Gdzie się podział projekt zmian w art. 15a?

19 stycznia 2021, 10:00
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. fot. KPRM
Fot. KPRM

Dyskusja dotycząca zmiany zasad ustalania wysokości emerytury funkcjonariuszy służb mundurowych - czyli sprawa art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym - toczy się od lat. Konieczność załatwienia tej sprawy zapisano nawet w porozumieniu kończącym mundurowy protest z 2018 roku. I choć zawarte w tym dokumencie terminy nie zostały dotrzymane, na początku listopada ubiegłego roku projekt zmian przygotowanych przez MSWiA został przedstawiony mundurowym do konsultacji wewnętrznych. Niedługo potem – jak wynika z informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl – projekt został przesłany przez resort spraw wewnętrznych i administracji do dalszego procedowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Od tego czasu jednak – mimo, że minął ponad miesiąc – dokument nie został włączony do wykazu prac Rady Ministrów. Jak tłumaczy Centrum Informacyjne Rządu, by tak się stało projekt musi uzyskać pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych oraz zostać rozpatrzony przez Zespół Programowania Prac Rządu. Nie do końca wiadomo, kiedy dokumentem zajmie się rząd i Sejm, a mundurowi robią się coraz bardziej niecierpliwi.

Od momentu, kiedy MSWiA przesłało mundurowym do konsultacji projekt zmian w "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw" minęły już ponad 2 miesiące. Co dzieje się dziś z dokumentem? Z informacji do jakich dotarło InfoSecurity24.pl wynika, że resort spraw wewnętrznych i administracji przesłał przygotowany przez siebie dokument do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 11 grudnia ubiegłego roku. Uwagi do projektu zgłosiło jednak Centrum Analiz Strategicznych, a te przekazane zostały do MSWiA. Resort odniósł się do nich 12 stycznia. Teraz dokument czeka na pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych i rozpatrzenie przez Zespół Programowania Prac Rządu. Dopiero po dopełnieniu tych formalności – jak wynika z informacji przekazanych redakcji przez Centrum Informacyjne Rządu – "projekt zostanie włączony do wykazu prac Rady Ministrów". Nie wiadomo jednak jak długo trwał będzie ten proces. 

W oczekiwaniu na zmiany 

By zdać sobie sprawę z tego jak istotny dla funkcjonariuszy jest projekt dotyczący zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym wystarczy pobieżnie przeanalizować mundurowe grupy dyskusyjne, gdzie rozmowy na ten temat toczą się nieprzerwanie od kilku lat. Listopadowa propozycja załatwienia tej kwestii została przyjęta w środowisku z umiarkowanym optymizmem, a jak się niedługo potem okazało, opiniujący dokument związkowcy, zgłosili do niego szereg uwag, których nie można nazwać raczej kosmetycznymi. Jak mówił wtedy w rozmowie z InfoSecurity24.pl przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych Rafał Jankowski, w projekcie już na pierwszy rzut oka dostrzega on rzeczy, które "nie do końca mu się podobają". Podobne opinie wyraziły wszystkie związki zawodowe reprezentujące funkcjonariuszy podległych MSWiA. 

Co mundurowym nie podoba się w projekcie? Zwracają oni m.in. uwagę na wskaźnik, na podstawie którego, funkcjonariusze przyjęci do służby po dniu 1 stycznia 1999 r. będą mogli powiększać sobie emeryturę mundurową za pracę w cywilu poprzedzającą przyjęcie do służby. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej w dokumencie przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Związkowcy uważają, że powinien on wynosić 2,6 proc. Z krytyką spotkała się też propozycja wykluczająca możliwość powiększenia emerytury mundurowej o lata pracy w cywilu po zwolnieniu ze służby, w przypadku nie osiągnięcia pełnej wysługi emerytalnej, czyli 75 proc. uposażenia. Mundurowi z dezaprobatą odnieśli się też do warunku 25 lat służby, bez osiągnięcia którego doliczenie pracy z cywila w ogóle będzie niemożliwe. Wszystkie centrale związkowe działające w formacjach podległych MSWiA zwracały też uwagę na to, że likwidacja art. 15a powinna objąć wszystkich funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Zdaniem strażackich związkowców, propozycje MSWiA określającego odrębne zasady naliczania emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych do służby od 01.01.1999 do 30.09.2003 r., sprawią, że w formacjach podległych resortowi spraw wewnętrznych i administracji wprowadzony zostanie – de facto – czwarty już system emerytalny.

Warto też przypomnieć, że "dopisani" - o czym zapewniał wiceszef resortu sprawiedliwości nadzorujący formację - do ustawy mają zostać funkcjonariusze Służby Więziennej, a o dodanie do listy służb, które objęte zostaną zmianami, zabiegają również mundurowi z Służby Celno-Skarbowej. W tym przypadku choć ze strony resortu finansów nie padły jeszcze ostateczne deklaracje, jak mówiła w rozmowie z InfoSecurity24.pl szef KAS Magdalena Rzeczkowska, "sprawa absolutnie nie jest zamknięta, wręcz przeciwnie". Jak dodała, resort chce "rozmawiać ze stroną społeczną na ten temat, tak by móc wypracować najlepsze rozwiązania". 

