Wrzesień minął, a modernizacyjne ustawy dalej "zaginione w akcji"

8 października 2021, 11:10
policja psp sw ppor. Danmiel Bazylewicz
Fot. ppor. Daniel Bazylewicz, Służba Więzienna

Wrzesień minął, a resorty spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawiedliwości nadal nie zaprezentowały programów modernizacji dla podlegających im służb. Ich szczegóły mieliśmy poznać pod koniec ubiegłego miesiąca, ale - jak na razie - ministerstwa zdecydowały się przekazać jedynie kwoty podwyżek, które m.in. w ich ramach programu trafią do mundurowych. Co powstrzymuje polityków przed podzieleniem się efektem swoich prac?

Zapewnienie przyszłorocznych podwyżek, i to w odpowiedniej wysokości, miało uspokoić nastroje wśród funkcjonariuszy i wydaje się, że efekt ten został osiągnięty. Przynajmniej częściowo, bo to na pewno nie koniec rozmów na ten temat. Mundurowi z policji, Straży Granicznej, straży pożarnej, Służby Ochrony Państwa i Służby Więziennej wiedzą już, że od stycznia 2022 roku ich wynagrodzenie będzie wyższe o 500 złotych netto (na kwotę tę, przypomnijmy, składa się nie tylko część "modernizacyjna", ale również wynikająca z 4,4-proc. waloryzacji zapisanej w projekcie przyszłorocznego budżetu). Co więcej, strażacy wiedzą już nawet w jaki sposób formacja im te podwyżki wypłaci. Na informację taką czekają również związkowcy ze Służby Więziennej. W piśmie skierowanym do nadzorującego tę formację wiceministra Michała Wosia Rada Krajowa Sekcji Służby Więziennej NSZZ "Solidarność" zwraca się z prośbą o spotkanie właśnie w celu przedstawienia szczegółowych rozwiązań dotyczących wykorzystania środków, które mają być przeznaczone na wzrost wynagrodzeń. 

To jednak nie koniec zmian, które czekają te służby w najbliższych latach, a wpłynąć mają nie tylko na wysokość wpływu na ich konta, a również jakość służby. Jak to bowiem ujął m.in. szef polskich strażników granicznych w rozmowie z InfoSecurity24.pl, gen. dyw. Tomasz Praga, sukcesem dla formacji jest rozwój, a taki zapewniają w ostatnich latach właśnie niemałe modernizacyjne środki. W przypadku poprzednich edycji programu (2017-2020), było to ponad 9 mld złotych dla służb podległych MSWiA oraz ponad 1,5 mld złotych dla Służby Więziennej. Kolejna ich edycja miała wystartować w 2021 roku, ale plany resortów pokrzyżowała epidemia koronawirusa. Ostatecznie ruszyć mają one od stycznia 2022 roku, choć modernizacyjne dokumenty nadal skrywane są w biurach ministerstw. 

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, przy okazji wrześniowych negocjacji ze związkami zawodowymim zdradziło, że na program modernizacji na lata 2022-2025 przeznaczyć zamierza 10 miliardów 30 milionów złotych. Na tę kwotę składają się dwie części. Pierwszy segment to cześć inwestycyjna, czyli m.in. nowy sprzęt, wyposażenie osobiste funkcjonariuszy czy inwestycje budowlane. W sumie na inwestycje przeznaczone mają zostać 4 miliardy 364 miliony złotych. Drugi segment nowej ustawy modernizacyjnej to wzmocnienie etatowe służb mundurowych oraz wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników cywilnych. Łącznie na tę część zaproponowano 5 miliardów 666 milionów złotych. I tyle wiemy o tym, co resort planował dla podległych sobie służb. Wiceminister Maciej Wąsik liczył wtedy na to, że ustawę modernizacyjną uda się zaprezentować jeszcze we wrześniu. Natomiast 24 września minister Mariusz Kamiński na ostatni tydzień września zapowiedział konferencję z szefami formacji podlegających MSWiA, podczas której przedstawione zostać miały perspektywy rozwoju służb mundurowych na najbliższe lata. Obu planów nie udało się jednak ministerstwu zrealizować. Ustawy modernizacyjnej ani nie udostępniono, ani nie poznaliśmy jej założeń na konferencji.

