Policja

Policja potwierdza: Śmigłowce wielozadaniowe z wolnej ręki

Fot. Juliusz Sabak
Fot. Juliusz Sabak

Policja potwierdza medialne doniesienia o wysiłkach w celu zakupu śmigłowców wielozadaniowych. Komenda Główna Policji poinformowała w odpowiedzi na pytania InfoSecurity24.pl, że postępowanie na pozyskanie śmigłowców wielozadaniowych prowadzone jest z wolnej ręki. Najprawdopodobniej postępowanie dotyczy dwóch maszyn S-70i Black Hawk oferowanych w zakładach PZL Mielec przez firmę Sikorsky należącą do koncernu Lockheed Martin. 

Rzecznik prasowy KGP Mariusz Ciarka potwierdził, że prowadzone jest postępowanie dotyczące nabycia przez Policję śmigłowców wielozadaniowych w trybie z wolnej ręki. Zaznaczył, że procedura o udzielenie zamówienia nie została zakończona.

W odpowiedzi na zapytanie uprzejmie informuję, że zastosowane procedury związane z wyborem śmigłowca są zgodne z obowiązującym prawem i określone w art. 67 ust. 1 pkt 1) ppkt a) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.), tj. postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki. (…) Do chwili obecnej procedura o udzielenie zamówienia publicznego nie została zakończona.

mł. insp. Mariusz Ciarka,
Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji

O tym, że Policja potrzebuje nowych śmigłowców wiadomo od dawna. Obecnie w Policji wykorzystywane są przede wszystkim lekkie maszyny W-3 Sokół (3 egzemplarze) i Mi-2 (4) produkcji PZL Świdnik oraz dwa patrolowe Bell 206 i pojedynczy Bell 412 w wersji VIP. Z kolei rolę śmigłowców wielozadaniowych pełnią dwa Mi-8T wyprodukowane w 1983 roku, służą między innymi do wsparcia policyjnych antyterrorystów, w tym z Biura Operacji Antyterrorystycznych.

fot. policja.pl
fot. policja.pl

To prawdopodobnie te śmigłowce mają zostać zastąpione przez maszyny wielozadaniowe, przewidziane do pozyskania w postępowaniu. Pilnego zastąpienia wymagają też Mi-2, które powinny być właśnie wycofywane. Przetarg na trzy lekkie śmigłowce, które miały je zastąpić został właśnie anulowany.

Zakup lekkich i wielozadaniowych śmigłowców został ujęty w programie modernizacji Policji, o czym mówił w odpowiedzi na poselską interpelację w grudniu 2017 roku sekretarz stanu w MSWiA Jarosław Zieliński.

W projekcie ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020", zabezpieczono środki finansowe na zakup 4 śmigłowców, w tym 2 śmigłowców wielozadaniowych oraz 2 śmigłowców operacyjno-patrolowych w miejsce sukcesywnie wycofywanych śmigłowców kończących resursy techniczne.

Jarosław Zieliński, Sekretarz Stanu w MSWiA,
odpowiedź na interpelację poselską

W pierwszej połowie kwietnia Radio ZET podało, że Polska zamierza kupić dwa śmigłowce Black Hawk. Maszyny miały być przeznaczone dla Policji. W tym czasie koncern Lockheed Martin zmieścił na swojej stronie informację, iż poszukuje osoby, która ma być odpowiedzialna m.in. za „zapewnienie szkolenia w zakresie napraw i konserwacji śmigłowców UH-60M obsługiwanych przez Polską Policję Państwową (Polish National Police - eng.)" – jak można było przeczytać w opisie stanowiska.

Prawdopodobnie rozmowy prowadzone są więc z zakładami PZL Mielec. W spółce, należącej do koncernu Sikorsky (będącego częścią Lockheed Martin) wytwarzane są śmigłowce S-70i Black Hawk, montowane są też kadłuby dla UH-60M. Sama spółka poinformowała w oświadczeniu: „Nie mamy kontraktu na dostawę śmigłowców Black Hawk dla polskiej Policji, ale widzimy miejsce dla śmigłowca S-70i wśród rządowych i komercyjnych organizacji w Polsce i innych krajach. Niewłaściwe z naszej strony byłoby rozmawianie o szczegółach toczących się jakichkolwiek rozmów z potencjalnymi klientami.” 

Jest to informacja nadal aktualna, gdyż jak wynika z komunikatu Komendy Głównej Policji zamieszczonego na początku tego tekstu, procedura negocjacyjna w postępowaniu z wolnej ręki jest w toku. Uzasadnienie dla pominięcia procedury przetargowej, czyli „art. 67 ust. 1 pkt 1) ppkt a)” Prawo zamówień publicznych, na który powołano się w tym samym  komunikacie brzmi następująco:

Art. 67. 1. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn: a) technicznych o obiektywnym charakterze

Ustawa Prawo Zamówień Publicznych

Zgodnie z wykładnią prawną zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki jeżeli dostawa (w tym przypadku śmigłowców) może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, a więc niezależnych od zamawiającego. 

