Kanadyjskie pojazdy minoodporne dla ukraińskich mundurowych

Kolejna partia kanadyjskiej produkcji pojazdów minoodpornych Senator MRAP trafi na wyposażenie ukraińskiej Straży Granicznej oraz Policji. Będą one przekazywane w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej.
Informację o tym przekazała Bridget A. Brink, pełniąca funkcję amerykańskiej ambasador na Ukrainie. Według niej od początku tego roku dostarczono już 150 pojazdów typu MRAP (zapewne wszystkie to wspomniane kanadyjskie Senatory), zaś kolejne 40 jest w drodze. Wszystkie trafią do organów ścigania, a nie wojska. Oznacza to kolejne cenne wsparcie dla wspomnianych formacji, które otrzymają pojazdy o zwiększonej odporności na miny. Straż Graniczna Ukrainy użytkuje Senatory już od dawna w odmianie klasycznej, teraz dojdą do nich te wzmocnione (o ile nie nastąpiło to już wcześniej).
Proud to see USG donated MRAP vehicles headed out to support the @npu_gov_ua & @DPSU_ua as they protect civilians. Since the start of 2025, 150 MRAPs have already been transferred to law enforcement partners with 40 more on their way. pic.twitter.com/i14mEsxgXI
— Ambassador Bridget A. Brink (@USAmbKyiv) April 8, 2025
Informacja przekazana przez amerykańską ambasador oznacza kolejny krok w celu identyfikacji donatorów kolejnych partii pojazdów rodziny Senator dla Ukrainy. Dotychczas miała ona otrzymać ich 1700 egzemplarzy, jednak większość z nich pozostaje nieznana w kwestii kraju, który je opłaca. Dotychczas (na bazie danych m.in. serwisu Oryx) można wskazać, że Kanada przekazała Ukrainie 330 egzemplarzy, USA przekaże 300-420 zaś Czechy opłaciły dostawę 70 sztuk. To ciągle pozostawia pulę tajemniczych około 1000 Senatorów w dwóch odmianach, które miano wyprodukować i dostarczyć do Kijowa.
Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator, produkowanego przez kanadyjską firmę Roshel. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39. Wzmocnione dno oraz cała konstrukcja pojazdu ma pozwolić na ochronę przewożonej załogi przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569 to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3.
Pojazd jest dostępny w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W konfiguracji transportera piechoty pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
WIDEO: Na „pasku”, czyli jak Mińsk atakuje migrantami