Gdzie się podział projekt zmian w art. 15a?

19 stycznia 2021, 10:00
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. fot. KPRM
Fot. KPRM

Dyskusja dotycząca zmiany zasad ustalania wysokości emerytury funkcjonariuszy służb mundurowych - czyli sprawa art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym - toczy się od lat. Konieczność załatwienia tej sprawy zapisano nawet w porozumieniu kończącym mundurowy protest z 2018 roku. I choć zawarte w tym dokumencie terminy nie zostały dotrzymane, na początku listopada ubiegłego roku projekt zmian przygotowanych przez MSWiA został przedstawiony mundurowym do konsultacji wewnętrznych. Niedługo potem – jak wynika z informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl – projekt został przesłany przez resort spraw wewnętrznych i administracji do dalszego procedowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Od tego czasu jednak – mimo, że minął ponad miesiąc – dokument nie został włączony do wykazu prac Rady Ministrów. Jak tłumaczy Centrum Informacyjne Rządu, by tak się stało projekt musi uzyskać pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych oraz zostać rozpatrzony przez Zespół Programowania Prac Rządu. Nie do końca wiadomo, kiedy dokumentem zajmie się rząd i Sejm, a mundurowi robią się coraz bardziej niecierpliwi.

Od momentu, kiedy MSWiA przesłało mundurowym do konsultacji projekt zmian w "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw" minęły już ponad 2 miesiące. Co dzieje się dziś z dokumentem? Z informacji do jakich dotarło InfoSecurity24.pl wynika, że resort spraw wewnętrznych i administracji przesłał przygotowany przez siebie dokument do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 11 grudnia ubiegłego roku. Uwagi do projektu zgłosiło jednak Centrum Analiz Strategicznych, a te przekazane zostały do MSWiA. Resort odniósł się do nich 12 stycznia. Teraz dokument czeka na pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych i rozpatrzenie przez Zespół Programowania Prac Rządu. Dopiero po dopełnieniu tych formalności – jak wynika z informacji przekazanych redakcji przez Centrum Informacyjne Rządu – "projekt zostanie włączony do wykazu prac Rady Ministrów". Nie wiadomo jednak jak długo trwał będzie ten proces. 

W oczekiwaniu na zmiany 

By zdać sobie sprawę z tego jak istotny dla funkcjonariuszy jest projekt dotyczący zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym wystarczy pobieżnie przeanalizować mundurowe grupy dyskusyjne, gdzie rozmowy na ten temat toczą się nieprzerwanie od kilku lat. Listopadowa propozycja załatwienia tej kwestii została przyjęta w środowisku z umiarkowanym optymizmem, a jak się niedługo potem okazało, opiniujący dokument związkowcy, zgłosili do niego szereg uwag, których nie można nazwać raczej kosmetycznymi. Jak mówił wtedy w rozmowie z InfoSecurity24.pl przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych Rafał Jankowski, w projekcie już na pierwszy rzut oka dostrzega on rzeczy, które "nie do końca mu się podobają". Podobne opinie wyraziły wszystkie związki zawodowe reprezentujące funkcjonariuszy podległych MSWiA. 

Co mundurowym nie podoba się w projekcie? Zwracają oni m.in. uwagę na wskaźnik, na podstawie którego, funkcjonariusze przyjęci do służby po dniu 1 stycznia 1999 r. będą mogli powiększać sobie emeryturę mundurową za pracę w cywilu poprzedzającą przyjęcie do służby. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej w dokumencie przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Związkowcy uważają, że powinien on wynosić 2,6 proc. Z krytyką spotkała się też propozycja wykluczająca możliwość powiększenia emerytury mundurowej o lata pracy w cywilu po zwolnieniu ze służby, w przypadku nie osiągnięcia pełnej wysługi emerytalnej, czyli 75 proc. uposażenia. Mundurowi z dezaprobatą odnieśli się też do warunku 25 lat służby, bez osiągnięcia którego doliczenie pracy z cywila w ogóle będzie niemożliwe. Wszystkie centrale związkowe działające w formacjach podległych MSWiA zwracały też uwagę na to, że likwidacja art. 15a powinna objąć wszystkich funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Zdaniem strażackich związkowców, propozycje MSWiA określającego odrębne zasady naliczania emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych do służby od 01.01.1999 do 30.09.2003 r., sprawią, że w formacjach podległych resortowi spraw wewnętrznych i administracji wprowadzony zostanie – de facto – czwarty już system emerytalny.

