Nadchodzi zmiana w art. 15a. Projekt nareszcie w rękach związkowców

10 listopada 2020, 15:27
policja 2
Fot. MSWiA

Mundurowi doczekali się projektu zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. Wiceminister Maciej Wąsik przekazał dokument do konsultacji związkowców i już wiemy, że będą mieli do niego parę uwag. 

InfoSecurity24.pl dotarł do projektu zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, przygotowanych przez resort spraw wewnętrznych i administracji. 9 listopada dokumenty trafiły do rąk mundurowych związkowców do konsultacji. Przypomnijmy, że zarys propozycji poznaliśmy pod koniec września br. Politycy zapewniali wtedy, że trafi on w ręce związkowców "w najbliższym czasie". Okazało się, że trwało to 1,5 miesiąca. 

Przekazany funkcjonariuszom przez sekretarza stanu Macieja Wąsika projekt, wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, to ostatni punkt na liście rzeczy "do zrobienia" z podpisanego w 2018 roku porozumienia, kończącego mundurowych protest. Na dokumenty funkcjonariusze czekali z niecierpliwością już ponad 2 lata. I choć wreszcie trafiły one do konsultacji, to przed resortem jeszcze sporo pracy i niewątpliwie gorąca debata. Już teraz bowiem, w rozmowie z redakcją, Rafał Jankowski, szef Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, informuje że "po pierwszym rzucie oka na projekt" dostrzega rzeczy, które "nie do końca mu się podobają".

Co proponuje MSWiA?

Projekt rozwiązać ma problem różnicowania statusu funkcjonariuszy w zakresie nabywania praw emerytalnych w zależności od momentu przyjęcia do służby. Dotyczy on wszystkich służb podległych MSWiA, czyli policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, a dokładnie - jak prognozuje resort - około 8,8 tys. osób w okresie kolejnych 10 lat od wejścia w życie ustawy (którzy posiadają co najmniej 25 lat służby). MSWiA przewiduje, że w tym okresie zmiany kosztować będą resort ponad 197 mln złotych. 

Modyfikacje obejmują mundurowych, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. oraz którzy w dniu zwolnienia ze służby posiadają co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych (służba w Biurze Ochrony Rządu czy wojsku), uwzględnienie w wysłudze emerytalnej poprzedzających służbę lub przypadających po zwolnieniu ze służby okresów składkowych i okresów opłacania składek (tzw. okresów pracy cywilnej). Jak czytamy w uzasadnieniu, okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Wprowadzone zostaną również przepisy dotyczące zasad ponownego ustalenia wysokości emerytury oraz przekazywania środków zgromadzonych w otwartym funduszu emerytalnym.

Wprowadzenie możliwości doliczania do wysługi emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej będzie się wiązało z brakiem możliwości pobierania dwóch (lub trzech, jeśli łącznie z OFE) emerytur, tj. policyjnej i powszechnej, analogicznie jak ma to miejsce obecnie w przypadku funkcjonariuszy, którym emerytura policyjna jest ustalana na podstawie art. 15 ustawy zaopatrzeniowej. Co więcej, przepis przejściowy projektowanej ustawy umożliwiać ma byłym funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, których emerytury zostały ustalone na zasadach określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a którzy spełnią warunek określony w niniejszej ustawie (co najmniej 25 lat służby), i którzy nie mają ustalonego prawa do emerytury na podstawie ustawy z dnia o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ponowne ustalenie wysokości emerytury policyjnej z uwzględnieniem tzw. okresów pracy cywilnej.

Autorzy projektu zaznaczają, że do postępowań wszczętych i nie zakończonych dotyczących ustalenia prawa do emerytury policyjnej, prowadzonych na podstawie art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, stosowane będą przepisy dotychczasowe. 

Jeszcze w połowie października br. Maciej Wąsik, sekretarz stanu w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, zdradził w piśmie skierowanym do Rafała Jankowskiego, że MSWiA proponuje, by nowelizacja art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym weszła w życie z dniem 1 lipca 2021 roku. 