Podobnie sprawa wygląda w Ministerstwie Sprawiedliwości, które od dawna zapewnia, że dokumenty są gotowe i już niedługo zostaną zaprezentowane. Mówić miał o tym m.in. wiceminister Michał Woś, podczas rozmowy ze związkowcami. Do niedawna, o tym, jak będzie wyglądać modernizacja w Służbie Więziennej wiedzieliśmy jeszcze mniej, niż w przypadku służb podległych MSWiA. Dopiero porozumienie zawarte między związkowcami a resortem SWiA, a także ultimatum stawiane przez związki działające w ramach SW, wywarły skuteczną - jak widać po efektach - presję na Ministerstwo Sprawiedliwości, w wyniku której poznaliśmy nie tyle kwoty podwyżek w więziennictwie, co informacje, że będą oni tak samo traktowani, jak mundurowi z MSWiA. Wynosić powinny więc one tyle samo, co w policji, straży pożarnej, Straży Granicznej czy SOP, czyli 500 złotych netto. Wiadomo jeszcze, że częścią więziennego programu modernizacji ma być pakiet socjalno-bytowy dla funkcjonariuszy i pracowników, wart prawie 42 mln złotych (m.in. na modernizację i poprawę standardów wybranych pomieszczeń, w szczególności takich jak szatnie i sanitariaty, pomieszczenia socjale, dyżurki oddziałowych, punkty dowodzenia, wartownie czy pokoje biurowe). Informację tę przekazał jednak nie sam resort, a gen. Jacek Kitliński, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, w piśmie skierowanym do Andrzeja Kołodziejskiego (przewodniczący więziennej "Solidarności") jeszcze w grudniu 2020 roku.

Wciąż trwa więc oczekiwanie na to, aż politycy zdradzą w końcu, jak wyobrażają sobie rozwój podległych sobie formacji. Szczególnie, że oba programy ruszyć mają już w styczniu. I choć wiemy, na przykładzie wprowadzania np. tzw. superustawy (gwarantującej m.in. dodatki przedemerytalne), że gdy zachodzi taka potrzeba, to tempo legislacyjnych prac potrafi być ekspresowe, to MSWiA już wcześniej zapewniało sobie, powiedzmy, bufor. Jak podkreślał bowiem wiceminister Maciej Wąsik, nawet jeżeli prace nie zostaną zakończone do końca bieżącego roku, to ustawa na pewno obowiązywać będzie właśnie od stycznia 2022 roku.

MR

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 131
TT
niedziela, 10 października 2021, 12:44

Porozumienie z 2018 zaginęło w akcji. A wy chcecie, żeby już tegoroczne realizować...

Sawa
niedziela, 10 października 2021, 15:35

O co ci chodzi?, porozumienie z 2018 jest realizowane tu i teraz, na tej podstawie ustalono kwoty i plan modernizacji. Problem w tym że oprócz 2022 nic nie wiadomo co będzie w 2023, 2024???, tu widzę poważny problem.

TT
niedziela, 10 października 2021, 18:02

O nowy plan modernizacji, kładącej większy nacisk na uposażenia, obowiązujący od stycznia 2021. O płatne nadgodziny, których nie można mieć za dużo. A nawet za te kilka zapłacone po prawie kwartale zwłoki. Art 15...

Parodia
wtorek, 12 października 2021, 12:14

W większości komend jest zakaz nadgodzin. Naczelnicy i kierownicy odpowiadają za to głowami.

Olo
poniedziałek, 11 października 2021, 00:38

Dodaj, że nadgodziny płatne jak zwykle godziny. I przymus odbierania nadgodzin wyrobionych w święta, weekendy i na nockach w tygodniu na dniówkach.

Brylant
niedziela, 10 października 2021, 17:39

A podwyżka pensji w 2021 była? To nie wypisuj głupot że jest realizowany poprzedni plan modernizacji

...
poniedziałek, 11 października 2021, 17:31

Podwyżka przypada na 2022-2025, gdyby była w 2021 to była by na lata 2021-2024, prosta metamatyka a ty masz problemy

Do Brylanta
niedziela, 10 października 2021, 23:18

Brylant, umiesz dodawać?, pytam serio, miał być program 21-24, przesunął się na 22-25

Ja
niedziela, 10 października 2021, 23:16

A o Covid 19 coś słyszałeś? A o tym aby ktokolwiek w sferze budżetowej w 2021 coś słyszałeś? To nie wypisuj głupot !

