Reklama

Jest to jeden z elementów oferty spółki AgustaWestland przedstawianej polskiemu przemysłowi, która zakłada realizację ponad 50 projektów z udziałem prawie 25 zagranicznych partnerów, którzy z założenia mają współpracować w ramach programu AW149 dla polskiego MON z niemal 20 polskimi przedsiębiorstwami.

Podpisanie porozumienia (od lewej): Jan Piętowski, Prezes Zarządu, Wojskowe Zakłady Lotniczce Nr 1 w Łodzi; Ryszard Orłowski Dyrektor Rozwoju i Wdrożeń, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy; Mieczysław Majewski, Prezes Zarządu PZL-Świdnik; Daniele Romiti, CEO AgustaWestland; Andrzej Arczewski, Wiceprezes Zarządu, Fabryka Broni Radom; Wojciech Gruszecki, Wiceprezes Zarządu, Zakłady Mechaniczne Tarnów. - fot. J.Sabak

Nie ujawniono szczegółowej wartości podpisanych porozumień w odniesieniu do poszczególnych spółek, ani dokładnego zakresu ustaleń. Poinformowano jednak, że Fabryka Broni Łucznik-Radom ma w ramach offsetu uzyskać nowe kompetencje z zakresu produkcji podzespołów do struktur lotniczych śmigłowców.

WZL-1 w Łodzi i WZL-2 w Bydgoszczy prowadzą prace serwisowe wojskowych statków powietrznych w Polsce. Dlatego planowane jest utworzenie w Łodzi centrum remontowego struktur nowych śmigłowców, natomiast Bydgoszcz ma realizować remonty systemów elektronicznych, generatorów mocy, rejestratorów parametrów lotu, podwozi, wciągarek oraz systemów walki elektronicznej. Zakres odpowiedzialności ZM Tarnów ma objąć produkcję elementów uzbrojenia, jak też zasobników na amunicję oraz systemów mocowania broni do śmigłowca AW149, a w przyszłości również bieżące utrzymywanie systemów uzbrojenia, w tym realizację przeglądów, napraw i remontów. 

Świdnik
Cztery W-3PL Głuszec niedługo opuszczą zakład - fot. J.Sabak

Wierzę, że nikt w Polsce nie jest w stanie przedstawić takiej oferty współpracy przemysłowej jak PZL-Świdnik, który od 60 lat zaangażowany w produkcję, projektowanie, badania i wsparcie eksploatacji. (…) Można zobaczyć co przez ostatnie 5 lat zrobiła AgustaWestland jeśli chodzi o nasza firmę. Są to ogromne inwestycje, które zmieniły technologię i warunki pracy.

Przekonywał podczas uroczystości Mieczysław Majewski, prezes zarządu PZL-Świdnik

Nie są to bezpodstawne słowa, gdyż w zakładzie trwają intensywne prace. Co prawda AW149 w polskich barwach czeka w hangarze na odlot do Włoch, ale w halach produkcyjnych powstaje 10 maszyn AW189, które stanowią cywilny wariant oferowanego Siłom Zbrojnym RP śmigłowca. Są one tworzone w znacznej większości z komponentów powstających w Polsce.

Świdnik
Montaż AW189, czyli cywilnego "brata" AW149 - fot. J.Sabak

Wiele kluczowych elementów, jak kompozytowe moduły kadłuba, powstaje na miejscu. PZL-Świdnik rozwija intensywnie prace nad kompozytami. Są one wykorzystywane nie tylko do wytwarzania produktów na własne potrzeby spółki. Koncern Airbus zamawia w polskim zakładzie m. in. duże ilości drzwi do samolotów pasażerskich.

Świdnik
jeden z czeskich W-3 Sokół Fot. J.Sabak

Powstają również cztery śmigłowce W-3PL Głuszec, z których trzy są już gotowe do testów, a czwarty wszedł w fazę montażu  końcowego. Równolegle z produkcją trwają również remonty maszyn Sokół i Anakonda, także eksploatowanych poza Siłami Zbrojnymi RP. Niebawem do użytkownika powrócą np. dwa czeskie śmigłowce ratownicze W-3 Sokół, które znajdują się obecnie w Świdniku.

 

Reklama

Komentarze

    Reklama