcie, w którym został on przedstawiony, propozycje te dla środowiska są "nie do zaakceptowania". 

Projekt zmian w przepisach został przygotowany przez resort spraw wewnętrznych i administracji i złożony w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jeszcze w grudniu ubiegłego roku, a w lutym br. wpisany do wykazu prac Rady Ministrów. Jak wynika z zawartych tam informacji, powinien on zostać przyjęty przez rząd do końca pierwszego kwartału tego roku. Sprawa idzie do przodu, ale nie ma wątpliwości co do tego, że to nie koniec walki o ostateczny kształt tego dokumentu. Mundurowi, już i tak bardzo zniecierpliwieni, zgłaszają bowiem do niego szereg uwag. Stanowisko w jego sprawie opublikowali właśnie także związkowcy zrzeszający funkcjonariuszy różnych formacji w ramach NSZZ "Solidarność". 

Przypomnijmy, że MSWiA proponuje dodanie w ustawie zaopatrzeniowej art. 15aa, który obejmie funkcjonariuszy: Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. Jak jednak zaznaczono, uwzględnienie w wysłudze emerytalnej tzw. stażu cywilnego poprzedzającego służbę lub przypadającego po zwolnieniu ze służby (okresów składkowych lub okresów opłacania składek) uwarunkowane będzie posiadaniem, co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych, "o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zaopatrzeniowej (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej)". Okresy przypadające przed, jak i  po służbie będą mogły być doliczone na wniosek funkcjonariusza do wysługi emerytalnej, jeżeli jego emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej, przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Resort chce też, by wprowadzenie możliwości uwzględnienia w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej funkcjonariuszom przyjętym do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. wiązało się z brakiem możliwości pobierania dwóch (lub trzech, jeśli łącznie z OFE) emerytur, tj. policyjnej i powszechnej, czyli tak samo jak w przypadku osób, którym emerytury są ustalane na podstawie art. 15 ustawy zaopatrzeniowej.

Do zmiany

Związkowcy z "Solidarności" podkreślają, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie rozwiązuje problemu, a wprowadza kolejny, czwarty już, system emerytalny dla mundurowych zatrudnionych od 1999 roku do 2003 roku. Co ważne, w ich opinii, jest to propozycja dla tej grupy "skrajnie niekorzystna", biorąc pod uwagę rozwiązania, które stosowane są wobec funkcjonariuszy przyjętych do służby przed 1999 rokiem. "Projekt ustawy zmieniającej ustawę zaopatrzeniową tj. art. 15a poprzez dodanie art. 15aa kolejny raz różnicuje funkcjonariuszy mundurowych, co w naszej ocenie przeczy konstytucyjnej zasadzie równości i sprawiedliwości" - czytamy w stanowisku. Kolejna uwaga dotyczy kryterium 25 lat stażu służby, które powoduje "iluzoryczną możliwość doliczenia w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej, gdyż w praktyce wielu funkcjonariuszy liniowych nie jest w stanie tak długo pełnić służby z racji ogromnych obciążeń służbowych". Niekorzystny jest również, w ocenie związkowców, wskaźnik zwiększenia wymiaru świadczenia emerytalnego. Co z latami składowymi i czy przepadną na rzecz Skarbu Państwa? - pytają.

Celem zmian w ustawie miało być zrównanie sytuacji funkcjonariuszy, a ostatecznie projekt ten różnicuje ich - dodają związkowcy w stanowisku. Przepisy, jak oceniają bowiem, są wciąż korzystniejsze dla mundurowych, który byli już w służbie przed 2 stycznia 1999 roku. 

(...) wprowadzone regulacje z zasady powinny unifikować status wszystkich funkcjonariuszy we wszystkich formacjach mundurowych, tymczasem proponowane regulacje zmierzają w odwrotnym kierunku. Taka zmiana ponownie skomplikuje mundurowy system emerytalny, a brak czytelnych zasad nie zachęci potencjalnych kandydatów do zakładania munduru.

fragment stanowiska NSZZ "Solidarność" służb mundurowych w sprawie zmian w art. 15a

NSZZ "Solidarność" służb mundurowych wnioskuje o wprowadzenie zmian w projekcie, które umożliwią wszystkim funkcjonariuszom naliczanie emerytury na zasadach takich, jak dla mundurowych przyjętych do służby przez 2 stycznia 1999 roku. "Takie rozwiązanie będzie faktycznym zrównaniem statusu funkcjonariuszy pod względem zasad emerytalnych" - podkreślają w stanowisku związkowcy z "Solidarności" w Straży Granicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Więziennej oraz Służbie Celno-Skarbowej. 

