Reklama

Służby Mundurowe

Senator do ochrony infrastruktury krytycznej. Wozy kupiła już Kanada

Opancerzony pojazd Senator ERV opracowany z myślą o ochronie infrastruktury krytycznej.
Opancerzony pojazd Senator ERV opracowany z myślą o ochronie infrastruktury krytycznej.
Autor. Roman Shimonov/CEO Roshel

Roman Szimonow pełniący funkcję CEO w kanadyjskiej firmie Roshel poinformował o nowym wariancie pojazdu Senator, który zaprojektowany jest do ochrony infrastruktury krytycznej. Wóz w takiej konfiguracji miał zostać zakupiony przez rząd Kanady na potrzeby nieokreślonej jak na razie formacji mundurowej.

Kanadyjska firma ostatnie dwa lata może uznać za bardzo owocne pod względem zawiązywanych kontraktów, skali zamówień, jak i własnego rozwoju. Dzięki podpisanym umowom w przeciągu 24-miesięcy dostarczyła ona m.in. na Ukrainę ponad 1000 pojazdów rodziny Senator w kilku wersjach. Teraz został zaprezentowany wariant przeznaczony - jak pisze producent - do ochrony infrastruktury krytycznej. Nie jest jednak wiadome, dla jakiej konkretnie kanadyjskiej formacji został on zakupiony. Podobnych pojazdów używa jednostka przeznaczona do ochrony elektrowni jądrowych.

Reklama

Link do filmu prezentującego opisywany pojazd znajduje się tutaj. Jak widać,bazuje on na wariancie minoodporym (MRAP) Senatora, który otrzymał zmodernizowany wariant dotychczas stosowanej wieży.

Autor. Roman Shimonov/CEO Roshel

Jak widzimy, jest to konstrukcja w pełni zamknięta oferującą tym samym większe bezpieczeństwo operatorowi - możliwego do montażu w niej - różnego kalibru karabinu maszynowego. Może on obserwować teren wokół pojazdu dzięki 4 wizjerom osłoniętym wzmocnionymi szybami. Nie jest znany poziom ochrony balistycznej, jaki zapewniony jest operatorowi karabinu. Przechodząc do kadłuba, widzimy praktycznie kopię 1:1 względem wersji MRAP, odróżniającej się jedynie malowaniem.

Czytaj też

Nie jest wiadome, czy wóz ma tożsamy ze wspomnianą odmianą stopień odporności balistycznej oraz minoodporności. W tamtym przypadku mowa o wytrzymałości na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39 oraz dzięki wzmocnionemu dnu kadłuba zapewnieniu ochrony załodze przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół oraz dnem kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V.

Senator ERV.
Senator ERV.
Autor. Roshel

Przechodząc do jego wnętrza, widzimy zmiany względem wersji, chociażby przeznaczonej do transportu piechoty. Ławka dla desantu znajdująca się po lewej stronie (patrząc od tyłu wozu) została usunięta, zapewniając większą przestrzeń do przewozu np. dodatkowego wyposażenia rozpoznawczego. Przewożeni funkcjonariusze mogą prowadzić z wnętrza pojazdu ostrzał przez kilka otworów strzelniczych znajdujących się w pojeździe. Za napęd tego, ważącego ponad 8,5 tony wozu odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W ramach ciekawostki warto nadmienić, że pojazdy w bardzo podobnej konfiguracji pozyskała Federalna Administracja Policji w Sarajewie.

Senator ERV.
Senator ERV.
Autor. Roshel
Autor. Roshel
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Tomek72

    a w Polsce kto i jak broni / będzie bronił IK ?

Reklama