Reklama

Policja

Opancerzona Sherpa paryskich kontrterrorystów

Sherpa police, milipol, bri
Autor. Arquus

Na zakończonych targach Milipol 2023, firma Arquus zaprezentowała m.in. opancerzony pojazd taktyczny Sherpa Police w barwach jednostki specjalnej francuskiej policji - BRI (Brigade Recherche et d’Intervention) z paryskiej prefektury.

W tym roku na Milipol Paris, z racji przygotowań Francji do organizacji dwóch dużych międzynarodowych wydarzeń sportowych, w tym XXXIII Letnich Igrzysk Olimpijskich, które odbędą się w Paryżu w 2024 roku, przewodnim tematem były wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa podczas masowych wydarzeń, będących zawsze wyzwaniem przede wszystkim dla służb odpowiedzialnych za porządek oraz bezpieczeństwo, ale także państw - organizatorów (stąd też włączenie w zabezpieczenie także sił zbrojnych). Z drugiej strony odpowiedzią na te wyzwania są nowe możliwości, jakie głównie przynoszą nowoczesne technologie, w tym te wykorzystujące systemy bezzałogowe oraz sztuczną inteligencję.

Oczywiście nie brakuje także bardziej tradycyjnych rozwiązań, często będących reakcją na radykalizację świata przestępczego, czy ataki terrorystyczne. Wzrost zagrożeń, nie tylko w postaci różnego kalibru broni strzeleckiej, ale także improwizowanych ładunków wybuchowych, pocisków zapalających, a nawet broni ciężkiej (np. ręczne granatniki przeciwpancerne) wymusza wprowadzanie rozwiązań zapewniających wysoki poziom ochrony interweniującym funkcjonariuszom. Stąd też pojawiające się co raz częściej, i w co raz większej liczbie, w wyposażeniu policyjnych jednostek specjalnych - kontrterrorystycznych, opancerzone pojazdy taktyczne/transportery. Jedną z takich konstrukcji: Sherpa Police, ze swojej szerokiej oferty, podczas Milipol Paris, zaprezentowała firma Arquus.

Reklama
Autor. Arquus
Reklama

Policyjna Sherpa

Rodzina pojazdów Sherpa Light to część asortymentu firmy Arquus (akronim Arma et Equus), który dziś obejmuje szereg różnego typu wozów kołowych: taktycznych, logistycznych, opancerzonych, nieopancerzonych, gaśniczych itp. o DMC w zakresie od 3.000 kg do 50.000 kg, w tym również pływających. Powstała w 2018 roku z przekształcenia Renault Truck Defense (będącej częścią Volvo Gorup Governement Sales) grupa Arquus pełni również istotną rolę w francuskim systemie obronnym, nie tylko jako dostawca nowych wozów, ale również jako główny podmiot odpowiedzialny za serwisowanie większości z floty pojazdów użytkowanych przez Siły Zbrojne Republiki Francuskiej.

Swój debiut, jeszcze pod marką Renault, Sherpa miała w roku 2006 podczas targów Eurosatory w Paryżu. Obecnie w ofercie Arquus’a rodzina wozów Sherpa Light obejmuje sześć wersji, w tym dwie dedykowane siłom porządkowym: Police i Assault Ladder/Échelle d’Assaut.

Niezależnie od wersji, w pojazdach rodziny Sherpa montowany jest układ napędowy składający się z silnika wysokoprężnego Renault MD5 (4 cylindry, poj. 4,8 l.) osiągającego moc 215/265 KM oraz maksymalny moment obrotowy - 800 Nm. Spełniająca normę Euro 3 lub 5 (w zależności od konfiguracji) jednostka napędowa łączona jest z automatyczną przekładnią biegów Allison S250 o sześciu przełożeniach do przodu i jednym do tyłu. Zastosowany układ napędowy zapewnia wysoką dynamikę oraz mobilność na drogach i w terenie (4x4), w tym zasięg do 1000 km oraz umożliwia rozpędzenie 11-tonowego (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu do 110 km/h.

Napęd przenoszony jest za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej na oba sztywne mosty, na których montowane są koła o rozmiarze 365/80 R20 lub 335/80 R20. Mogą one być doposażone we wkładki typy run-flat umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia w oponach oraz centralny układ pompowania (CTIS). Rozstaw kół to 3,79 m. Sherpa może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60 proc. i trawersować zbocza o nachyleniu 40 proc. Może pokonywać naturalne lub sztuczne przeszkody o wysokości do 400 mm, rowy o szerokości 900 mm i brody o głębokości do 750 m. Niezależnie od wersji pojazd może być transportowany na pokładzie samolotu C-130 lub A-400.

