Reklama

Straż Pożarna

Ukraińskie wszędołazy dla PSP

Pojazd Sherp może poruszać się po bagnach czy torfowiskach, a więc terenach charakterystycznych np. dla Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Pojazd Sherp może poruszać się po bagnach czy torfowiskach, a więc terenach charakterystycznych np. dla Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Autor. Sherp Partner

Już nie długo, bo jeszcze w 2023 roku, do wybranych jednostek Państwowej Straży Pożarnej trafią nietypowe pojazdy – wszędołazy Sherp. Zostaną one dostarczone przez firmę Sherp Partner Sp. z o.o. na podstawie, rozstrzygniętego przez Podlaską Komendę Wojewódzką PSP przetargu, którego wartość to ponad 10 mln złotych.

Reklama

Komendy w Mońkach, Hajnówce, Lubartowie, Chełmie, Gdyni, Ełku, Pile, Drawsku Pomorskim oraz Akademia Pożarnicza w Warszawie otrzymają pojazdy Sherp N1200 (w sumie 9 egz.) wraz z dodatkowym wyposażeniem, w skład którego wchodzą m.in.: radiotelefon przewoźny, oświetlenie ostrzegawcze, nosze kubełkowe, siekiery oraz przyczepa transportowa o ładowności min. 800 kg. Ze względu na niedopuszczenie Sherpa do ruchu po drogach publicznych wraz z wszędołazami dostarczone zostaną także dwuosiowe lekkie lawety, na które mogą one, dzięki swoim wielkim oponom o rozmiarze Y1600x600x25, samodzielnie wjechać. Całość zamówienia powinna zostać zrealizowana do połowy grudnia 2023 roku Co ciekawe nie będą to pierwsze pojazdy Sherp w rękach polskich strażaków, gdyż jeden egzemplarz znajduje się na wyposażeniu jednostki OSP Nowy Cydzyn w woj. podlaskim.

Reklama
Pojazd Sherp należący do jednostki OSP Nowy Cydzyn podczas ćwiczeń.
Pojazd Sherp należący do jednostki OSP Nowy Cydzyn podczas ćwiczeń.
Autor. Sherp Partner/Facebook
Reklama

"Monster truck" do zadań specjalnych

Historia pojazdów Sherp sięga dalekiego rosyjskiego wschodu i 2012 roku. To właśnie w syberyjskich warunkach terenowych, których wyższość często muszą uznać zarówno kołowe, jak i gąsienicowe pojazdy, zrodził się pomysł na stworzenie wszędołaza zdolnego do poruszania się po śniegu, lodzie, wodzie, błocie, bagnach, piasku, w zasadzie po każdej występującej na Ziemi powierzchni. Kolejnym etapem było otwarcie fabryki w Sankt Petersburgu w 2014 roku i organizacja od podstaw całego procesu produkcji. Petersburg został wybrany nieprzypadkowo, w jego okolicy można było bez problemu znaleźć odpowiednie, czyli trudne warunki terenowe, idealne do testowania nowej konstrukcji.

Pływalność pojazdowi Sherp (DMC 2500 kg) zapewnia szczelne nadwozie oraz koła, których całkowita objętość daje wyporność ponad 3200 kg.
Pływalność pojazdowi Sherp (DMC 2500 kg) zapewnia szczelne nadwozie oraz koła, których całkowita objętość daje wyporność ponad 3200 kg.
Autor. Sherp Partner

W 2015 roku została otwarta druga fabryka w Kijowie, która działa do dziś i jest obecnie jedynym zakładem produkującym Sherp’a. W kijowskim zakładzie powstają kompletne pojazdy, zarówno z produkowanych na miejscu części, elementów, jak i z dostarczanych przez zewnętrznych poddostawców podzespołów. Każdy nowo wyprodukowany egzemplarz Sherp przejść musi 5-godzinowy test na wodzie, bagnach i w różnego rodzaju ciężkim terenie. Układ napędowy ukraińskiego wszędołaza składa się z wysokoprężnej jednostki napędowej Kubota V1505 o poj. 1498 cm3, osiągającej moc 44,3 KM oraz pięciostopniowej manualnej skrzynia biegów. Zużycie paliwa wynosi 2-3 l/godzinę, a silnik może pracować do 100 godzin bez przerwy. Podstawowy zbiornik paliwa ma pojemność 56 litrów, a dodatkowo można zamontować w kołach pojazdu zbiorniki o pojemności 58 litrów każdy. Prędkość maksymalna Sherp’a wynosi 45 km/h, minimalna 1,5 km/h, a na wodzie 6 km/h. Ponieważ Sherp nie jest przeznaczony do poruszania się po drogach publicznych, nie posiada wstecznych lusterek czy oświetlenia zgodnego z przepisami ruchu drogowego. Pojazd pozbawiony jest też klasycznego zawieszenia w postaci np. wahaczy, sprężyn i amortyzatorów, a koła są zamontowane bezpośrednio do podwozia. Za poruszanie się po różnego typu nawierzchni i tłumienie nierówności, drgań odpowiada zawieszenie pneumocyrkulacyjne. Rozwiązanie to, chronione patentem, opiera się przede wszystkim na swobodnym przepływie powietrza między kołami. Ze względu na brak tradycyjnych elementów oraz mniejszą liczbę części, konstrukcję tę cechować ma większa niezawodność oraz niższe koszty ewentualnej naprawy. Ciśnienie w kołach może być płynnie regulowane przez kierowcę dzięki centralnemu układowi pompowania kół.

