MSPO 2020: Nowy policyjny śmigłowiec w konfiguracji patrolowej

9 września 2020, 12:47
JSabak MSPO2020 Bell407IMG_341
Fot. J.Sabak

Podczas XXVIII MSPO zaprezentowany został pierwszy przyjęty do służby przez Komendę Główną Policji lekki śmigłowiec jednosilnikowy Bell 407GXi. Jest to jedna z trzech maszyn zakupionych na początku 2019 roku. Śmigłowce zostały doposażone w pozyskane w ramach odrębnego postępowania głowice optoelekroniczne i reflektory, których instalacja wymagała odesłania pierwszej maszyny do zakładów Bell w Pradze.

Policja posiada obecnie trzy maszyny w ostatecznej, operacyjnej konfiguracji. Podczas kieleckich targów na stanowisku firmy Bell zaprezentowano śmigłowiec Bell 407GXi o numerze bocznym A-104. Maszyna pierwszy raz została pokazana publicznie w docelowej konfiguracji. Gdy trafiła ona bowiem do Warszawy w grudniu 2019 roku, nie rozstrzygnięto jeszcze przetargu dotyczącego systemów obserwacyjnych. W związku z tym, śmigłowiec A-104 odesłano do zakładów w Pradze na doposażenie, a kolejne dwa śmigłowce zostały dostarczone w sierpniu już w docelowej konfiguracji.

Wyposażenie specjalne obejmuje: dzienno-nocną głowicą optoelektroniczną Trakka TC-300, stanowisko operatora systemu, rejestrator obrazu, system ruchomej mapy cyfrowej, bezprzewodową transmisję obrazu do odbiorników naziemnych, zdalnie sterowany reflektor "szperacz" Trakka A800. System umożliwia wykrywanie, identyfikację i śledzenie np. pojazdów, jednocześnie szacuje również i podaje ich prędkość, co wraz z systemem transmisji umożliwia nie tylko rejestrowanie wykroczeń ale też interwencję patrolów naziemnych, które dysponują zweryfikowanymi danymi.

image
Bell 407GXi na tle "młodszego brata" Bell 505. Fot. J.Sabak

Sam płatowiec Bell 407 to równie nowoczesna konstrukcja, będąca kolejnym pokoleniem wywodzącym się od używanych przez polską policję śmigłowców Bell 206, a dokładnie od powiększonej wersji Bell 206L LongRanger. Wyróżnia się przede wszystkim większą kabiną i czterołopatowym wirnikiem oraz nową jednostką napędową. Polska policja zdecydowała się na najnowszy wariant Bell 407GXi, wyposażony w cyfrową awionikę G1000H NXi Integrated Flight Deck firmy Garmin i silnik Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC o mocy ponad 700 KM z systemem cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC). Maszyna może zabrać dwuosobową załogę i pięciu pasażerów, osiągając prędkość 246 km/h.

Co ciekawe, obok policyjnego Bell 407GXi zaprezentowano nową maszynę Bell 505 Jet Ranger X, bezpośredniego następcę legendarnego modelu Bell 206B3 JetRanger, który w sprzedaży był do 2010 roku. Został on stworzony z myślą o wykonywaniu różnorodnych zadań, od zastosowania w lotach cywilnych poprzez wykonywanie specjalnych misji patrolowych, a kończąc na szkoleniach. Bell 505 Jet Ranger X posiada cyfrową awionikę i zasilany jest silnikiem Turbomeca Arrius 2R z podwójnym systemem FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Pozwala mu to osiągać prędkość ponad 232 km/h i zasięg 667 km.

KomentarzeLiczba komentarzy: 17
Polish blues
środa, 9 września 2020, 16:41

Fajny! Jak z filmu Błękitny Grom! Czas skończyć z helikopterowym obciachem w policji (tj. Mi-2)

w
niedziela, 13 września 2020, 11:14

sam jestes obciach. Mi-2 , a zwłaszcza Kania , nie był taki zły.

czwartek, 10 września 2020, 13:12

W Policji nie ma już Mi-2

Breslau
piątek, 11 września 2020, 11:57

Jest we WRO

Tweets InfoSecurity24