Reklama
Pojazd Sherpa Light w wersji Assault Ladder z zamontowanym systemem ramp szturmowych.
Autor. Arquus

Prezentowany podczas Milipolu egzemplarz Sherpy, należący do paryskiego BRI, mieści maksymalnie 11 funkcjonariuszy (z kierowcą). Opancerzone nadwozie pojazdu jest 3-drzwiowe, przy czym tylne drzwi są dwuskrzydłowe, co umożliwia sprawne wchodzenie i wychodzenie z wozu w pełnym „rynsztunku” kontrterrorysty. Wymiary Sherpy Police to odpowiednio: długość - 6 m, szerokość - 2,3 i wysokość - 2,4 m. Pojazd został wyposażony m.in. oświetlenie ostrzegawcze pojazdu uprzywilejowanego oraz masywny zderzak z osłoną rurową (tzw. bull barem), pozwalającą na bezpieczne taranowanie przeszkód w postaci np. pojazdów, czy elementów małej architektury. Sherpa w wersji Police może też pełnić rolę nośnika systemu ramp szturmowych, takich jak np. HARAS (Height Adjustable Rescue Assault System) firmy Defense Control.

Sherpa z rampą

Sherpy Police z rampami, a w zasadzie wersja Assault Ladder, swój debiut bojowy miały 9 stycznia 2015 roku podczas akcji jednostki GIGN (Groupe d’Intervention de la Gendarmerie Nationale) francuskiej Żandarmerii Narodowej w miasteczku Dammartin-en-Goele, w departamencie Seine-et-Marne (Ile-de-France) pod Paryżem. Tam, w drukarni Création Tendance Découverte, ukryli się bracia Kouachi, którzy dwa dni wcześniej, 7 stycznia w Paryżu zamordowali 11 osób w redakcji czasopisma „Charlie Hebdo” oraz policjanta na jednej z paryski ulic.

HARAS firmy Defense Control to pojedyncza, podnoszona hydraulicznie rampa/trap, która przy maksymalnym kącie elewacji 400 sięga do wysokości 3 m. Jej środkowy element-podest może być opancerzony (poziom B7) i użyty podczas podjeżdżania pod obiekt w charakterze kuloodpornej osłony dla stojących na podeście operatorów. W skład zestawu wchodzi szereg dodatkowych drabin/ramp o długości 2, 3, 4 i 5 metrów, które można montować w różnych konfiguracjach, także z boku głównej platformy, prostopadle do osi pojazdu. System hydrauliczny może wytrzymać obciążenie 1,5 tony, a platforma może pomieścić dziesięciu operatorów (także podczas ruchu pojazdu). Zamontowany na Sherpie HARAS umożliwia wejście na wysokość 8,65 metra, czyli np. do drzwi wejściowych Airbusa A380 i Boeinga 747.

Pierwszym europejskim i najbardziej znanym użytkownikiem systemu HARAS jest jednostka kontretrrorystyczna GIGN, która wcześniej wykorzystywała samochody Chevrolet Suburban w wersji SWATEC z zamontowanymi rampami firmy Defense Control.

Sherpa jednostki GIGN z zamontowanym systemem ramp szturmowych HARAS podczas akcji w Dammartin. Na boku pojazdu umieszczone zostały plany i zdjęcia drukarni, w której ukryli się bracia Kouachi.
Autor. DICOM-Ministère de l’Intérieur/Gendarmerie Nationale

Paryska "wuerka"

Prezentowany podczas Milipolu egzemplarz pojazdu Sherpa Police nosił oznaczenia jednostki BRI (Brigade Recherche et d’Intervention) z Paryża, a więc podlegającej paryskiej Dyrekcji Policji Śledczej (DPJ – Direction de la Police Judiciaire) i wchodzącej w skład - obok BI (Brigade d’Intervention) - jednostki BAC (Brigade Anti-Commando) będącej formacją szturmowa, dedykowaną do zatrzymywania najbardziej niebezpiecznych, uzbrojonych przestępców oraz podejmowania interwencji w sytuacjach zakładniczych w 20 dzielnicach Paryża.

Ponad 100-osobowa BRI (stosowane jest też oznaczenie BRI-PP od Prefecture de Paris), pełni na co dzień funkcję podobną jak dawny Wydział Realizacji Komendy Stołecznej Policji (obecnie SPKP w Warszawie). Służą w niej także funkcjonariusze działają także „po cywilnemu”. W jej wyposażeniu, poza omawianą Sherpą, znajdują się również pojazdy Nexter TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) 6x6. Wraz z centralną jednostką kontrterrorystyczną francuskiej policji - RAID (Recherche, Assistance, lntervention, Dissusasion) oraz regionalnymi grupami interwencyjnymi policji GIPN (Groupe d’Intervention de la Police Nationale), BRI/BAC prefektury paryskiej wchodzi w skład narodowej formacji FIPN (Force d’Intervention de la Police Nationale) mobilizowanej na wypadek wydarzeń wymagających zaangażowania większych sił KT.

Autor. Arquus
Reklama

Komentarze

    Reklama