Rząd: będą dwa nowe samoloty dla LPR

27 listopada 2019, 13:19
LPR Piaggo, fot. LPR
Fot. LPR

Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Programu zapobieżenia negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz modernizacji samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie, przedłożoną przez ministra zdrowia - podało Centrum Informacyjne Rządu. Łączne wydatki związane z realizacją programu po wprowadzeniu zmian, w okresie 10 lat, wyniosą 141,5 mln zł. 

CIR wskazało, że rząd chce poprawić dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, realizowanych przez lotnicze zespoły ratownictwa medycznego oraz samolotowy zespół transportowy. CIR przypomniało, że kupione zostały dwa śmigłowce szkoleniowe i trzy samoloty szkoleniowe. Maszyny będą służyć do przygotowania nowej kadry pilotów.

Zmiana – jak zaakcentowano – jest konieczna, bo średnia wieku pilotów w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym wymusza ciągły dopływ nowych kadr (piloci nie mogą mieć więcej niż 60 lat). Do końca 2023 r. planowane jest wyszkolenie co najmniej 32 pilotów.

W komunikacie podano, że kupione zostaną dwa nowe samoloty do transportu sanitarnego. Wymiana floty – jak podkreślono – umożliwi utrzymanie ciągłej, 24-godzinnej gotowości operacyjnej zespołu transportowego. Nowe samoloty (wraz z nowym sprzętem medycznym) podniosą także bezpieczeństwo i jakość świadczeń medycznych.

Co ważne, przetarg na dwa nowe samoloty turboodrzutowe do transportu sanitarnego dla LPR rozpisano pod koniec września, i to po raz trzeci. Termin składania ofert minął 14 października a umowa ma zostać zawarta najpóźniej w grudniu 2019 roku. Przyczyną jest znaczne wyeksploatowanie i problemy z częściami zamiennymi do używanych obecnie maszyn Piaggio P.180 Avanti II, o czym pisaliśmy w momencie ogłoszenia postępowania

Jak podkreślał InfoSecurity24.pl jeszcze w połowie października br., do trzech razy sztuka, jak mówi przysłowie, w tym wypadku zdaje się sprawdzać. Przyczyną anulowania dwóch poprzednich podejść było przekroczenie budżetu o wartości do 105,6 mln zł przez jedynego oferenta. Zgodnie z informacjami z otwarcia ofert, które odbyło się 14 października 2019 roku, amerykańska spółka Fargo Jet Center z Dakoty Północnej wyceniła dostawę dwóch samolotów transportu sanitarnego na 104,5 mln brutto, a więc o milion mniej niż wynosi budżet. Tym samym można spodziewać się, że kontrakt zostanie niebawem zawarty.

Większość środków przeznaczonych na ten cel pochodzi z Ministerstwa Obrony Narodowej, na mocy porozumienia, dotyczącego przekazania środków na "modernizację samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie". Będzie to około 80 proc. wartości kontraktu, a pieniądze te zostaną wyasygnowane z funduszy modernizacyjnych sił zbrojnych. Resztę ma pokryć ze swoich środków Ministerstwo Zdrowia. Uzasadnieniem takiego podziału kosztów jest możliwość wykorzystania tych maszyn do transportu żołnierzy rannych podczas misji poza granicami kraju.

Jak wynika z ustaleń redakcji, spółka Fargo Jet Center, specjalizująca się w zabudowie specjalnej i szkoleniach lotniczych, zaoferowała LPR maszyny transportu medycznego na bazie samolotu dyspozycyjnego Bombardier Learjet 75. Ten popularny bizjet, produkowany w Kanadzie, ma 17,7 m długości, a jego skrzydła mają 15,5 m rozpiętości. Napęd maszyny stanowią dwa silniki Honeywell TFE731-40BR o mocy 17,7 kN każdy. Pozwala to maszynie osiągnąć prędkość maksymalną 0,81 M i przelotową w zakresie 0,76-0,79 Macha. Zasięg maksymalny sięga ponad 3800 km. Pozwoli to z łatwością wypełnić wymagania LPR, które mówią o możliwości lotu z dwuosobową załogą, dwiema osobami personelu medycznego i pacjencie na noszach na odległość nie mniejszą niż 1500 mil morskich (2778 km) lub na dystans 400 mil morskich (740 km) z dwuosobową załogą, czterema pasażerami siedzącymi i leżącym pacjentem.

Decyzją władz, zmienić ma się również lokalizacja bazy HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service) Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego, zabezpieczającej województwo małopolskie. Zmiana lokalizacji – jak wyjaśniono – wiąże się z rozbudową infrastruktury Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Nowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego powstanie w Kokotowie, w gminie Wieliczka.

PAP/MR

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 3
666
czwartek, 5 grudnia 2019, 09:21

Luxemburskie Air Rescue ma 6 Lerjetow... A Kraj jest mniejszy niż województwo mazowieckie..

kajmat
środa, 27 listopada 2019, 15:49

(1) Aż dziw bierze, że zewsząd nie słychać głosów oburzenia (politycy, dziennikarze, związkowcy...), że rząd/MON chce kupić samoloty pochodzące z Kanady, w dodatku bez offsetu. (2) Co do decyzji o przeniesieniu bazy HEMS z Balic do Kokotowa (podjętej już w 2018 r.), to należy przypomnieć, że została ona oddana do użytku z początkiem 2014 r. (planowano jej budowę co najmniej od 2009 r.) i jej budowa kosztowała blisko 6 mln zł. Czy lotnisko wówczas nie miało planów rozbudowy? Kto podjął decyzję o ulokowaniu jej w miejscu, z którego musi się przenosić po niespełna 7 latach (przy założeniu, ze zacznie ona działać w Kokotowie z końcem 2020 r.)? Czy w związku z tym, że dotychczasowa baza koliduje z planami PPL czy też 8 BLTr, pokryją one koszty budowy nowej bazy HEMS? Oby za chwilę nie okazało się, że z tych samych powodów PAŻP musi przenieść nową wieżę (z 2018 r.). A przy okazji, czy ktoś pomyślał, że baza w Kokotowie będzie położona w pobliżu dużych zbiorników wodnych oraz cieków wodnych i istnieje realna możliwość wystąpienia mgieł zalegających w jej pobliżu w okresie jesienno-zimowym? Wydaję się, że jedyna (ewentualnie) zaleta przenosin (oprócz oczywistej - zbliżenie się o ok. 20 km do bazy HEMS w Sanoku), to mniejsza odległość do szpitali w Prokocimiu i w Nowej Hucie (przy zbliżonej odległości do lądowiska na obecnym CUMRiK przy Lubicz/Kopernika, nieznacznie zwiększonym dystansie do szpitali im. Jana Pawła II i Narutowicza oraz około dwukrotnym oddaleniu się od szpitala w Chrzanowie), przy czym ma to w zasadzie znaczenie przy powrocie do bazy po przekazaniu pacjenta.

Reklama
Tweets InfoSecurity24