Polska Policja, a dokładnie Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach podpisała umowę ramową na dostawę nieoznakowanych radiowozów typu SUV. Do formacji, w ciągu dwóch lat, trafić ma na pewno ponad 100 takich pojazdów, które dostarczy łódzka spółka.
Przetarg nadzorował garnizon świętokrzyski, ale nie oznacza to oczywiście, że trafią tam wszystkie nowe radiowozy. Zostaną one rozdysponowane między komendy wojewódzkie oraz komendę stołeczną. W sumie formacji dostarczonych może zostać nawet 168 nieoznakowanych osobowych samochodów typu SUV. Cześć tej liczby to zamówienie gwarantowane - 118, a reszta - 50 może zostać zakupiona, jeśli formacja zdecyduje się skorzystać z prawa opcji. Nowe samochody do policjantów trafić mają w ciągu maksymalnie dwóch najbliższych lat. Taką datę ważności ma bowiem podpisana 29 sierpnia umowa ramowa z łódzką spółką Marvel. Oznacza to, że do zlecenia konkretnych dostaw niezbędne będą umowy wykonawcze (na których realizację będą dokładnie 3 miesiące).
Łódzki Marvel złożył jedną z dwóch ofert, które wpłynęły do policji w tym postępowaniu, dostawy wyceniając na ponad 20 mln złotych i proponując KIA Sportage. Zainteresowana realizacją dostaw była również warszawska spółka As Motors Classic, która za nieoznakowane radiowozy chciała otrzymać ponad 22 mln złotych. Były to oczywiście wartości brutto, zakładające zapewne realizację zarówno podstawy, jak i opcji. Formacja do wydania miała natomiast ponad 14 mln złotych brutto. Nie uda jej się więc raczej zamówić aż 168 nowych pojazdów.
Radiowozy, które mają zostać dostarczone policji, mają być nie tylko fabrycznie nowe, ale również wyprodukowane w bieżącym roku. Chodzi o 5-osobowe pojazdy z silnikiem spalinowym, choć formacja dopuszcza hybrydy, osiągające maksymalną prędkość nie mniejszą niż 180 km/h, z systemem stabilizacji toru jazdy oraz napędem 4x4 lub jedynie na przednią oś.
Czytaj też
To nie jedyne nieoznakowane SUV-y, których zakup zleca ostatnio formacja. W ramach innego przetargu, z sierpnia br., kupuje bowiem nawet 20 takich pojazdów o dużej mocy.
KGP zaznacza w dokumentach, że maksymalna moc netto silnika SUV-a (benzynowy lub benzynowy z układem Mild hybrid - MHEV o poj. min. 1 951 cm3 spełniajacy normę Euro 6) ma być nie mniejsza niż 170 kW/231 KM, a prędkość maksymalna nie mniejsza niż 210 km/h. Ma mieć również napęd 4x4. Określono również minimalne wymiary pojazdu, w tym jego długość - min. 4 650 mm oraz rozstaw osi nie mniejszy niż 2 750 mm (co przekłada się na przestrzeń wewnątrz pojazdu, w którym musi zmieścić się pięciu funkcjonariuszy). Taka specyfikacja oznacza, że policji zaoferowane mogą być "duże i mocne" SUV-y, jak BMW X5 (G05) xDrive40i z silnikiem o mocy 245 kW/333 KM, VW Touareg 3.0V6 TFSI 4 MOTION z silnikiem o mocy 250 kW/340 KM czy VW Tiguan Allspace 2.0 TSI 4MOTION z silnikiem o mocy 180 kW/245 KM. Do specyfikacji "pasują" również SUV-y z gamy Range Rovera z silnikami benzynowymi z układem MHEV o mocy 294 kW/400 KM.