Victor
poniedziałek, 11 października 2021, 10:03

A o inflacji słyszałeś? Widziałeś rachunki za prąd czy benzynę? Słyszałeś żeby była możliwość niezapłacenia rachunków powołując się na Civid 19?

Bosman
niedziela, 10 października 2021, 01:23

Plan na dalsze, kolejne lata modernizacji?, zasady awansu z grupy 5 na 6?, podwyższenie, zrównanie dodatków, w tym dodatek progresywny?, zrównanie PKB MSW z MON?, zrównanie uposażeń, świadczeń, odpraw MSW z MON?, kryteria, zasady, długość edukacji na kursach podoficerskich, aspiranckich?, kiedy poznamy odpowiedzi na ww pytania?

Kryterium
niedziela, 10 października 2021, 17:03

Awans na 6 grupę powinien zależeć od stopnia służbowego, potem od stażu i ilości lat na tej grupie

Kolumb
niedziela, 10 października 2021, 12:31

1. Nie ma lepszej opcji, 1/4 rocznie na grupę i masz skłócone środowisko. 2. Dodatki, od 10 lat tak jest, może będzie jakaś kosmetyka, wrzucą podwyżkę w dodatki i po sprawie. 3. MSW vs MON, to było by coś co zmieni teorię obrotu sfer niebieskich, nierealne, ale warto powalczyć. 4. Szkoły wejdą, i bardzo dobrze, nie ma świętych krów, czas najwyższy i od stopnia powinna zależeć grupa.

Przecież to proste
niedziela, 10 października 2021, 15:40

Tak po kolei, awans na 6 grupę dostaną ci co mają dostać. Wszelkie znane i nieznane dodatki dostaną ci co mają dostać. Na szkoły pójdą ci co mają pójść. A zarabiać tyle co w MON będą ci którzy się tam przeniosą :)

niegarbaty
poniedziałek, 11 października 2021, 12:22

Szukam związkowca, który pomoże mi w awansie.

Iga
niedziela, 10 października 2021, 12:22

Na niektóre z pytań nigdy nie poznamy odpowiedzi, ale to dobrze postawione pytania, każde jest zasadne, niestety budżet, czyli proza życia zdecyduje, część jest niezrealizowana, chyba że będzie cel, mocna determinacja i solidarność zawodowa

Od lat to samo
niedziela, 10 października 2021, 12:19

Bosman, z tymi awansu na z 5 na 6 będzie lipa, zaczną się eliminować, rysować, wiem co mówię, widzę od lat jak to wygląda, a tu tylko 25% rocznie, nieźle to wymyślili, będzie niezdrowa walka między tym komu się bardziej należy, a ucierpi na tym praca, bo część się obrazi i straci motywację, szczególnie tych co latami czekają

Lilek
sobota, 9 października 2021, 19:21

Jeżeli w ślad za awansami na grupę nie pójdzie staż służby to zrobi się bałagan, ludzie są tylko ludźmi, będzie poczucie krzywdy. Wiadomo że osoby które dłużej pracują i mają doświadczenie powinny mieć priorytet w tym zakresie, jeżeli zacznie być inaczej, to dojdzie do zachwiania równowagi i pewnych wartości od zasad które od lat były dość oczywiste i dobrze funkcjonowały.

heehee
poniedziałek, 11 października 2021, 12:28

Zmienić? Bałagan, poczucie krzywdy, brak logiki i nepotyzm, to fundamenty tej firmy.

SŁAWEK
sobota, 9 października 2021, 18:27

A gdzie ustawa modernizacyjna, no gdzie? W lesie, a gdzie !!! Trzy lata minęły od ostatniej Lucyny, a my i wy wszyscy, lokajskie dusze i pożyteczni idioci, narzędzia do wyrabiania statystyki, daliście sobie zatkać gęby obietnicą 5 stów podwyżki, z czego już większość zeżarła inflacja. A za chwilę zobaczycie, jak ceny żarcia pójdą do góry, kosmiczne rachunki za prąd i gaz, to się dopiero oczka otworzą.

obajt
poniedziałek, 11 października 2021, 12:31

Dlatego szybko trzeba było coś rzucić, żeby przestały kąsać rękę pana, a żarły się między sobą.