Lista uwag do projektu robi się więc coraz dłuższa i trudno uwierzyć, że MSWiA mogłoby zdecydować się na wprowadzenie zmian w obecnym, tak krytykowanym przez mundurowych kształcie. Wygląda na to, że największa batalia o kształt zmian czeka na nas na etapie prac w Sejmie czy Senacie.

MR

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 67
Emeryt z Wrocławia
sobota, 20 marca 2021, 19:43

Dla jasności, jestem emerytem z art.15, odszedłem po 24 latach, otóż nie rozumiem jednego, stworzono w 2003 art.15a dla grupy 1999 do 2012, jednocześnie pozostawiono 15 lat jako kryterium emerytalne, teraz tak, upadło OFE, reforma ekipy AWS została uznana za niewypał, to opinia następców, więc zaczęto likwidować po części jej skutki, wrócono mundurowych pod ZER, likwidowany jest aktualnie OFE, tylko nieśmiertelny i nietykalny okazał się art.15a, skoro wszystko inne zostało poddane likwidacji, naprawie, to dlaczego Rząd nie chce dla ludzi z 99-12 zlikwidować tego bubla prawnego?, to bubel który dzieli ludzi między dwa systemy, miesza ZER z ZUS, z tego co czytam służba zasadnicza i służba kandydacka tez została podzielona, jak to możliwe ze nikt tego nie skreśli, nie zlikwiduje tego niewypału, jak to może tyle lat trwać?, życzę Wam żeby to zniknęło z przestrzeni publicznej, bo to wstyd dalej to utrzymywać w mocy prawnej.

Emeryt
czwartek, 18 marca 2021, 19:27

Może ,, Solidarność " coś w końcu zdziała bo Pan Jankowski ma w głębokim poważaniu ludzi z problemem 15a. Zgodzi się na wszystko co mu zostanie zaproponowane. Od porozumienia z 11.2018 minęło wiele, wiele czasu i załatwił dla elity ,, dziadkowe", a postulaty z ,, porozumienia" dalej nie zrealizowane. Wstyd.

Prawnik.
sobota, 20 marca 2021, 12:40

Zasada Prawo nie działa wstecz inaczej zwana zakazem retroaktywności prawa ,to jedna z podstawowych zasad demokratycznego państwa prawa. Według tej zasady niemożliwe jest działanie prawa wstecz , a zatem tworzenie i stosowanie prawa które odnosiłoby się do zdarzeń prawnych mających miejsce przed jego wejściem w Życie . Tą zasadę złamano w 2003r. wprowadzając dla grupy 99-03 ART15a który dotyczy wszystkich formacji mundurowych dla których został nieprawnie wprowadzony i celowo podzielił służby.

Były komandos
środa, 17 marca 2021, 13:45

Nie zrozumiem jak można było dopuścić ustawę która różnicuje służbę wojskową, każdy wbijał w kamasze, szedł na kraniec Polski, był skoszarowany, służył Ojczyźnie, nie bumelował, nie załatwił sobie kat. D, i taka zapłata?, okazuje się ze moja służba w ZSW jest gorsza od służby kandydackiej, bo niby ta przygotowywała do służby zawodowej, a służba nadterminowa, zasadnicza do czego przygotowywała, do pracy z procą i łukiem, mam pretensje że tyle lat nimt tego zapisu nie zmienił, a Solidarność hełpi się teraz ze chcą wyciągnąć rocznik 99-03, fajnie, ale powinniście zacząć od ludzi którzy uczciwie odsłużyli wojsko, oddali młode lata, byli na baczność, w tym czasie ich rówieśnicy migali sie od armii i korzystali z życia, smutne ze Państwo pozwala na takie precedensy, podwójne standarty i dzielenie ludzi na wojsko A i wojsko B...

Prawo.
piątek, 19 marca 2021, 20:07

Ci co odbyli uczciwie Zasadniczą Służbę Wojskową przed 99 zostali ukarani art15a w 2003r datą wstecz , a ponoć niemożliwe jest stosowanie i tworzenie prawa wstecz .

były
piątek, 19 marca 2021, 16:03

służbę zasadnicza jak i nadterminowa pełniłem przed 99r. po wstąpiłem do MSWiA i jadę na art 15a . Kpina totalna 3 lata służby przed 99 nie dają mi możliwości bycia emerytem z art 15.

