Reklama

Co z dalej notatnikami służbowymi? Policja pożegna "papier", ale nie tak szybko

Autor. KMP w Wałbrzychu

Projekt e-Notatnik jest jednym z największych, najbardziej złożonych i skomplikowanych projektów informatycznych realizowanych w polskiej Policji. Jego wdrożenie wymaga gruntownych zmian organizacyjnych w całej służbie, ponieważ dokumentacja całkowicie zostanie przeniesiona do środowiska cyfrowego – poinformowała redakcję InfoSecurity24.pl Komenda Główna Policji, w odpowiedzi na pytania dotyczące terminu wycofania ze służby papierowych notatników służbowych. Jak na razie jednak nie do końca wiadomo, kiedy to się stanie, bo jak zaznacza policyjna centrala ponieważ „pilotaż projektu jest w trakcie realizacji, jego całkowite koszty oraz wnioski nie są jeszcze znane”.

Już kilka lat temu Policja podjęła decyzję o tym, że papierowe notatniki znikną z służbowej rzeczywistości. Wielu wydawało się, że dojdzie się to w relatywnie niedługim czasie, ale tak się nie stało. Na dobrą sprawę nawet dziś trudno wiążąco odpowiedzieć na pytanie, kiedy Policja na dobre wycofa tradycyjne notatniki służbowe. Jak poinformowała redakcję policyjna centrala, „pełne wdrożenie projektu e-Notatnik wymaga doposażenia wszystkich funkcjonariuszy w mobilne terminale”. Środki na ten cel pochodzić mają zarówno z budżetu samej Policji jak i funduszy Unii Europejskiej.

Reklama

By móc pożegnać się z papierowym notatnikiem służbowym, Policja musi udać się na spore zakupy. Przetargi na dostawy Mobilnych Terminali Noszonych już trwają, pytanie jednak ile docelowo formacja potrzebuje tych urządzeń. „Obecnie, ale i w projektowanym rozwiązaniu, nie wyposażamy w terminale mobilne funkcjonariuszy, ale jednostki/komórki organizacyjne Policji. Nie przewidujemy przydzielania terminali na wyposażenie indywidualne policjantów, co z kolei powoduje efektywne wykorzystanie posiadanych urządzeń końcowych” – tłumaczy KGP. W odpowiedzi na pytania redakcji dodano, że dziś terminale „wydawane są patrolom skierowanym do służby zewnętrznej”. 

A iloma urządzeniami dysponuje w tej chwili Policja? Z informacji jakie przekazano redakcji wynika, że to ponad 9200 sztuk, podczas gdy, jak czytamy „w kontekście e-Notatnika optymalna liczba urządzeń ma gwarantować wydanie terminala dla każdego policjanta dyslokowanego do służby zewnętrznej oraz każdego funkcjonariusza wykonującego czynności w ramach nadzoru nad dyslokowanymi służbami”. Formacja docelowo potrzebuje zatem - jak dodano - ok. 25 tys. MTM.

    W tym wariancie przyjęto, że minimalną, a jednocześnie wystarczającą podczas wdrażania rozwiązania liczbą urządzeń końcowych, powinna być wartość ustalona na podstawie 50% stanu etatowego poszczególnych (podstawowych) komórek organizacyjnych służby prewencyjnej. Na podstawie stanu etatowego na dzień 1 marca 2025 r. szacuje się, że do właściwej realizacji projektu niezbędnym jest dysponowanie urządzeniami typu MTN w liczbie około 25 tys.
    Biuro Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji

    To jednak nie oznacza, że dokupić trzeba niecałe 16 tys. urządzeń. Bowiem, jak przyznaje KGP, „aplikacja e-Notatnik nie będzie implementowana na najstarsze i przewidziane do stopniowego wycofywania urządzenia”, a co za tym idzie, „niezbędnym będzie doposażenie komórek prewencyjnych o 25 tys. zestawów urządzeń typu MTN”.

      Policja musi gwarantować najwyższy poziom bezpieczeństwa w zakresie gromadzenia i przetwarzania danych.  Realizacja poszczególnych etapów uzależniona jest od wielu czynników; działań podejmowanych przez Biuro Łączności i Informatyki KGP oraz od wykonawcy zewnętrznego firmy Oracle Polska Sp. z o.o. Wszystkie wytwarzane komponenty muszą spełniać określone wymagania funkcjonalne, po czym należy dokonać ich pełnej synchronizacji. Zakończenie głównego etapu procesu technicznego pozwala na opracowania wstępnej instrukcji użytkownika końcowego, przeprowadzenie szkolenia przedstawicieli zespołów pilotażowych, przeprowadzenia implementacyjnych prac technicznych, w tym nadania niezbędnych uprawnień do systemu, zainstalowania odpowiedniego programowania zabezpieczającego urządzenia końcowe (zgodnego z aktualną wersja oprogramowania Android). Dopiero te działania umożliwiają wdrożenie pierwszej fazy właściwego pilotażu (dokumentowanie dwutorowe). Przy braku błędów możliwe będzie przejście do pilotażu właściwego, który powinien trwać około 3 miesięcy. Po weryfikacji rozwiązań i pełnym potwierdzeniu funkcjonalności e-Notatnika przez użytkowników końcowych możliwym będzie przygotowanie docelowych rozwiązań prawno-organizacyjnych pozwalających na wdrożenie e-Notatnika do powszechnego użytku. Oczywiście równolegle następować musi doposażenie w sprzęt peryferyjny, w tym MTN.
      Biuro Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji

      Policja nie ukrywa, że realistycznie założyć trzeba, iż „uruchamianie pilotażu Modułu dokumentacyjnego i Modułu dokumentacji akcesoryjnej tylko w jednostkach obecnie prowadzących pilotaż Modułu zadaniowego możliwe będzie na przełomie II i III kwartału 2025 r. po uprzednim doposażeniu ich w terminale bazujące na systemie operacyjnym Android”. 

      Tym samym, odpowiedź na pytanie, kiedy policjanci na dobre pożegnają się z papierowymi notatnikami służbowymi jest dziś dość problematyczna, żeby nie powiedzieć niemożliwa. Sprawa posuwa się wprawdzie do przodu, choć wielu powie zapewne, że dzieje się to zbyt wolno. Tak czy inaczej na horyzoncie widać zmiany, które w końcu nastąpią. Nie ma jednak ma co ukrywać, że zarówno sami policjanci jak i ich przełożeni woleliby, żeby stało się to prędzej niż później. Być może w realizacji projektu pomoże kolejna edycja programu modernizacji zaplanowana na lata 2026-2029. Środki jakie trafią do Policji w części mogłyby zostać przeznaczone właśnie m.in. na zakup odpowiednich urządzeń, co mogłoby przyspieszyć rewolucję, na którą mundurowi czekają od lat.

      Reklama
      WIDEO: Na „pasku”, czyli jak Mińsk atakuje migrantami
      Reklama

      Komentarze

        Reklama