Za Granicą
Ufa weszła do służby. FSB dostała nowy patrolowiec arktyczny
29 grudnia ubiegłego roku w Wysocku - rosyjskim porcie położonym nad Bałtykiem - dokonano podniesienia bandery na patrolowcu arktycznym Ufa, dziesiątej już jednostce projektu 22120 (Purga) przeznaczonej dla Federalnej Służbie Bezpieczeństwa (FSB) Rosji.
Ufa, która została zwodowana 17 czerwca 2023 r. w stoczni Ałmaz w Sankt Petersburgu, przydzielona została do służby na Oceanie Spokojnym i stacjonować będzie w Pietropawłowsku Kamczackim. Po bliźniaczym Podolsku, na którym podniesiono banderę 11 listopada ub.r., jest on drugim patrolowcem projektu 22120, który został uzbrojony w dziobową armatę AK-306M kalibru 30 mm.
Geneza patrolowców typu Purga
Projekt tych jednostek został opracowany w 2005 roku przez petersburskie biuro konstrukcyjne Pietrobałt na zlecenie Federalnej Służby Celnej, jako duży statek celny. W 2009 r roku służba ta zaprzestała jednak finansowania budowy prototypowej jednostki. W związku z tym dalsze prace realizowane były na zlecenie wchodzącej w skład FSB Służby Pogranicznej. Po korektach projektu jednostki te z powodzeniem służą jako patrolowce arktyczne strzegące północnych granic Federacji Rosyjskiej w oparciu o bazy na Morzu Barentsa, Japońskim i Ochockim.
Czytaj też
W związku z tym, jednostki te mają wzmocnienie lodowe, które umożliwia im samodzielną żeglugę w okresie zimowo-wiosennej w lodzie o grubości do 0,6 m a w okresie letnio-jesiennym przy zalodzeniu do 0,8 m. Aby zwiększyć możliwości operowania w warunkach arktycznych mają one zakryty pokład dziobowy, co umożliwia bezpieczne korzystanie z urządzeń cumowniczych.
Inną cechą wyróżniającą te jednostki jest fakt, że obie pokładowe łodzie inspekcyjne znajdują się we wnękach burtowych i są wodowane przy pomocy automatycznego systemu, co pozwala na ich bezpieczne stosowanie również w trudnych warunkach pogodowych, o które na wysokich szerokościach geograficznych nie trudno. Natomiast w celu realizacji długotrwałych patroli załodze zapewniono bardzo dobre warunki służby. Ma ona do dyspozycji kabiny z dostępem światła dziennego, przestronne pomieszczenia socjalne, a nawet saunę.
Parametry taktyczno-techniczne
Dwa pierwsze patrolowce projektu 22120 mają 1155 t wyporności i kadłub o wymiarach 71x10,4x3,62 m. Zainstalowana na nich siłownia pozwala na osiągnięcie prędkość 23 w., zasięgu wynoszącego 6 000 Mm/14 w. oraz autonomiczności, która wynosi 20 dni. Załoga liczy 25 ludzi, dodatkowo można zaokrętować cztery osoby. Na rufie przewidziano miejsce na lądowisko dla lekkiego śmigłowca Kamow Ka-226, dzięki któremu zarówno zasięg obserwacji jak i obszar patrolowania może ulec radykalnemu zwiększeniu.
Od trzeciej jednostki serii, ich projekt został nieco zmodyfikowany. Zastosowano słabsze silniki napędu głównego, czego konsekwencją jest zmniejszenie prędkości maksymalnej o 3 w. Ponadto lądowisko dla śmigłowca zostało zmodyfikowane w ten sposób, że jego cześć może być wykorzystywana jako pokład ładunkowy, na którym transportowany może być np. poduszkowiec.
Wyporność tak zmodyfikowanych patrolowców typu Purga wynosi 1160 t, wymiary to 71×10,4×3,4 m. Siłownie tworzą dwa belgijskie silniki wysokoprężne ABC 12M VZDC o mocy 3002 kW/4080 KM każdy, które pozwalają na osiągnięcie prędkości 18 w. i zasięgu wynoszącego 6000 Mm/10 w., Jednostki te na co dzień uzbrojone są jedynie w dwa karabiny maszynowe kal. 12,7 mm Kord, ale w razie konieczności istnieje możliwość montażu sześciolufowej rotacyjnej armaty AK-306M, jak to miało miejsce na dwóch ostatnich jednostkach.
Poza dotychczas wprowadzonymi do służby dziesięcioma patrolowcami projektu 22120 w stoczni Ałmaz, trwa budowa dwóch kolejnych jednostek tego typu. Jak na rosyjskie warunki jest to duże osiągnięcie, zwłaszcza w obliczu sankcji, które z pewnością utrudniają pozyskanie istotnych elementów wyposażenia zachodniej proweniencji.