Służba Więzienna
Koszty niewspółmierne do efektów. Ile wydano na więzienną specłużbę?
Na ponad roczne funkcjonowanie Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej wydano ponad 21,7 milionów złotych – wynika z informacji jakie podaje resort sprawiedliwości. W czasie swojego funkcjonowania, w IWSW wszczęto zaledwie 37 spraw operacyjnych. „Koszty związane z jego powołaniem i funkcjonowaniem, mają charakter niewspółmierny do efektów pracy” – zaznacza wprost ministerstwo.
O tym, że resort sprawiedliwości szykuje się do likwidacji Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, wiadomo nie od dziś. Mówił o tym, już w marcu m.in. dyrektor generalny Służby Więziennej pułkownik Andrzej Pecka, który w rozmowie z InfoSecurity24.pl podkreślał, że „nigdy nie było potrzeby, aby taki inspektorat w takim kształcie w ogóle powstał”. Kilka miesięcy później – we wrześniu – w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów znalazły się główne założenia projektu ustawy, który zakłada likwidację więziennej specsłużby.
Teraz, nowela ustawy o Służbie Więziennej została opublikowana na stronie Rządowego Centrum Legislacji. „Analiza doświadczeń zebranych po ponad roku funkcjonowania Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej wskazuje, iż koszty związane z jego powołaniem i funkcjonowaniem, mają charakter niewspółmierny do efektów pracy jego funkcjonariuszy i pracowników określanych sukcesami w zwalczaniu przestępczości wśród osób pozbawionych wolności oraz funkcjonariuszy i pracowników cywilnych Służby Więziennej wykonujących obowiązki w zakładach karnych i aresztach śledczych” – podkreślił wprost resort sprawiedliwości w uzasadnieniu projektu ustawy.
O jakiej niewspółmierności mowa? Tego można dowiedzieć się w Ocenie Skutków Regulacji. Jak się okazuje, w okresie funkcjonowania więziennej specsłużby wszczęto jedynie 37 spraw operacyjnych o różnym stopniu złożoności. „Niektóre z tych spraw to tzw. sprawy zagadnieniowe skupiające wiele mniejszych wątków” – czytamy.
Czytaj też
„Część spraw operacyjnych została zakończona zawiadomieniem o możliwości popełnienia przestępstwa przesłanym do właściwej jednostki prokuratury. Aktualnie realizowanych jest 15 spraw operacyjnych w większości przy współdziałaniu z Policją oraz organami prokuratury (19 jednostek terenowych Policji i Prokuratury)” – podał resort w Ocenie Skutków Regulacji.
Okazuje się również, że w więziennej specsłużbie na 1 października 2024 roku służbę pełni 16 funkcjonariuszy oraz zatrudniony jest 4 pracowników cywilnych. „Funkcjonowanie Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej w zakresie wydatków jawnych kosztowało Centralny Zarząd Służby Więziennej w 2023 r. – 9 883 141,64 zł, a w roku 2024 (do 31.05.2024 r.) – 10 974 803,23 zł. Natomiast funkcjonowanie wydziałów zamiejscowych IWSW kosztowało w 2023 r. – 866 961,59 zł, a w roku 2024 (do 31.05.2024 r.) – 18 562,23 zł.” – wyliczono w OSR do projektu ustawy. Oznacza to, że w ciągu całego funkcjonowania IWSW wydano na niego 21 743 468,69 złotych.
„Powyższe okoliczności uzasadniają zatem zniesienie Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej wraz z jego wydziałami zamiejscowymi, przy czym podkreślenia wymaga, iż jego zadania będą, tak jak i przed jego powołaniem, realizowane przez inne służby powołane do zwalczania przestępczości, a w szczególności Policję” – zaznaczył resort sprawiedliwości.
Ministerstwo podkreśliło również, że po likwidacji specsłużby jej „należności i zobowiązania staną się należnościami i zobowiązaniami Centralnego Zarządu Służby Więziennej”. Więzienna centrala przejmie również funkcjonariuszy pełniących służbę w Inspektoracie w chwili jego znoszenia. „Funkcjonariusze wydziałów zamiejscowych Inspektoratu staną się funkcjonariuszami jednostek organizacyjnych Służby Więziennej mających siedziby najbliżej siedzib tych wydziałów. Przedmiotowe zasady będą miały również zastosowanie do pracowników cywilnych zatrudnionych w Inspektoracie Wewnętrznym Służby Więziennej oraz jego wydziałach zamiejscowych” – podali autorzy projektu.
Czytaj też
„Funkcjonariusze IWSW nie muszą pozostać w szeregach Służby Więziennej, jednakże Dyrektor Generalny Służby Więziennej nie ma możliwości przeniesienia funkcjonariuszy do innej służby z urzędu. W przypadkach wyrażenia woli obustronnej funkcjonariusza IWSW i instytucji, która będzie chciała przejąć funkcjonariusza, dopuszcza się przeniesienia w szeregi innych służb” – dodano projekcie.