Na pierwszy rzut oka

Dokumenty trafiły już do konsultacji związkowców z NSZZ Policjantów, Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ "Solidarność", Związku Zawodowego Strażaków "FLORIAN", NSZZ Pracowników Pożarnictwa oraz NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej. Pierwsze uwagi przekazał redakcji InfoSecurity24.pl Rafał Jankowski, który podkreślił, że nie wszystkie elementy projektu mu się podobają - jak np. wysokość mnożnika czy wymagane 25 lat. 

Po pierwszym rzucie oka na projekt już widzę rzeczy, które nie do końca mi się podobają. Bo jeśli ma to być powrót do podobnych rozwiązań jakie funkcjonowały przez 1999 rokiem, to np. pierwsze 3 lata przed przystąpieniem do służby powinny być liczone według mnożnika 2,6 a nie 1,3. Była to pewna żelazna zasada. Druga rzecz, która – tak na gorąco – zwraca moją uwagę to te 25 lat. Bo co się stanie, jeżeli funkcjonariusz ulegnie wypadkowi w służbie i nie będzie mógł dosłużyć do granicy 25 lat? Co wtedy z takim człowiekiem? Więc te dwie kwestie z pewnością będziemy przedstawiać ministrowi.

Rafał Jankowski, szef Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych

To jednak nie koniec tej listy, uwagi dotyczyć mają również możliwości pobierania dwóch emerytur - cywilnej i mundurowej, którą to projektowane przepisy blokują. Na pełne stanowisko związkowców jeszcze chwilę jednak poczekamy. Na odniesienie się do projektu mają oni 30 dni i w tym czasie przygotują informację dla ministra spraw wewnętrznych i administracji. Jak widać, będzie o czym dyskutować, a na wprowadzenie zmian w życie mundurowi będą musieli poczekać jeszcze parę chwil. Czekanie na wprowadzenie oczekiwanych zmian mogło już jednak wejść mundurowym w krew, bowiem zgodnie z porozumieniem z 2018 roku problem ten miał zostać rozwiązany do końca 2019 roku...

image
Reklama

 

 

KomentarzeLiczba komentarzy: 287
Snake
wtorek, 10 listopada 2020, 19:27

To jakiś żart, art. 15a powinien zostać skreślony i wszyscy niezależnie od daty przyjęcia powinni mieć liczone emki tak jak osoby przyjęte przed 1999 r. Przykładowo osoba która pracowała wcześniej w cywilu 10 lat i ma jeszcze studia to po 25 latach służby jest jakieś 10 lat pracy w plecy. Niczego na tym nie zyskuje. Limit 25 lat jest tylko z jednego powodu, aby ludzie zostali w służbie co najmniej do 2024 roku (ci przyjęci w 1999). Ktoś znów robi nas w ch....

997
środa, 11 listopada 2020, 02:20

Art 15a powinien być skreślony!!!.

Ragnar
wtorek, 10 listopada 2020, 18:38

Przed Policją (przyjęty do resortu 2011) 7 lat pracy w państwowej szkole i co z tego?! Studia dzienne i co z tego?! W zusie prawie 50 tyś w OFE - po licznych rachunkach zostało 14 tyś i co z tego?! 15a jest po prostu nieslsprawiedliwe dla ludzi którzy przed Policją zajmowali się czymś innym. 0,7 za studia dzienne i chociaż 1,3 za każdy rok pracy po 15 latach w moim przypadku i innych mi podobnych przyjętych do grudnia 2012 roku.