Warto też przypomnieć, że "dopisani" - o czym zapewniał wiceszef resortu sprawiedliwości nadzorujący formację - do ustawy mają zostać funkcjonariusze Służby Więziennej, a o dodanie do listy służb, które objęte zostaną zmianami, zabiegają również mundurowi z Służby Celno-Skarbowej. W tym przypadku choć ze strony resortu finansów nie padły jeszcze ostateczne deklaracje, jak mówiła w rozmowie z InfoSecurity24.pl szef KAS Magdalena Rzeczkowska, "sprawa absolutnie nie jest zamknięta, wręcz przeciwnie". Jak dodała, resort chce "rozmawiać ze stroną społeczną na ten temat, tak by móc wypracować najlepsze rozwiązania". 

Uwagi, jakie pod adresem propozycji zmian przygotowanych przez MSWiA wysunęli mundurowi, zgłaszane były do pierwszej – choć nie wiadomo, czy jak na razie nie jedynej – wersji projektu. To o tyle istotne, że dziś trudno jednoznacznie stwierdzić w jakim kształcie dokument został przekazany do KPRM, czego dotyczyły uwagi wniesione przez Centrum Analiz Strategicznych oraz jak ustosunkował się do nich resort spraw wewnętrznych i administracji. O tym przekonamy się zapewne dopiero wtedy, kiedy projekt zostanie oficjalnie opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Mundurowi liczą, że stanie się do w niedalekiej przyszłości i że niebawem procedowaniem zmian zajmie się rząd i parlament. 

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 195
Zibi
piątek, 22 stycznia 2021, 06:48

Dla tych co tak bardzo boją się masowych odejść ludzi z art.15a.. Koledzy przyjęci przed 1999 mają od zawsze art.15, i jakoś nie zanotowano w tym czasie exodusu i masowch ucieczek na emerytury, po prostu uczciwie rozliczono te osoby, dlatego proszę przestańcie pisać od rzeczy i najlepiej przeproście tych ludzi z art.15a za takie insynuacje, wypada, naprawdę, uczciwe rozliczenie składek emerytalnych, po prostu.

Leo
piątek, 22 stycznia 2021, 22:03

Bardzo mądrze napisane. Popieram

Juhas
czwartek, 21 stycznia 2021, 23:49

Każdy kto pracuje, odprowadza podatki, płaci składki, opłaca sobie emeryture na fundusz emer.-rent. ma prawo do odbioru w takiej czy innej postaci, to czy Państwo zrobi to w formie art.15a czy art.15 to dla mnie bez znaczenia, ważne żebym odebrał swoje pieniądze, uczciwie zarobione lata, każdy dzień płaconych składek, to jest priorytet, reszta to krajobraz, oczywiście zapis musi być pewny, nie taki który zniknie za 10 czy 20 lat bo to precedens albo budżet siądzie i nie będzie kasy na drugą emeryturę, pracujesz, masz zwrot, nieważne gdzie, masz zwrot i tyle, zapracowałeś na to, a to ze tutaj niektórzy wypłakują ze nam się nie należy, co konia obchodzi ze wóz się przewrócił, Państwo decyduje a nie jakiś kłapacz, kropka.

Cywil z emką
piątek, 22 stycznia 2021, 18:22

Jestem w stanie zrozumieć grupę 99-03 - rzucali nimi po systemach jak chcieli ale 04-12 w dniu przyjęcia dostali przepis do rączki który obowiązuje do dziś, zapis "pewny". 04-12 wiedzieli od początku, że nie zaliczą sobie cywila w ramach mundurówki więc czego chcą. Po wglądzie w ustawę trzeba było w dniu przyjęcia podziękować albo pogodzić się z przepisami a nie dzisiaj żądać ustępstw i zmian przepisów po siebie. Nikt nie broni odebrania cywila ale walczcie o jego wypłatę wtedy co otrzymają go cywile i na zasadach cywilów - to z nimi go wypracowaliście.

