Reklama

Policja

Policja kupuje transportery opancerzone

Lekki Transporter Opancerzony TUR VI
Lekki Transporter Opancerzony TUR VI
Autor. mł. asp. Łukasz Kirkuć/Zespół Prasowy KWP Gdańsk

Komenda Główna Policji zamierza kupić dwa lekkie transportery opancerzone wyposażone w platformy szturmowe. Konieczność uzupełnienia floty o kolejne pojazdy tego typu już jakiś czas temu sygnalizował w rozmowie z InfoSecurity24.pl dowódca CPKP „BOA” insp. Łukasz Pikuła. „Na pewno potrzebujemy więcej pojazdów opancerzonych. One są doskonałym narzędziem i sprawdzają się w codziennej służbie” – mówił w kwietniu inspektor. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe transportery powinny trafić do formacji w przyszłym roku. 

Dziś formacja dysponuje ośmioma sztukami transporterów TUR VI, z których dwa wyposażone są w rampę szturmową. Policjanci nie ukrywali jednak nigdy, że docelowo chcieliby zmierzać w kierunku zwiększenia stanu posiadania tak, by każdy policyjny garnizon dysponował jednym tego typu pojazdem.

Czytaj też

Już niebawem policyjni kontrterroryści mogą zbliżyć się nieco do oczekiwanej liczby LTO. KGP planuje bowiem kupić dwa lekkie transportery opancerzone, które – jak czytamy – mają być wykorzystywane do „akcji i operacji policyjnych, transportu osób wymagających zwiększonej ochrony”.

Czego szuka Policja?

Jakie wymagania postawiła Policja przed potencjalnymi wykonawcami? Lekki Transporter Opancerzony (LTO) ma być przeznaczony do przewozu w jego wnętrzu 8 funkcjonariuszy (w tym kierowcy) wraz z wyposażeniem służbowym. Konstrukcja i wyposażenie pojazdu muszą umożliwiać wykonywanie zadań polegających na prowadzenie działań bojowych oraz rozpoznawczych, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze, w tym działań o szczególnym stopniu skomplikowania w środowisku narażonym na działanie czynnika chemicznego, biologicznego, promieniowania jonizującego, nuklearnego i materiału wybuchowego. 

Kadłub pojazdu z trzema wejściami (prawe i lewe drzwi z przodu oraz dwuskrzydłowe z tyłu) oraz włazem dachowym ma składać się z komory sinika i kapsuły/przedziału załogi. Z kolei kapsuła ma zawierać dwa przedziały: 2-osobową kabinę załogi i przedział desantowy wyposażony w miejsca siedzące (zamontowane wzdłuż ścian) dla 6 osób.

Czytaj też

Oczywiście zamawiający zapisał w specyfikacji technicznej także wymogi w zakresie opancerzenia. Ochrona załogi powinna być nie mniejsza niż na poziomie 2 STANG 4569 Edycja 3, jeśli chodzi o kuloodporność. Z kolei odporność na wybuchy min określona została na poziomie nie mniejszym niż 1 wg STANAG 4569 B. Co ciekawe miejsca detonacji i ilość detonowanych ładunków ma wynikać z analizy konstrukcji pojazdu. 

Wymagana jest również odporność komory silnika na ostrzał pociskami kalibru: 7,62x51 mm NATO Ball, 5,56x45 mm NATO SS109, 5,56x45 mm M193. Także rampa szturmowa, która ma umożliwiać wejście do pomieszczeń, obiektów znajdujących się na wysokości 6 metrów ma być wyposażona w osłony balistyczne odporne na ostrzał pociskami kalibru: 7,62x51 mm NATO Ball, 5,56x45 mm NATO SS109, 5,56x45 mm M193.

Reklama

Wymiary w pełni wyposażonego pojazdu (z/bez platformy szturmowej w pozycji transportowej) oraz z paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych nie mogą przekraczać następujących wartości:

  • wysokość nie większa niż 3 600 mm,
  • wysokość bez platformy szturmowej nie większa niż 3 000 mm,
  • szerokość (bez lusterek) nie większa niż 2 600 mm,
  • długość nie większa niż 8 000 mm,
  • długość bez platformy szturmowej nie większa niż 7 500 mm.

Oczywiście wóz z pełnym wyposażeniem, w tym z platformą w pozycji transportowej, musi być zdolny do poruszania się po drogach utwardzonych, gruntowych, jak i bezdrożach. Stąd zamawiający wymaga stałego napędu na wszystkie koła (4x4) oraz blokad mechanizmów różnicowych, zarówno w skrzyni rozdzielczej, jak i w mostach. Jeśli chodzi o „dzielność terenową” to LTO musi być przystosowany do pokonywania przeszkód, takich jak:

  • wzniesienie o pochyleniu co najmniej 300;
  • pochylenie boczne terenu co najmniej 200;
  • rów o szerokości nie mniejszej niż 500 mm,
  • głębokości brodzenia nie mniejszej niż 750 mm bez przygotowania.

