Legislacja
MSWiA: trwa analiza stanowisk poszczególnych ministerstw w sprawie art. 15a
Obecnie w resorcie spraw wewnętrznych i administracji trwa analiza stanowisk poszczególnych resortów do projektu nowelizacji tzw. ustawy zaopatrzeniowej - poinformował w środę w Sejmie zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA Dariusz Smarżewski.
W środę na posiedzeniu Sejmowej Komisji do Spraw Petycji odbyło się rozpatrzenie uzupełnionej odpowiedzi ministra SWiA na dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmiany przepisów dotyczących zasad ustalania wysokości emerytury funkcjonariuszy służb mundurowych.
Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, ABW, AW, SKW, SWW, CBA, SG, Straży Marszałkowskiej, SOP, PSP, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz niektórych innych ustaw. Regulacja umożliwi funkcjonariuszom - przyjętym do służby po raz pierwszy po 1 stycznia 1999 r., a przed 1 października 2003 r. i posiadającym co najmniej 25 lat służby - uwzględnienie w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej.
Zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA Dariusz Smarżewski przedstawiając odpowiedź na dezyderat wskazał, że w piśmie skierowanym w czerwcu br. do marszałek Sejmu Elżbiety Witek poinformowano, że w resorcie trwają prace nad wypracowaniem zmiany dotyczącej art. 15a tzw. ustawy zaopatrzeniowej.
Smarżewski zaznaczył, że od tamtego czasu projekt nowelizacji został przekazany do uzgodnień międzyministerialnych, w trakcie których "resorty zgłosiły szereg wniosków, w szczególności dotyczących objęcia (przepisami nowelizowanej ustawy) funkcjonariuszy formacji funkcjonujących w tych resortach". I tak, w projekcie uwzględniono funkcjonariuszy ABW, AW i CBA, a także SW, Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej, funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz żołnierzy zawodowych.
Aktualnie trwa w resorcie spraw wewnętrznych analiza stanowisk poszczególnych resortów, przy czym nie dokonano - oprócz rozszerzenia podmiotowego - zmian merytorycznych.
Dodał, że po dokończeniu analizy projekt zostanie skierowany do stałego komitetu Rady Ministrów, a następnie pod obrady i po przyjęciu przez rząd zostanie skierowany do prac parlamentarnych.
Proponowane przepisy stanowią realizację porozumienia z 8 listopada 2018 r. pomiędzy szefem MSWiA a stroną społeczną reprezentowaną przez przedstawicieli związków zawodowych zrzeszających funkcjonariuszy formacji podległych MSWiA.
Zgodnie z regulacją, funkcjonariusze, którzy zostali uwzględnieni w projekcie - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będą mieli do wyboru dwie możliwości. Pierwszą z nich jest doliczenie przez tych funkcjonariuszy do emerytury mundurowej pracy cywilnej i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Drugą możliwością jest niedoliczanie do emerytury mundurowej pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch emerytur, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat.
Jak zaznaczono, okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc.
Dodano, że wprowadzenie możliwości doliczania do wysługi emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej będzie się wiązało z brakiem możliwości pobierania dwóch emerytur, tj. policyjnej i powszechnej.
Zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA Dariusz Smarżewski poinformował w środę, że rozszerzenie projektu o funkcjonariuszy innych służb spowodowało zwiększenie skutków finansowych projektowanej nowelizacji. Łącznie - do 2030 roku - zmiana przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy oraz żołnierzy zawodowych ma kosztować 720 mln zł i będzie dotyczyła ok 27400 osób.
Jak jakiś czas temu zapewniali związkowcy działający w formacjach podległych MSWiA - którym projekt ustawy przedstawiono do konsultacji - choć zaproponowane nie są satysfakcjonujące, to nie zamierzają blokować dalszego procesu legislacyjnego, a walkę o kształt noweli zamierzają prowadzić już w Sejmie.
Zgodnie z porozumieniem z dnia 24 września 2021 zawartym pomiędzy ministrem SWiA a stroną społeczną prace nad ustawą powinny się zakończyć w terminie umożliwiającym wejście w życie nowelizacji nie później niż 1 marca 2022 roku.
PAP/IS24