Pojazd Sherp może poruszać się po bagnach czy torfowiskach, a więc terenach charakterystycznych np. dla Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Pojazd Sherp może poruszać się po bagnach czy torfowiskach, a więc terenach charakterystycznych np. dla Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Autor. Sherp Partner

Stosowane w pojazdach Sherp bezdentkowe opony są przystosowane do jazdy na niskim ciśnieniu oraz posiadają bieżnik zapewniający mobilność na różnego typu podłożach. Są one produkowane na specjalne zamówienie w znanej firmie Rosava (ukraiński producent opon działajacy od 1972 r.). Koła, poza pełnieniem funkcji zawieszenia, zapewniają również wszędołazowi Sherp pływalność, gdyż każde z nich ma objętość około 800 litrów. Całkowita objętość kół daje wyporność ponad 3200 kg, co umożliwia pojazdowi pewne poruszanie się po wodzie. Z kolei całkowicie hermetyczne podwozie zapobiega wlewaniu się wody do wnętrza wszędołaza. Co ciekawe Sherp pozostaje wyporny nawet przy zerowym ciśnieniu w oponach, a nawet bez zamontowanych kół. Pojazd prowadzi się za pomocą dźwigni kierunkowych, a skręt odbywa się na podobnej zasadzie jak w wozach gąsienicowych, dzięki zmianie prędkości obracania się kół z jednej strony pojazdu. Mechanizm skrętu Sherp’a umożliwia zawracanie w miejscu i jest wyposażony w system wzmocnienia hydraulicznego, dzięki czemu prowadzenie wszędołaza nie wymaga wysiłku fizycznego.

Wnętrze kabiny pojazdu Sherp.
Wnętrze kabiny pojazdu Sherp.
Autor. Sherp Partner

Konstrukcja pojazdu opiera się na wzmocnionej ramie, co dodatkowo zwiększa niezawodność. Cała rama jest cynkowana metodą na gorąco, co zabezpiecza metal przed korozją oraz wydłuża jego żywotność. Nadwozie pojazdu wykonane jest z aluminium, dzięki czemu jest mocne, lekkie oraz trwałe i odporne na korozję. Dodatkowo nadwozie i podwozie pojazdu pokryte jest powłoką poliuretanową Raptor, która wyróżnia się najwyższymi wskaźnikami odporności i zapewnia ochronę przed korozją oraz uszkodzeniami mechanicznymi w terenie. Podwozie pojazdu Sherp jest całkowicie płaskie, nie posiada żadnych wystających elementów, które mogłyby zaczepiać o przeszkody i ograniczać ruch. Ma to wpływ na zdolność poruszania się w terenie, w tym łatwość pokonywania przeszkód, po których pojazd może się „zsuwać”. Prześwit Sherp’a wynosi 600 mm.

We wnętrzu zamontowane są dwa siedziska z pasami, a z tyłu znajduje się przestrzeń, w której można zmieścić cztery miejsca do spania. Duża ilość specjalnych uchwytów ułatwia mocowanie bagażu i ładunku. Dodatkowy schowek pod podłogą ma pojemność 170 litrów.  Na dachu nadwozia znajduje się system do zewnętrznego mocowania ładunku.

Wymiary pojazdu Sherp to odpowiednio: 3400 mm długości, 2520 mm szerokości, 2520 mm wysokości, a jego masy wynoszą - 1600 kg oraz dopuszczalna masa całkowita 2500 kg.

YouTube cover video
Reklama

Komentarze (1)

  1. Realista.

    REEWELACJA .

Reklama