tim
piątek, 29 stycznia 2021, 15:14

Bardzo logiczne

AnXXX
niedziela, 24 stycznia 2021, 12:43

Tak jak piszesz - przepis od 01.10.2003 był jasny i przejrzysty - cywil nie wchodzi do emerytury mundurowej. Osoby które przyjmowały się od tego dnia a miały dużo lat cywila powinny były dobrze przemyśleć i wybrać licząc się z konsekwencjami wyboru: albo - albo. Liczyli że w trakcie ktoś zmieni - minęło przeszło 15 lat a nie zmienili to próbują wymusić, wykorzystują walke starszego rocznika, straszą strajkami - zachowanie niegodne munduru. Jak mają na nas patrzeć cywile skoro mamy stać na straży prawa a tak się zachowujemy

Przecież to jasne
niedziela, 24 stycznia 2021, 23:32

Osoby które przyjmowały sie po reformie AWS-u w 01.01.1999 wiedziały ze weszła reforma emerytalna, mundurowa, więc od stycznia 1999 obowiązuje art.15a

AnXXX
wtorek, 26 stycznia 2021, 12:03

O czym ty piszesz. Ci co przyjmowali się od 01.01.1999 podlegali pod OFE i ZUS, jeżeli mieli cywila wcześniej to mieli ciągłość składek, dalej im to biegło. Zmieniło się gdy od 01.10.2003 cofnięto ich do ZER a w ustawie mundurowej wprowadzono art. 15a z datą obowiązywania od 01.01.1999 roku. Przerzucenie do ZER było pozytywne ale zapomniano że przepisy nie mogą działać wstecz na niekorzyść a art. 15a taki jest w odczuciu podatnika - art. 15a jest tylko pozytywne w odczuciu państwa polskiego

StillDog
sobota, 23 stycznia 2021, 14:51

Logiczne

Przyszły emeryt
czwartek, 21 stycznia 2021, 23:43

Moim zdaniem ten art.15a nie taki głupi, zależy po ilu latach odchodzicie, jeżeli po więcej niż 20-stu, to lepiej zachować 15a i brać dwie emki niż tak zażarcie walczyć o art.15 i stracić prawo do doliczania % z cywila, bo w cywilu przed i po służbie możecie wypracować 20 i więcej lat, stąd moim zdaniem każdy sam powinien mieć prawo wyboru, na pewno te lata składek emerytalnych muszą zostać uczciwie rozliczone, kwestia zostaje jedna, w jaki sposób?, na pewno każdy dzień pracy bez wyjątku musi być zaliczony, bo ta kasa jest na naszych kontach, ona nie wyparowała ani nie jest wirtualna.

Mundurowy
sobota, 23 stycznia 2021, 08:41

Zgadzam się, opcją jest prawo wyboru. Nikomu kto ma więcej niż dwadzieścia kilka lat służby likwidacja art. 5 a nie będzie się opłacać.

Juras
czwartek, 21 stycznia 2021, 22:25

Co dalej z art.15 bez "a"?, powiem Wam tak, jeżeli ta ekipa rządowa ze związkami tego nie rozwiąze w tej kadencji to będziemy szarpać się na starość po Sądach, a na pewno sobie po tylu latach oddanej służby Ojczyźnie nie zasłużyliśmy. I co w sprawie służby wojskowej?, nadal zasadnicza służba w WP będzie gorzej traktowana od zasadniczej służby w SG czy OPP?.

Tymek
czwartek, 21 stycznia 2021, 21:57

Kogo tak tu boli zwrot lat pracy dla mundurowych i likwidacja gniota 15a?, wasze gorzkie żale to tylko puste slogany, mamy realny, odłożony kapitał emerytalny który zasilał fundusz emerytalny, więc Państwo chce nas rozliczyć i oddać te lata, a to ze was to boli, trudno, musicie z tym jakoś żyć...

Cywil z emką
piątek, 22 stycznia 2021, 06:23

Nikt nikomu nie broni odebrania wypracowanych składek, ale skoro wypracowane były razem z nami cywilami - ręka w rękę - to odbierajcie je razem z nami - od 65 roku życia. Najpierw cywil a później mundur i próba zaliczenia składek z pierwszego w uprzywilejowanym drugim to zwyczajnie oszukiwanie systemu. Czemu tak uparcie mundurowi nie chcą odebrać swoich składek od 65 roku życia i o to nie walczą. Od 2004 roku wszystko było wiadomo w kwestii cywila - nie wlicza się go do wysługi

Tweets InfoSecurity24