Reklama

Opancerzony Senator do zwalczania dronów

Pojazd opancerzony Senator MRAP z systemem antydronowym Falcon Shield CUAS od koncernu Leonardo.
Pojazd opancerzony Senator MRAP z systemem antydronowym Falcon Shield CUAS od koncernu Leonardo.
Autor. Roshel Defence Solutions

Podczas kanadyjskich targów CANSEC 2025 firma Roshel w kooperacji z koncernem Leonardo zaprezentuje nową odmianę pojazdu opancerzonego Senator. Będzie ona przeznaczona do zwalczania różnego typu systemów bezzałołogowych.

Bezzałogowe systemy latające stanowią obecnie olbrzymie zagrożenie zarówno na polu walki, jak i poza nim. Mowa tutaj nie tylko o tym kinetycznym (skutkującym porażeniem pojazdu lub ludzi), ale także tym wynikającym z potencjalnego wykrycia, obserwacji oraz stałego przekazywaniu informacji o śledzonym obiekcie. Odpowiedzią na tego typu wyzwania ma być zaprezentowany na odbywających się w Ottawie targach CANSEC 2025 pojazd Senator w odmianie antydronowej. Powstał on dzięki współpracy kanadyjskiego Roshela oraz włoskiego koncernu Leonardo (a dokładniej jego brytyjskiej spółki Leonardo UK).

Bazą jest tutaj dobrze już znany pojazd opancerzony Senator MRAP w odmianie pickup. Skrzynia transportowa ma ładowność określoną na ponad 2500 kg (czasem podaje się tutaj wartość max. 3,5 tony). Pojazd otrzymał czarne malowanie oraz zabudowę będącą miejscem ulokowania jego systemów odpowiedzialnych za neutralizację dronów. Za ten segment wozu odpowiedzialna jest spółka Leonardo UK.

Reklama

System antydronowy Falcon Shield Mobile pozwala na wykrywanie, śledzenie i neutralizowanie w różny sposób zagrożeń ze strony bezzałogowych systemów powietrznych. Jego inna wersja jest używana obecnie w Siłach Powietrznych Wielkiej Brytanii oraz Wojskach Lądowych Kanady. Rozwiązanie to obejmuje wielozakresowy radar, śledzenie elektrooptyczne, możliwość ataku WRE, manipulację protokołami, klasyfikację obiektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji czy wysoce zautomatyzowany zestaw C2. Tym samym system pozwala na stałe rozpoznanie oraz reagowanie na potencjalne zagrożenia zarówno w ruchu, jak i stacjonarnie.

Pojazd opancerzony Senator MRAP z systemem antydronowym Falcon Shield CUAS od koncernu Leonardo.
Pojazd opancerzony Senator MRAP z systemem antydronowym Falcon Shield CUAS od koncernu Leonardo.
Autor. Roshel Defence Solutions

Dyrektor generalny Roshela Roman Shimonov w odpowiedzi na pytania redakcji przyznał, że zaletą tego rozwiązana jest to, że jego działanie stanowi znacznie mniejsze zagrożenia dla osób postronnych oraz budynków. Neutralizacja zagrożeń następuje w sposób „miękki”, zatem zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo. Cecha ta może być kluczowa podczas jego wykorzystania do osłony np. obiektów magazynujących substancje łatwopalne i wybuchowe. Jeżeli jednak potencjalny zainteresowany wyrazi taką chęć, możliwe jest dodanie do niego rozwiązań kinetycznych wykorzystujących różnego typu uzbrojenie. Pojazd też może także stać się częścią większych systemów antydronowych.

Jako kanadyjski producent jesteśmy dumni, że dostarczamy rozwiązanie, które nie tylko odzwierciedla naszą doskonałość inżynieryjną i doświadczenie na polu bitwy, ale także wzmacnia przemysłową i obronną suwerenność Kanady (...) integrując zaawansowany system Falcon Shield CUAS firmy Leonardo z naszą platformą Senator, oferujemy natychmiastowo wdrażalne, wysoce mobilne rozwiązanie, które jest gotowe na dzisiejsze szybko ewoluujące zagrożenia.
Roman Shimonov, dyrektor generalny Roshel

Czytaj też

Opisywany pojazd przeznaczony jest tym samym do realizacji zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej, konwojów, najważniejszych osób w państwie na różnego typu wydarzeniach (VIP), patrolowania granicy czy wspierania osłony przeciwlotniczej. Może on zatem być ciekawym rozwiązaniem nie tylko dla wojska, ale także innych służb mundurowych jak np. Straż Graniczna oraz jednostki dedykowane ochronie infrastruktury krytycznej. W przypadku naszego kraju tego typu rozwiązania mogłyby być bardzo przydatne np. na granicy polsko-białoruskiej.

Ta współpraca łączy najlepsze cechy kanadyjskiej produkcji i europejskiej innowacji CUAS (...) Falcon Shield sprawdził się w służbie jako wysoce wydajny i szybko rozmieszczalny system, skuteczny w walce z obecnymi i pojawiającymi się zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków powietrznych. Teraz oferujemy ten poziom ochrony na mobilnej platformie dzięki Falcon Shield Mobile, integrując najlepsze technologie na pokładzie platformy Senator firmy Roshel w celu wykrywania, śledzenia i identyfikowania bezzałogowych statków powietrznych na odległość, zanim zostaną pokonane za pomocą efektów kinetycznych lub niekinetycznych.
Chris Axcell, starszy wiceprezes działu Integrated Sensing and Protection w Leonardo UK
Reklama

Senator to rodzina pojazdów opancerzonych 4x4 opracowanych przez kanadyjską firmę Roshel Smart Armored Vehicles, której pierwszy wariant zaprezentowano w październiku 2018 r. podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z broni małokalibrowej, wzmocnionym dnem, możliwością zainstalowania systemu wieżowego, a także zdolnością dostosowania się do konkretnych zadań. Według producenta opancerzenie Senatora ma zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 3 według STANAG 4569 oraz B7 zgodnie z normą EN 1522/23.

Pojazd jest dostępny w różnych nadwoziach, w tym dwudrzwiowym, czterodrzwiowym oraz wyposażonym w hydrauliczną rampę. Za napęd odpowiada 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 6,7 litra i mocy 330 KM. Sprzężono go z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. W wariancie kołowego transportera opancerzonego pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Czytaj też

Wersja minoodporna (MRAP) posiada wzmocnione dno oraz konstrukcję kadłuba, które chronią żołnierzy na pokładzie przed wybuchem miny wypełnionej sześcioma kilogramami materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem pojazdu. Ten poziom odporności uzyskano m.in. dzięki ukształtowaniu kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569, to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39, a dostępny jest w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego.

Pojazd opancerzony Senator MRAP z systemem antydronowym Falcon Shield CUAS od koncernu Leonardo.
Pojazd opancerzony Senator MRAP z systemem antydronowym Falcon Shield CUAS od koncernu Leonardo.
Autor. Roshel Defence Solutions
WIDEO: Nadinsp. Boroń o nowej mieszkaniówce: musimy wyrównać szanse, które dziś mają żołnierze
Reklama

Komentarze

    Reklama