Policja żegna radzieckie terenówki
Autor. Sekcja Prasowa KWP we Wrocławiu
Po 36 latach służby w szeregach dolnośląskiej Policji, radiowóz marki UAZ 469B przeszedł na emeryturę i został przekazany do Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie.
Wyprodukowany w 1989 roku UAZ 469B od 36 lat był częścią dolnośląskiej floty radiowozów. Uczestniczył w niezliczonych zabezpieczeniach, patrolach i interwencjach, dbając o bezpieczeństwo mieszkańców regionu. Ostatnim miejscem „służby” UAZ-a był Oddział Prewencji Policji we Wrocławiu.
UAZ 469 to konstrukcja powstała w czasach ZSRR i określana jest często mianem „gniotsa nie łamiotsa”. Dzięki napędowi na cztery koła, solidnej konstrukcji i prostocie mechanicznej, był nieocenionym towarzyszem funkcjonariuszy w trudnym, często górzystym terenie Dolnego Śląska. To właśnie takim radiowozem patrolowano trudno dostępne tereny niedostępne dla zwykłych osobówek.
„To pojazd z duszą. Dla wielu funkcjonariuszy to nie tylko środek transportu, ale część ich wspomnień, służby i codziennych wyzwań. Cieszymy się, że UAZ znalazł obecnie swoje miejsce w muzeum, gdzie będzie mógł cieszyć oko kolejnych pokoleń pasjonatów motoryzacji” – powiedział insp. Tomasz Jędrzejowski, zastępca komendanta wojewódzkiego Policji we Wrocławiu, który osobiście kierował UAZ-em na trasie z Wrocławia do Oławy. Podczas tej ostatniej podróży UAZ-owi towarzyszył również naczelnik Wydziału Transportu KWP we Wrocławiu mł. insp. Włodzimierz Szydłowski, dzięki zaangażowaniu którego 36-letni radiowóz jest w niemal idealnym stanie technicznym.
🚓 Po 36 latach wiernej służby w dolnośląskiej Policji, legendarny UAZ 469B kończy swoją "policyjną karierę". Ten kultowy radiowóz, który przez dekady patrolował ulice i drogi regionu, zyska nowy, sentymentalny dom: Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie, gdzie z pewnością stanie się… https://t.co/WeLZToRmwm
— Karolina Gałecka (@K_Galecka) November 14, 2025
UAZ-y 469 produkowane były od 1972 roku w fabryce UAZ (ros.: УАЗ, Ульяновский автомобильный завод, Uljanowskij Awtomobilnyj Zawod) w Uljanowsku i wykorzystywane zarówno przez siły zbrojne ZSRR, państw Układu Warszawskiego oraz sojuszników Moskwy (np. Kuba), jak również szeroko w gospodarce państw bloku wschodniego i „zaprzyjaźnionych”.
W układzie napędowym zastosowano 4-cylindrowy, gaźnikowy silnik UMZ-452MI o poj. 2,445 cm3, rozwijający moc 55 kW/75 KM, który mógł być zasilany 72. oktanową benzyną (tankowaną do dwóch zbiorników paliwa o poj. 39 l. każdy). Ten sam silnik był stosowany w innych pojazdach, m.in. w GAZ-24 Wołga.
Z jednostką napędową współpracuje 4-biegowa skrzynia (3 i 4 bieg synchronizowany). Napęd na obie osie przenosi 2-stopniowa przekładnia redukcyjna, przy czym stały napęd przekazywany jest na tylną oś, a most przedni jest dołączany co wymaga m.in. ręcznego wkręcenia sprzęgiełek w piastach. Samochód osiąga prędkość maksymalną rzędu 100 - 105 km/h. Spalanie oscyluje od 16 l/100 m na drodze do 28 l/100 m w terenie.
Masa własna UAZ-a 469B to 1540-1630 kg, a jego ładowność wynosi 600 kg plus dwóch ludzi lub 100 kg plus 7 ludzi (5+2).