Uwagi, jakie pod adresem propozycji zmian przygotowanych przez MSWiA wysunęli mundurowi, zgłaszane były do pierwszej – choć nie wiadomo, czy jak na razie nie jedynej – wersji projektu. To o tyle istotne, że dziś trudno jednoznacznie stwierdzić w jakim kształcie dokument został przekazany do KPRM, czego dotyczyły uwagi wniesione przez Centrum Analiz Strategicznych oraz jak ustosunkował się do nich resort spraw wewnętrznych i administracji. O tym przekonamy się zapewne dopiero wtedy, kiedy projekt zostanie oficjalnie opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Mundurowi liczą, że stanie się do w niedalekiej przyszłości i że niebawem procedowaniem zmian zajmie się rząd i parlament. 

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 193
M
wtorek, 19 stycznia 2021, 23:46

Jaja sobie robią z tymi 25 latami, nie bardzo rozumiem sens tego wymogu. Po osiągnięciu 25lat większość funkcjonariuszy przynajmniej w SG, będzie miała prawo do pełnej emki.

mut
wtorek, 19 stycznia 2021, 21:29

Do wyborów jeszcze parę lat, ale będę pamiętał przy urnie na kogo nie głosować za to zwodzenie i śmianie się Nam w twarz.

13
wtorek, 19 stycznia 2021, 20:56

Uważam że wprowadzenie tego artykułu jest mocno krzywdzące dla policjantów którzy od 20 roku życia pracują w formacji. Dlaczego ja przez 13 lat pracując w policji i narażając się każdego dnia mam mieć tyle samo służby co osoba która przez 10 lat pracowała w miejscu, gdzie nie miała żadnego lub znikome ryzyko. Nie zgadzam się na takie udziwnienia!!! Wstępując do policji kandydaci wiedzieli że nie będą im liczone lata z cywila i niech tak zostanie, albo niech liczą mi od początku mojej służby do dnia wprowadzenia art. 15a rok za półtora!!! Nieuczciwe jest porownanie moich lat służby i narażania się do lat osób pracujących w cywilu.

20
środa, 20 stycznia 2021, 09:58

Są również inne zawody w których narażasz własne zdrowie i życie, wstępując do policji w 1999 roku kandydat posiadał te same uprawnienia co przed 1999 rokiem, jednakże system "ulepszenia" nie do końca zadziałał, a martwy przepis już nie został cofnięty, ot cała filozofia.

Pies
środa, 20 stycznia 2021, 09:01

Wielu z tych o których piszesz to byli górnicy, oni też narażali życie. Jak zamykali kopalnię to rząd obiecał, że jak wystąpią do policji to im walczą górnictwo i co, i zostali oszukani.

Emeryt po 99.
środa, 20 stycznia 2021, 15:54

Pamiętam te czasy ze średnim do Komend a po zawodówce tylko do opp.

Antek
środa, 20 stycznia 2021, 00:43

W pełni popieram - praca w cywilu w garniturku i wskoczenie na koniec w mundur a następnie żądanie zaliczenia wszystkiego na zasadach mundurowych to policzek dla tych co przez 30 lat w mundurze wycierali bruki i szarpali się z marginesem. Rozumem argumenty tych co do których ustawa zadziałała wstecz ale nie widzę powodów przyznania nowym - po 2003, chyba że przyznają wszystkim i na zasadach o jakich piszesz - jakie obowiązywały w SG do 2013 roku - na granicy rok w mundurze to półtora w służbie.

I co mi powiesz?
środa, 20 stycznia 2021, 00:16

A ja wstępując wiedziałem że mi dolicza później jednak mi zabrali

Olo
wtorek, 19 stycznia 2021, 20:56

Sprawa jest prosta , do 2003 powinno być na starych zasadach.

Aktiwe
środa, 20 stycznia 2021, 10:03

Chmm. A dlaczego nie ci pracujący do 2002, albo 2004, albo 2005, albo 2006 ???

1999
środa, 20 stycznia 2021, 20:57

Bo w 2003 roku Miller zmienił ustawę i wprowadził zmiany w przepisach z datą wsteczną - o to cały bój. Twierdzono że na korzyść mundurowych a po latach okazało się że jest odwrotnie a przepisy nie mogą działać na niekorzyść.

ppp
środa, 20 stycznia 2021, 02:26

oczywiście. Ja wstępując w 2001 miałem zasady jak starzy, a po 2003 dowiedziałem się że Państwo mnie oszukało

Sermater
wtorek, 19 stycznia 2021, 19:48

Czas działał i wciąż działa na korzyść rządu, więc dziwić się nie należy.

Tweets InfoSecurity24