Otwarte pozostaje pytanie o przesłanki techniczne, uzasadniające wybór tej procedury zamiast przetargu z możliwością udziału różnych oferentów. Wiadomo, że w reakcji na niepotwierdzone jeszcze doniesienia o negocjacjach koncern Airbus poinformował, że jest gotowy by dostarczyć do końca tego roku Policji dwa śmigłowce H225 Super Puma. Maszyny tego typu są używane w różnych służbach policyjnych i do tej samej rodziny co wojskowy H225M Caracal, który został wskazany w poprzednim, zakończonym niepowodzeniem w październiku 2016 roku postępowaniu na wiropłaty wielozadaniowe dla polskiej armii.

Komentarze (12)

  1. trips

    Sprawa jest już rozstrzygnięta Black Hawk dostarczy śmigłowce dla policji nie w Wersji S-70i ponieważ ma okrojony kokpit po drugie s-70 podlegają cywilnej sprzedaży bez zgody i wsparcia rządu stanów stzjednoczonych stąd kokpit się różni od maszyn używanych w armii USA

  2. 3bit

    ... i pewnie zakupem obciążą budżet MON.

  3. ccc

    Nic francuskiego ! Brać S-70i Black Hawk i wszystko w tym temacie !

    1. tak to chyba wygląda

      Tak samo zrobił ccc - nic francuskiego bo co? Bo polityka.

  4. Znawca wojska i gospodarki

    Airbus oferuje oddziałom antyterrorystycznym naszej policji helikoptery H225, czyli cywilne wersje Caracala. O ile dwa razy mniejsze Black Hawki mogą się sprawdzić w służbie patrolowej, to dwa razy większe H225 mają większy sens dla antyterrorystów, których leci więcej, i którzy muszą zabierać lekarza oraz najróżniejsze wyposażenie na nieprzewidziane okoliczności. Powinniśmy nawet wrócić do H225M Caracal, ale z zamiarem zaspokojenia nim całego państwowego oraz prywatnego, (gospodarki prywatnej i państwowej) zapotrzebowania na loty helikopterowe w klasie Caracala. _____Dlatego: Loty helikopterowe są tak potwornie kosztowne, że nawet tak bogate kraje jak Kuwejt, Singapur, Szwajcaria, nieco Japonia, Francja, UK kupiły duże ilości Caracali (lub raczej na pewno kupią, gdy skończą się resursy używanych przez nie poprzedników Caracala: Pum/SuperPum). Te kraje mają dużo lotów helikopterowych w klasie Caracala i tylko ze względu na koszty (przy tym samym poziomie technicznym i ładowności) godzą się na nieco mniejszą wygodę Caracali w porównaniu do AW101. Jednocześnie swobodne korzystanie z helikopterów jest czynnikiem zwiększającym tempo wzrostu gospodarczego i zamożności obywateli. _____Używając tylko Caracali Polska ma historycznie jednorazową okazję na loty helikopterowe w klasie Caracali, które byłyby nie tylko niższe w porównaniu do AW101, ale z olbrzymim odstępem najniższe w Europie, co na przestrzeni 30 lat znakomicie przyspieszyłoby nasz rozwój. Wynika to z tego, że w państwach zachodniej UE kupowano helikoptery klasy Caracala w ciągu 70 lat od przypadku do przypadku, jeszcze wojsko wybierało Pumy, ale nie tylko, a przedsiębiorstwa raz taki, raz inny model. Używając tylko Caracale obniżalibyśmy koszty lotu tak: ____1.najniższe koszty lotów w klasie ładowności Caracala, AW101, S92 itp. na świecie przez sam wybór Caracala, ____2.niższe koszty w wyniku efektu tzw. \"wspólnej platformy\", co dotyczyłoby także cywilnych specjalistycznych Caracali, np. napraw energetycznych. ratownictwa inensywnej terapii, rolnictwa, straży pożarnej itp., ____3.najniższe koszty dzięki korzyściom skali z używania tylko Caracali w ilości może nawet ok. 400 Caracali w służbie państwa oraz prywatnie, w gospodarce. Tu chodzi min. o naprawy, przeglądy, częśsci zamienne, szkolenia itp. ###### Te trzy czynniki obniżające koszty lotu helikopterem klasy Caracal ułatwiałyby wzrost wynagrodzeń pilotów i mechaników, ale będąc nadal niskimi w zakresie kosztów pozapłacowych umożliwiałyby eksport usług helikopterowych. _____Dla wojska pojawiałaby się dodatkowa zaleta: w razie wojny wojsko przejęłoby z cywila lekko 100 Carcali wraz z pilotami i obsługą naziemną. To nie jest drobiazg, bo doświadczenia wojny helikopterowej we Wietnamie pokazały olbrzymie zalety transportu helikopterowego oraz bezpośredniej walki helikopterowej. Uzupełnieniem powinny być \"Tigry UHT\" Airbusa oraz H160M i H145M. Zwolenników Apacha przekona być może produkcja masowa w Rosji atrap czołgów, S-400, rakiet międzykontynentalnych itp. Atrapa czołgu kosztuje ok. 15.000 € i jest nie do rozróżnienia wzrokowo od 300 m. Na dodatek nie można odróżnić takiej atrapy od prawdziwej broni przy pomocy radaru lub w oparciu o sygnaturę cieplną, bo obie są także perfekcyjnie symulowane. Apacze będą więc walczyć z atrapami i zostaną szybko zestrzelone. W odróżnieniu do Apacza \"Tiger UHT\" Airbusa odczytuje tabicę rejestracyjną auta na 8 km i z łatwością odróżni atrapy od prawdziwych czołgów itp.