Określono także parametry dotyczące średnicy zawracania (między ścianami nie większa niż 19 m), minimalnego prześwitu (pod pojazdem (osiami) nie mniejszy niż 300 mm), kątu natarcia (co najmniej 330) oraz kąta zjazdu (co najmniej 300).

Czytaj też

Mobilność w terenie mają też zapewnić bezdętkowe opony z bieżnikiem terenowym przystosowane do pracy przy zmiennym ciśnieniu. Koła mają też być wyposażona we wkładki typu runflat umożliwiające jazdę z prędkością do 40 km/h na dystansie do 40 km po utracie ciśnienia w oponach.

Wracając do układu przeniesienia napędu, to LTO musi być wyposażony w silnik dielsa spełniający normę emisji spalin nie wyższą niż EURO V, o pojemności nie mniejszej niż 6.500 cm3, osiągającego moment obrotowy nie mniejszy niż 850 Nm. Jednostka napędowa ma być połączona z automatyczną skrzynia biegów. Zespół napędowy powinien umożliwić osiągnięcie prędkości maksymalnej co najmniej 95 km/h po utwardzonej drodze i co najmniej 30 km/h po bezdrożach. Przyspieszenie LTO określono jako osiągniecie prędkości nie mniejszej niż 65 km/h w czasie 30 s.

Zbiornik paliwa o pojemności nie mniejszej niż 130 litrów powinien umożliwiać pokonanie 650 km po twardych drogach lub 300 km po drogach gruntowych i bezdrożach.

Reklama

Jeśli chodzi o przystosowanie LTO do działań bojowych, to poza wymogiem zamontowania luków strzelniczych przystosowanych do prowadzenia ognia z indywidualnej broni strzeleckiej (np. HK 416), to po obu bokach pojazdu muszą być zainstalowane stopnie boczne wraz z uchwytami/poręczami do trzymania umożliwiającymi jednoczesny przewóz po każdej stronie na zewnątrz pojazdu co najmniej dwóch osób. 

Pojazd z pełnym wyposażeniem (z platformą szturmową) musi być przystosowany do eksploatacji we wszystkich porach roku i doby w warunkach atmosferycznych spotykanych w polskiej strefie klimatycznej, w tym w temperaturach otoczenia od -300C do + 50oC.

Oczywiście w specyfikacji technicznej LTO znalazły się też wymagania dotyczące specjalistycznego wyposażenia pojazdu, w tym oświetlenia i sygnałów dźwiękowych dla pojazdów uprzywilejowanych, systemów łączności, zewnętrznych kamer (w tym na rampie szturmowej) itp. 

Czytaj też

Policja przy ocenie złożonych ofert będzie brać pod uwagę siedem różnych kryteriów. Pierwsze i „najważniejsze” to cena (55 proc.). 25 proc. punktów zdobyć można też za wyposażenie LTO w „urządzenie służące do samodzielnego demontażu/montażu na/z pojazdu platformy szturmowej bez użycia dodatkowego urządzenia połączonego do każdego pojazdu wyposażonego w platformę szturmową”. Po 5 proc. wyceniono „gwarancję na opancerzenie pojazdu w tym szyby kuloodporne, co najmniej 60 miesięcy”, „gwarancję na podzespoły mechaniczne, elektryczne i elektroniczne oraz powłokę lakierniczą platformy szturmowej, co najmniej 60 miesięcy” oraz „gwarancję na całość zabudowy i wyposażenia pojazdu, co najmniej 60 miesięcy”. Za posiadanie „kamer umieszczonych z przodu i każdego boku pojazdu” zdobyć można 3 proc. punktów a za „składane na platformę szturmową barierki ochronne” 2 proc. 

Jeśli KGP uda się wyłonić zwycięzcę przetargu, nowe transportery na wyposażenie formacji powinny trafić w przyszłym roku. Termin realizacji zamówienia określono na „63 tygodnie od daty zawarcia umowy”. Czas na składanie ofert mija 23 sierpnia.

Mateusz Multarzyński, Dominik Mikołajczyk

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Tomek72

    Lekko opancerzone to są BANKOWOZY - na bazie Mercedesa SPRINTERA, VW Craftera, IVECO daily czy nawet VW T5, T6 - OK nie mają odporności jaka tu jest oczekiwana, ale TAKICH (naprawdę lekkich, i niedrogich w eksploatacji) - też potrzebujemy - choćby na granicę, ale nie tylko - z napędem 4x4 na "oponach run flat" = bo jak auto będzie paliło 30 l/100 km to i tak będzie stało częściej niż jeżdziło

Reklama