Fazi
niedziela, 10 października 2021, 12:09

Sławek,te oczka są otworzone, ale kwota ustaleń z 08.11.2018 jest podzielona na etapy, na te lata i jak dotąd ten rząd spełnia deklaracje. Przed nami kolejne lata, a ty chciałbyś w jednym roku wszystko, tak się nie da, było by dobrze, ale to nierealne.

Ad vocem
sobota, 9 października 2021, 23:53

Tak, zgadzam się, mamy apogeum cen, ale to nie kwestia władzy tylko sytuacji na świecie. Przypomnę może tylko że poprzednia władza miała gdzieś inflację i nasze potrzeby, to tak "ad vocem" dla tych co mają krótką pamięć, były protesty, co dały?, reformy 25/55, L4/80%, od 2012 zabrano waloryzację, nie było podwyżek, tyle w temacie narzekania na obecny rząd.

Igor
sobota, 9 października 2021, 23:39

Nie generalizuj, spora część ludzi widzi i dostrzega zagrożenia i potrafi trzeźwo ocenić sytuację, jednak spójrz na to szerzej, porozumienie z2018 jasno mówi, w ciągu tych lat nie mniej niż założono na wstępie, rozumiesz czy trzeba ci to tłumaczyć?, piłka jest w grze do końca meczu zostało przewidzianego 3/4 czasu.

Henry
sobota, 9 października 2021, 23:24

Mnie zastanawia, dlaczego nie ma żadnego planu na przyszłe lata?, przecież modernizacja nie kończy się na 2022, co dalej?

Paula
sobota, 9 października 2021, 18:04

Czy pracownicy cywilni dowiedzą się, czy cokolwiek dostaną? Związki rozumiem śpią. Nikt się Nami nie interesuje. Otrzeźwiejecie jak posypią się wypowiedzenia.

Dzielnica
niedziela, 10 października 2021, 00:32

U mnie są panie (cywile) które widzę tylko jak fajki jarają...jakby odliczyć im czas poświęcony na fajkach to ich pensja byłaby jak w "Dniu świra".

Podwójne standardy
niedziela, 10 października 2021, 12:25

No właśnie trudno zrozumieć te narzekania, teraz kiedy po wszystkim i nie trzeba ryzykować, nagle tadam, jesteśmy, dajcie nam, a wcześniej lepiej nie, po co ryzykować, wywalczą mundurowi

Karol
sobota, 9 października 2021, 21:49

Pracownicy cywilni nic nie dostaną. Jeśli mieliby jakąś wartość nie siedzieli by w policji tylko w firmach albo na własnej działalności. Śmieszy mnie ich sytuacja a kilku znam nie dość ,iż nieroby to jeszcze domagają się podwyżek.

sx
niedziela, 10 października 2021, 22:20

zgadza się. tam wpadają mniej zaradni oczekujący ciepłej, bezpiecznej, państwowej , 8 godzinnej posadki gdzie się nie narobią, a podwyżkę jak ci z ulicy chcą.

Jolka Jolka
niedziela, 10 października 2021, 12:59

"Drugi segment nowej ustawy modernizacyjnej to wzmocnienie etatowe służb mundurowych oraz wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników cywilnych. Łącznie na tę część zaproponowano 5 miliardów 666 milionów złotych. I tyle wiemy o tym, co resort planował dla podległych sobie służb. " przeczytałeś artykuł ze zrozumieniem ?!?!?!

Halina, Zosia, Zbyszek, Romek, Jurek
sobota, 9 października 2021, 21:16

Dawno powinno się rozmundurować administrację i zrobić sam sektor cywilny, a tak to teraz pretensje że cywile chcieliby tyle co mundurowi, niby jakim cudem?, nie ten zakres obowiązków, nie to ryzyko i stres, nie ten tryb pracy, czas na zmiany

Karol
sobota, 9 października 2021, 23:14

To jest wiadome od zawszę . Tylko swój wrzuci swojego i każda władza tego nie ruszy. Tracimy na tym multum pieniędzy a czas coś zrobić.

Tweets InfoSecurity24