    1. BUC czyli Bardzo Uczciwy Człowiek

      \"Zwolenników Apacha przekona być może produkcja masowa w Rosji atrap czołgów, S-400, rakiet międzykontynentalnych itp. Atrapa czołgu kosztuje ok. 15.000 € i jest nie do rozróżnienia wzrokowo od 300 m. Na dodatek nie można odróżnić takiej atrapy od prawdziwej broni przy pomocy radaru lub w oparciu o sygnaturę cieplną, bo obie są także perfekcyjnie symulowane. Apacze będą więc walczyć z atrapami i zostaną szybko zestrzelone. W odróżnieniu do Apacza \\\"Tiger UHT\\\" Airbusa odczytuje tabicę rejestracyjną auta na 8 km i z łatwością odróżni atrapy od prawdziwych czołgów itp.\" Że niby Apache i inne śmigłowce szturmowe mają optykę do niczego i tylko Tiger UHT ma dobrą? Przyjmijmy na chwilę, że to prawda. A jak ten Tiger UHT odróżni prawdziwy cel od atrapy w nocy? Bo coś mi się zdaje, że będzie musiał korzystać z termowizora i namierzać sygnaturę cieplną potencjalnych celów. Czyli w nocy będzie tak samo do niczego jak jego konkurencja. ps. Co do rewelacji odnoszących się do H225M Caracal nie chce mi się nawet odnosić. ps 2. Nie jestem fanem amerykańskich helikopterów Apache. Po prostu nie lubię reklamowego bełkotu.

  5. KrzysiekS

    I to jest to o czym kilka osób już tutaj pisało Polska w różnych służbach potrzebuje spokojnie ponad 100 śmigieł wielozadaniowych w okresie kilku lat dlatego głupotą jest ciągłe kupowanie po kilka maszyn. No ale tak zawsze większa szansa na ....... dla kilku osób.

  6. ED

    Francuzi z uporem maniaka proponują śmigłowiec z rodziny Super Puma/Caracal tylko po co nam on? żeby przewieźć drużynkę policjantów? Bez sensu - BlackHawkiem taniej i szybciej...

  7. Edi

    A co na to Świdnik ze swoim AW149?

  8. Pistolet

    Czyli zamiast zrobić tak, żeby kupictakie same lekkie maszyny jakie ma wojsko, straż graniczna, lotnicze pogotowie ratunkowe i reszta służb w jednym zamówieniu z całkowitym serwisem w którymś wzl, to jak zwykle każdy sobie rzepkę skrobie. Przypominam, że nasze mi-8 wytrzymały tak długo bez dostaw z Rosji, bo mieliśmy spory zapas części i dobry serwis. To są najważniejsze rzeczy, plus cena, ale do tego potrzeba większego zamówienia, a nie sztuk dwie. Po tym zamówieniu widać jaką mamy organizację w państwie, skoro każdy jest tak autonomiczny, że prowadzi to do marnowania środków.

  9. ghr

    A po co policji heli? Przeciez sa nowe samoloty VIP, vielozadaniowe, zamiast tych paskudnych Caracali.

  10. vvv

    smiech na sali :) AH zaoferował w podobnej cenie Caracale ktore sa 10x lepsze niz biedo hawki s-70i. wieksze i szybsze

  11. leszek

    co z offsetem,który był a nima?co z miejscami pracy dla Polaków a których nima?co z obietnicami Macierewicza którego już nima?

  12. dropik

    zupełnie jak z samolotami dla vip. zapewne okazało się, że najlepsza była oferta Airbusa i powstał tzw zonk ;)