Tury VI rozdysponowane. Czas na skrycie opancerzone terenówki

4 lutego 2021, 11:50
CBŚP 4
Fot. CBŚP

Sześciu nowych skrycie opancerzonych terenówek potrzebuje Centralne Biuro Śledcze Policji. Na zakup tego samego typu samochodów czekają również policyjni kontrterroryści, którzy zapotrzebowanie wskazali na trzy takie pojazdy. Bardzo możliwe, że pierwsze terenówki tego typu, które trafią do policjantów, to - jak dowiedział się InfoSecurity24.pl - BMW X5, zaoferowane w ostatnim przetargu, na którego rozstrzygnięcie nadal czekamy.

W 2021 r. Komenda Główna Policji nie planuje zakupu transporterów opancerzonych, takich jak Tur VI, które trafiły na wyposażenie policyjnych kontrterrorystów. Jak informował InfoSecurity24.pl, trwa jednak trzecie podejście Komendy Głównej Policji do zakupu pojazdów osobowych-terenowych-opancerzonych, które trafić mają właśnie do policyjnych kontrterrorystów oraz do Centralnego Biura Śledczego Policji. 

Ogłoszone w grudniu postępowanie dotyczy dokładnie trzech samochodów, a budżet jakim dysponuje formacja to 6 mln złotych. W przetargu, w stosunku do dwóch poprzednich podejść, niewiele się zmieniło. Budżet na jeden pojazd nadal kształtuje się na poziomie 2 mln złotych, nie zmieniła się specyfikacja techniczna i - co najważniejsze - nie zmienił się oferent, który choć wcześniej wskazany został przez formację jako zwycięzca, to uchylił się od podpisania umowy. Chodzi mianowicie o konsorcjum składające się ze znanych mundurowym firm Zdunek Premium i Hibneryt. Jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, firmy zaoferowały policji opancerzone BMW X5. 

Jak wspomniano, na pojazdy tego typu zapotrzebowanie w formacji zgłosiło Centralne Biuro Śledcze Policji oraz kontrterroryści. Pierwsza służba potrzebuje ich dokładnie sześć, a Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA" oraz SPKP - łącznie trzy sztuki takich pojazdów. Na pilną potrzebę zakupu pojazdów wskazywał jeszcze we wrześniu 2020 roku, podczas spotkania sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, pierwszy zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Dariusz Augustyniak. Mówił jednak wtedy o tym, że policji przydałoby się ich 10. A większość z nich, zgodnie z jego słowami, miała trafić ma do Centralnego Biura Śledczego Policji (zapotrzebowanie wskazywał na 9). 

Na wybór najkorzystniejszej propozycji (choć wyboru dużego nie ma, gdyż pojawiła się tylko jedna) w postępowaniu KGP ma jeszcze chwilę, bowiem termin związania ofertą wynosi 60 dni, a ich otwarcie nastąpiło 18 stycznia. By udzielić zamówienia formacja będzie musiała jednak znaleźć dodatkowe środki, ale to "jedynie" 87 tys. złotych. Samochody do formacji mają trafić najpóźniej do listopada 2021 roku, ale zależeć będzie to również od tego, na jakim pojeździe bazowym będą zabudowane. W przypadku tych zabudowanych na pojeździe bazowym z 2020 r. wyznaczony on został na 31 maja 2021 r., a tych zabudowanych na pojeździe bazowym z 2021 r. na 17 listopada 2021 r.

Tury VI na swoich miejscach

Jak wspomniano, Komenda Główna Policji nie planuje w bieżącym roku ruszać z zamówieniem na nowe transportery opancerzone, a wszystkie zakupione w 2019 r. i 2020 r. pojazdy, Lekkie Transportery Opancerzone TUR VI/LTO, zostały już odebrane przez wytypowane jednostki organizacyjne Policji - dowiedział się InfoSecurity24.pl. Trafiły one do Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", a także Samodzielnych Pododdziałów Kontrterrorystycznych Policji w Warszawie, Szczecinie, Krakowie, Katowicach, Białymstoku, Gdańsku oraz Wrocławiu. 

image
Tur VI, który trafił na wyposażenie SPKP w Katowicach. Fot. Śląska Policja

 

Przypomnijmy, że dwa z nich wyposażone były w rampy szturmowe. Te sztuki zostały w stolicy. Korzystają z nich bowiem policyjni specjalsi z CPKP "BOA" i Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji w Warszawie.

Formacja ma już komplet zamówionych w Kutnie LTO. Trzy ostatnie pojazdy, z ośmiu, odebrane zostały 16 i 17 września 2020 roku. Choć wiadomo, że zakupu kolejnych tego typu transporterów dla policji nie ma co się w najbliższym czasie spodziewać, to formacja podkreśla, że optymalnie byłoby, gdyby każdy garnizon w kraju dysponował takim sprzętem. Na razie więc policja starała się Tury rozmieścić tak, by można było nimi dysponować we wszystkich regionach kraju.

MR

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 12
JÓZEK sugeruje
poniedziałek, 8 lutego 2021, 09:30

klepią teraz Rosomaki bez wież tzw spejkobusy ..to niech je dostosują (dorzucą szyby pancerne zrobią drzwi boczne włazy jak BWP dla desantu ) i wydzielą specjalistom kilka sztuk a jak nie to niech uruchomią KTO Irbisa ..i przy okazji jako produkcje uboczną zrobią z kilkaset sztuk dla wojska

jhhgfujhg
sobota, 6 lutego 2021, 17:55

Marnowanie pieniędzy. Wystarczy przesuwać starsze generacje z wojska i będą z tego same korzyści.

Kkk
sobota, 6 lutego 2021, 01:01

Dostanie tylko BOA ,a pozostałe jednostki jeżdżą starymi oplami Vivaro które ledwo się toczą a co dopiero jechać gdzieś na akcję

maniek
piątek, 5 lutego 2021, 19:32

Żeby tylko nie było jak z dzikiem.

mo
piątek, 5 lutego 2021, 16:03

Całkiem niedawno oglądałem program gdzie Patryk Mikiciuk ujeżdżał między innymi TUR-a z Kutna. Jadąc po wertepach otworzyły się drzwi od strony kierowcy. Ciekaw jestem czy jest to odosobniony przypadek?

Tweets InfoSecurity24