Złoty
wtorek, 10 listopada 2020, 22:48

Masz rację, ja do służby przyjąłem się w 2011 roku, późno bo miałem 35 lat, zaczynałem od szkoły zawodowej, więc przychodząc do słuzby mialem 20 lat cywila szkoła średnia , studia wieczorowe, przez kilka lat pracowałem na 2 etatach jezdżąc w karetce jako ratownik i co teraz z tymi ciężko wypracowanymi latami ? Gdzie sprawiedliwość? Znowu podział , na przed i po , tylko teraz po 2003 . Porażka , mam nadzieję że związki się tym zajmą, naszą sprawą przyjętych do służby po 2003 roku :(

Prawie emeryt!
wtorek, 10 listopada 2020, 18:19

jakie 25 lat?! a przyjęci przed 99 r mieli 25 lat? W ten sposób na pewno nie zatrzyma się nikogo dłużej w służbie no i gdzie prawo i sprawiedliwość dla wszystkich!

PiesPrawnik
wtorek, 10 listopada 2020, 18:02

I okresy nieskladkowe- studia dzienne po 0,7.

MK
wtorek, 10 listopada 2020, 19:00

No właśnie , co z okresami nieskładkowymi. Przed 1999 studia liczyły się po 0, 7 a projekt na ten temat milczy. Najlepiej byłoby cofnąć 15a wobec przyjętych 01.01.199 do 01.10.2003. Wtedy można powiedzieć że sprawiedliwości stało się zadość.

Ktoś
wtorek, 10 listopada 2020, 17:12

Panie Rafale rozwiązanie jest proste ,tak jak propozycja z 2016 20 lat służby lub wiek 55 lub gdyby stał się inwalidą i doliczanie dla 99-12. Z 15 lat podniesienie do 20 i to już ustępstwo A nie 25 i po 1.3.

Pies
wtorek, 10 listopada 2020, 21:44

Panie Jankowski, z tego wynika że policjanci przyjęci do służby do 2003 roku w cywilu się pracowali, przyjęci po tym okresie pracowali w czynie społecznym?. I pan dzieląc mundurowych nazywa się zwiazkowcem, wstydzę się, że noszę ten sam mundur co pan, wstydzę się że jestem jeszcze w pana zwiazkach. Myślałem że głos mundurowych coś dla pana znaczy, że słucha pan tego głosu ale widzę że jedyne słuszne nieomylne zdanie w tym związku ma pan. Jeżeli związki zgodzą się na przedstawioną propozycję będzie to oznaczało utratę zaufania w oczach wielu mundurowych.

Mischigen
środa, 11 listopada 2020, 15:56

Panie Rafale nie można kolejny raz dzielić Policjantow i godzić się na to żeby w spr. art 15a było tylko 25 lat służby, a co z pozostałymi osobami które zostały przyjęte do służby w latach 99÷2003 i np.ze względu na zdrowie nie dosluzyly 25 lat przecież wszystkim zmieniono przepisy na nie korzystne. W końcu czas na uczciwą naprawę prawa. W moim przypadku to15 lat z cywila, a co ze składkami które odprowadzalem? Z zusu można otrzymać drugie świadczenie emerytalne, przepis policyjny mówi że tylko jedno, wyższe lub wybrane. Wreszcie niech zostanie to uregulowane. 25 lat służby by zaliczyć cywila to chwyt poniżej pasa. Panie Rafale projekt musi zawierać określenie wieku np. jak propozycja MSW z 2016r którą pozytywnie zaakceptował ZER, 20lat służby lub wiek 55 lat. Pozdrawiam

Cris cris
wtorek, 10 listopada 2020, 23:26

Pies popieram, 15a powinno zostać zlikwidowane. Ma to zachęcić młodych żeby wiedzieli, że z cywila coś im się jeszcze doliczy do emki

Pies
wtorek, 10 listopada 2020, 21:33

Popieram, najlepsze rozwiazanie

Rota
wtorek, 10 listopada 2020, 21:59

Pies, wiedz jedno, kto pod kom dołki kopie ... dziś my, jutro wy, nieważne kim jesteś, każdego dopadnie ręka sprawiedliwości ..

Tweets InfoSecurity24