Reklama

"W projekcie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020”, zabezpieczono środki finansowe na zakup 4 śmigłowców, w tym 2 śmigłowców wielozadaniowych oraz 2 śmigłowców operacyjno - patrolowych w miejsce sukcesywnie wycofywanych śmigłowców kończących resursy techniczne"

sekretarz stanu w MSWiA Jarosław Zieliński.

Zapowiedziany zakup nowych śmigłowców spowoduje odnowienie przestarzałego już policyjnego parku śmigłowców, z którego większość maszyn pochodzi z lat 80. i początku lat 90. XX wieku. Obecnie polska policja używa śmigłowców Mi-8, Mi-2 oraz nowszych W-3 Sokół i Bell 206. Natomiast ostatni zakup śmigłowca dla tej formacji mundurowej odbył się w 2011 roku. Kupiono wówczas śmigłowiec Bell 206B3 Jet Ranger III, który trafił do sekcji lotnictwa w Łodzi. Jest to jeden z dwóch najnowszych modeli posiadanych przez policję śmigłowców Bell 206, sprawdzających się jako maszyny patrolowe, obserwacyjne i poszukiwawcze.

O złym stanie policyjnego parku śmigłowcowego świadczy fakt, iż na zabezpieczenie Szczytu NATO w Warszawie zostały ściągnięte śmigłowce z całej Polski, w tym wspomniany Bell 206B3 Jet Ranger III. Śmigłowiec ten latał w barwach poprzedniego użytkownika, z domalowanym napisem POLICJA, brakło bowiem funduszy na pełne przemalowanie.

Mi-8 policyjny
Śmigłowiec Mi-8 używany przez antyterrorystów / Fot. J. Sabak

Czytaj także: Antyterroryści bez transportu powietrznego? Większość policyjnych Mi-8 uziemiona

Z odpowiedzi Jarosława Zielińskiego można wywnioskować, iż obecnie policja eksploatuje dwa śmigłowce typu Mi-8, z których jeden poddany został remontowi głównemu. Pozwoliło to wydłużenie jego resursu na kolejnych 8 lat i 2000 godzin nalotu. Zgodnie z zapowiedziami KG Policji remont główny drugiego śmigłowca Mi-8 zaplanowany został w połowie 2017 roku. "Decyzja o dalszej eksploatacji śmigłowców typu Mi-8 w Lotnictwie Policji zostanie podjęta po wyczerpaniu nadanego im resursu technicznego" - informuje sekretarz stanu MSWiA.

Oprócz wspomnianych śmigłowców Mi-8, polska policja użytkuje również sześć śmigłowców typu Mi-2. Cztery utrzymywane są w stanie zdolności do latania, (dwa we Wrocławiu, jeden w Szczecinie i jeden w Poznaniu). "Pozostałe 2 śmigłowce Mi-2 stacjonujące w Szczecinie i Łodzi zostały wstrzymane w eksploatacji, jednak są utrzymywane w sprawności technicznej ze względu na agregaty, które posiadają resurs techniczny i mogą być wykorzystane na śmigłowcach latających, np.: łopaty, silniki, podwozie, radiostacje oraz przyrządy kontrolne eksploatowane według stanu technicznego." - podkreśla wiceminister Zieliński.

Zgodnie z informacjami Komendy Głównej Policji resursy poszczególnych egzemplarzy Mi-2 przedstawiają się następująco:
- Mi-2 SN-02XP (Wrocław) -765 godz. nalotu (planowane wycofanie z eksploatacji w 2020 roku);
- Mi-2 SN-08XP (Poznań) - 459 godz. nalotu (planowane wycofanie z eksploatacji w 2019 roku);
- Mi-2 SN-06XP (Wrocław) - 203 godz. nalotu (planowane wycofanie z eksploatacji w 2018 roku);
- Mi-2 SN-05XP (Szczecin) - 97 godzin nalotu (planowane wycofanie z eksploatacji w 2017 roku). 

Czytaj także: "Kamery, broń, podwyżki i inwestycje". Mundurówka do modernizacji

Widać więc wyraźnie, że lotnictwo policyjne bardzo pilnie potrzebuje nowych śmigłowców. Są one niezbędne w celu utrzymania odpowiedniego poziomu zdolności służb ochrony porządku publicznego. Chodzi tu zarówno o wsparcie pododdziałów antyterrorystycznych, jak i np. poszukiwania osób zaginionych, czy akcji ratunkowych w wypadku wystąpienia klęsk żywiołowych - np. powodzi. Biorąc pod uwagę, że park śmigłowców policji był mocno zaniedbywany, program modernizacji na lata 2017-2020 to w zasadzie ostatni moment na rozpoczęcie procesu wdrażania nowych maszyn. Inaczej policja utraci istotną część możliwości w tym zakresie.

Jarosław Zieliński w interpelacji wskazuje również, że zgodnie z Instrukcją Obsługi Technicznej, policja na bieżąco eksploatuje (serwisuje) śmigłowce typu W-3 „Sokół”. Przy czym jak zaznacza, "Policja posiada podpisane stosowne umowy serwisowe z zakładami produkcyjnymi: Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A, Pratt & Whitney Rzeszów S.A. oraz „PZL- HYDRAL” S. A."

Na koniec warto wspomnieć, iż policyjne śmigłowce typu PZL Kania z przyczyn finansowych zostały wycofane z eksploatacji po 3 tys. godzin nalotu, przy czy są one jednak w sprawności technicznej ze względu na agregaty techniczne posiadające jeszcze resurs techniczny.

Reklama

Komentarze

    Reklama