Pako
sobota, 20 marca 2021, 02:17

ZSW, to największa niesprawiedliwość w art.15a. Służba wojskowa, byłem w latach 95/97, tyrałem jak osioł, służby non stop, poligony, ćwiczenia, unitarki nie zapomnę do końca życia, a teraz mi się wmawia ze jestem gorszy, bo służyłem Ojczyźnie w ZSW, kpina, żenada i obciach ze dopuszczono do takiej sytuacji

Janusz
czwartek, 18 marca 2021, 20:10

Zgadzam się, Sokdarność chce wykazać aktywność, wymazać niesprawiedliwy zapis, niech zacznie w art.15a od zrównania słuzb wojskowych, zasadniczej/ nadterminowej z kandydacką, niczym oprócz różnicy w nazwie więcej się nie różniły, Panie Przewodniczący, proszę pokazać ze można to załatwić, bo można, tylko trzeba się tym zająć, nasze związki odpuściły sobie ten temat, a noe powinny, bo to poważna wada tej ustawy

P98
czwartek, 18 marca 2021, 02:35

ZSW nie wprowadzano ustaw z datą wsteczną - wszystko było jasne od początku, ponadto prawo wyboru.

Jarek
piątek, 26 marca 2021, 21:14

Noe rozumiesz P98 przeczytaj co napisał Ci Pol, potem przemyśl temat, na pewno przyznasz rację tym, których skrzywdzono nierównym traktowaniem ZSW względem Zastępczej Wojskowej/kandydackiej, to jawny bubel, trudno uwierzyć ze mocodawcy udają ze problemu nie ma, rozmawiam z ludźmi, czują się bardzo rozczarowani jak potraktował ich ustawodawca, poszli do woja, często na 2 lata a teraz są gorsi

pol
czwartek, 18 marca 2021, 21:54

Nie rozumiesz problemu, więc przeczytaj RMON z dnia22 października1992 r. w sprawie szczegółowych zasad przeznaczenia i kierowania poborowych ...

Byłem w WP, jestem gorszy
czwartek, 18 marca 2021, 18:12

Co było jasne, co jest jasne?, to że ZSW przygotowywała tak samo jak kandydacka, to jest oczywiste, dlatego czas to uporządkować, czas zrównać te służby, bo robiłeś to samo, a nawet żołnierze ZSW więcej, bo byli skoszarowani i dostępni 24 h, a masz dwa standarty naliczeń 15 VS 15a, to jest wielka niesprawiedliwość i czas to zmienić.

P98
piątek, 19 marca 2021, 11:28

Gdyby tak było to kandydacka nazywała by się zasadniczą. Resort mają oddzielne przepisy i tyle. Jak ma być zrównanie to we wszystkim czyli w sferze mieszkaniowej i odejścia też - tam różnica w kasie jest 2,3 krotna na korzyść MON. Z MSWiA też chcieli by takiej kasy jak w MON ale nik nie krzyczy że mu się należy bo też jest w służbie. Kandydacka w SG była skoszarowana - bez przekłamań a że blisko domu - bo to była kandydacka po której miałeś pracować w danej formacji i po to do niej szedłeś - szukanie dziury w całym.

Jaro
sobota, 20 marca 2021, 02:21

P98, smutek bierze jak czytam co piszesz, wg. ciebie problem leży w nazewnictwie?, nie kolego, problem w tym ze zasadnicza służba niczym nie różni się od kandydackiej oprócz faktu ze z absurdalnych powodów ZSW jest liczone z art.15a

Bądźmy poważni
sobota, 20 marca 2021, 02:11

Do kandydackiej nie szły osoby z przypadku, to była lżejsza służba blisko domu, dlatego gloryfikowanie przepisami służbę kandydacką to zwykła potwarz dla służby zasadniczej!

Żołnierz
wtorek, 16 marca 2021, 12:12

Jeden system emerytalny dla wszystkich służb mundurowych, a nie -jeden dla MSWiA osobny dla MON

Żołnierz
wtorek, 16 marca 2021, 11:28

Szkoła Chorążych (kandydacka)1997-99 W biurze emerytalnym mi powiedziała pani, że jak zostałem zawodowym w 1999 to podlegam pod art 15a, sam już jestem ,, skołowany"

Tweets InfoSecurity24