Bezpieczeństwo Wewnętrzne
"Wyjątkowa misja" CPR. Ponad 21 mln odnotowanych połączeń w 2020 roku
”Odpowiedzialność za zdrowie, życie i bezpieczeństwo drugiego człowieka to nie tylko bardzo trudne zadanie, ale przede wszystkim wyjątkowa misja. Pracując w Centrach Powiadamiania Ratunkowego, na co dzień zmagają się Państwo z ekstremalnymi wydarzeniami, w których stawką jest walka o ludzkie życie” - pisze szef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w liście skierowanym do Operatorów Numerów Alarmowych z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112.
"Profesjonalizm, umiejętność szybkiego podejmowania właściwych decyzji, odporność na stres sprawiają, że obywatele, którzy znaleźli się w niebezpieczeństwie mogą zawsze liczyć na szybką pomoc. Państwa praca to od lat niezwykle ważny i sprawnie działający element systemu ratownictwa w Polsce" - podkreśla minister Kamiński w liście. Przypomina również, że w 2020 roku resort wprowadził szereg zmian prawnych, związanych z funkcjonowaniem Centrów Powiadamiania Ratunkowego. "Operatorzy zostali objęci ochroną prawną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych, o której mowa w kodeksie karnym. Zmiany w ustawie umożliwiły wysyłanie zgłoszeń alarmowych z wykorzystaniem wiadomości SMS przez osoby niesłyszące" - wymienia.
Jak podkreślał w rozmowie z InfoSecurity24.pl jeszcze w sierpniu 2020 roku st. bryg. Jarosław Nowosielski, mazowiecki komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, "średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia od operatora numeru alarmowego 112 to około 9 sekund, więc jak widać reakcja odpowiednich służb może być niemal natychmiastowa". "Proszę pamiętać, że w tym przypadku czas to życie" - zaznaczył. Jak uściślił dzisiaj resort spraw wewnętrznych i administracji, średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem w 2020 roku wyniósł 9,97 sekundy. Przez rok odnotowano w nich w sumie 21 391 864 połączeń przychodzących. Z czego, co ważne, aż 8 182 982, czyli ponad 38 proc., stanowiły połączenia niezasadne.
Czy wiesz, że średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem numeru alarmowego w 2020 roku wyniósł 9,79 sekundy? #numer112 #statystyki112 pic.twitter.com/DEfzVkOZIV
— MSWiA (@MSWiA_GOV_PL) February 11, 2021
Funkcjonujący w Polsce system powiadamiania ratunkowego składa się z 17 centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. CPR tworzą jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999. Zatrudnieni w CPR operatorzy numerów alarmowych obsługują wpływające zgłoszenia, a następnie przesyłają drogą elektroniczną wszystkie zebrane informacje do dyżurnych bądź dyspozytorów podmiotów ratowniczych. Do zdarzeń - w zależności od ich charakteru - dysponowani są ratownicy medyczni, strażacy lub policjanci.
Centra Powiadamiania Ratunkowego przekazują zdarzenia alarmowe https://t.co/hJ2rzJryHK. do @PolskaPolicja, Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz @KGPSP. #numer112 #statystyki112 pic.twitter.com/WTMJwxjmt9
— MSWiA (@MSWiA_GOV_PL) February 11, 2021
Nowelizację ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego prezydent Andrzej Duda podpisał w październiku 2020 roku. Jedną z kluczowych zmian w ustawie jest wprowadzenie możliwości awansu zawodowego dla operatorów numerów alarmowych. Regulacja wprowadza bowiem gradację stanowisk. Do struktury organizacyjnej Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR) wprowadzono stanowiska: starszego operatora numeru alarmowego, koordynatora, oraz koordynatora trenera. Jak podkreślało w zeszłym roku MSWiA, dotychczas funkcjonująca struktura CPR nie dawała możliwości rozwoju i "jakiegokolwiek awansowania" i "jest to demotywujące dla pracowników". Ponadto operatorzy numerów alarmowych, o czym wspomniał w liście minister Kamiński, zostali objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym. Chodzi o zapobieganie sytuacjom, w których osoby dokonujące zgłoszeń bezkarnie grożą operatorom numerów alarmowych. Zgodnie z prawem określone czyny niedozwolone są zagrożone surowszą karą, jeśli zostały dokonane wobec funkcjonariusza publicznego, niż wobec innej osoby.
W nowelizacji chodziło również m.in. o reorganizację zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem szkoleń pracowników, wprowadzenie nadzoru nad pracą CPR oraz pracowników - zarówno na poziomie lokalnym jak i centralnym, a także uregulowanie zagadnień związanych z funkcjonowaniem aplikacji mobilnej "Alarm 112", służącej do przekazywania zgłoszeń przez SMS.
Czytaj też: "Cios w serce całej polskiej policji". Ustanowiono odznakę im. podkomisarza Andrzeja Struja
Ustawa przewidywała również powstanie Krajowego Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (KCM SPR). Na liście jego głównych zadań znajdziemy m.in. utrzymanie i rozwój systemu teleinformatycznego CPR, nadzór nad przestrzeganiem procedur obsługi zgłoszeń alarmowych, opracowywanie kryteriów oceny pracy CPR i ich pracowników, przygotowywanie i prowadzenie szkoleń oraz upowszechnianie wiedzy na temat numerów alarmowych i CPR. Ustawa zawiera również przepis przejściowy, zgodnie z którym osoby zatrudnione na stanowiskach operatora numerów alarmowych, kierownika centrum powiadamiania ratunkowego, jego zastępcy i psychologa przed dniem wejścia w życie noweli, będą uznane za spełniające wymogi określone w nowych przepisach, przy czym będą one zobowiązane uzupełnić te wymagania w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy.
MR