Wrzesień minął, a modernizacyjne ustawy dalej "zaginione w akcji"

8 października 2021, 11:10
policja psp sw ppor. Danmiel Bazylewicz
Fot. ppor. Daniel Bazylewicz, Służba Więzienna

Wrzesień minął, a resorty spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawiedliwości nadal nie zaprezentowały programów modernizacji dla podlegających im służb. Ich szczegóły mieliśmy poznać pod koniec ubiegłego miesiąca, ale - jak na razie - ministerstwa zdecydowały się przekazać jedynie kwoty podwyżek, które m.in. w ich ramach programu trafią do mundurowych. Co powstrzymuje polityków przed podzieleniem się efektem swoich prac?

Zapewnienie przyszłorocznych podwyżek, i to w odpowiedniej wysokości, miało uspokoić nastroje wśród funkcjonariuszy i wydaje się, że efekt ten został osiągnięty. Przynajmniej częściowo, bo to na pewno nie koniec rozmów na ten temat. Mundurowi z policji, Straży Granicznej, straży pożarnej, Służby Ochrony Państwa i Służby Więziennej wiedzą już, że od stycznia 2022 roku ich wynagrodzenie będzie wyższe o 500 złotych netto (na kwotę tę, przypomnijmy, składa się nie tylko część "modernizacyjna", ale również wynikająca z 4,4-proc. waloryzacji zapisanej w projekcie przyszłorocznego budżetu). Co więcej, strażacy wiedzą już nawet w jaki sposób formacja im te podwyżki wypłaci. Na informację taką czekają również związkowcy ze Służby Więziennej. W piśmie skierowanym do nadzorującego tę formację wiceministra Michała Wosia Rada Krajowa Sekcji Służby Więziennej NSZZ "Solidarność" zwraca się z prośbą o spotkanie właśnie w celu przedstawienia szczegółowych rozwiązań dotyczących wykorzystania środków, które mają być przeznaczone na wzrost wynagrodzeń. 

To jednak nie koniec zmian, które czekają te służby w najbliższych latach, a wpłynąć mają nie tylko na wysokość wpływu na ich konta, a również jakość służby. Jak to bowiem ujął m.in. szef polskich strażników granicznych w rozmowie z InfoSecurity24.pl, gen. dyw. Tomasz Praga, sukcesem dla formacji jest rozwój, a taki zapewniają w ostatnich latach właśnie niemałe modernizacyjne środki. W przypadku poprzednich edycji programu (2017-2020), było to ponad 9 mld złotych dla służb podległych MSWiA oraz ponad 1,5 mld złotych dla Służby Więziennej. Kolejna ich edycja miała wystartować w 2021 roku, ale plany resortów pokrzyżowała epidemia koronawirusa. Ostatecznie ruszyć mają one od stycznia 2022 roku, choć modernizacyjne dokumenty nadal skrywane są w biurach ministerstw. 

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, przy okazji wrześniowych negocjacji ze związkami zawodowymim zdradziło, że na program modernizacji na lata 2022-2025 przeznaczyć zamierza 10 miliardów 30 milionów złotych. Na tę kwotę składają się dwie części. Pierwszy segment to cześć inwestycyjna, czyli m.in. nowy sprzęt, wyposażenie osobiste funkcjonariuszy czy inwestycje budowlane. W sumie na inwestycje przeznaczone mają zostać 4 miliardy 364 miliony złotych. Drugi segment nowej ustawy modernizacyjnej to wzmocnienie etatowe służb mundurowych oraz wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników cywilnych. Łącznie na tę część zaproponowano 5 miliardów 666 milionów złotych. I tyle wiemy o tym, co resort planował dla podległych sobie służb. Wiceminister Maciej Wąsik liczył wtedy na to, że ustawę modernizacyjną uda się zaprezentować jeszcze we wrześniu. Natomiast 24 września minister Mariusz Kamiński na ostatni tydzień września zapowiedział konferencję z szefami formacji podlegających MSWiA, podczas której przedstawione zostać miały perspektywy rozwoju służb mundurowych na najbliższe lata. Obu planów nie udało się jednak ministerstwu zrealizować. Ustawy modernizacyjnej ani nie udostępniono, ani nie poznaliśmy jej założeń na konferencji.

Podobnie sprawa wygląda w Ministerstwie Sprawiedliwości, które od dawna zapewnia, że dokumenty są gotowe i już niedługo zostaną zaprezentowane. Mówić miał o tym m.in. wiceminister Michał Woś, podczas rozmowy ze związkowcami. Do niedawna, o tym, jak będzie wyglądać modernizacja w Służbie Więziennej wiedzieliśmy jeszcze mniej, niż w przypadku służb podległych MSWiA. Dopiero porozumienie zawarte między związkowcami a resortem SWiA, a także ultimatum stawiane przez związki działające w ramach SW, wywarły skuteczną - jak widać po efektach - presję na Ministerstwo Sprawiedliwości, w wyniku której poznaliśmy nie tyle kwoty podwyżek w więziennictwie, co informacje, że będą oni tak samo traktowani, jak mundurowi z MSWiA. Wynosić powinny więc one tyle samo, co w policji, straży pożarnej, Straży Granicznej czy SOP, czyli 500 złotych netto. Wiadomo jeszcze, że częścią więziennego programu modernizacji ma być pakiet socjalno-bytowy dla funkcjonariuszy i pracowników, wart prawie 42 mln złotych (m.in. na modernizację i poprawę standardów wybranych pomieszczeń, w szczególności takich jak szatnie i sanitariaty, pomieszczenia socjale, dyżurki oddziałowych, punkty dowodzenia, wartownie czy pokoje biurowe). Informację tę przekazał jednak nie sam resort, a gen. Jacek Kitliński, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, w piśmie skierowanym do Andrzeja Kołodziejskiego (przewodniczący więziennej "Solidarności") jeszcze w grudniu 2020 roku.

Wciąż trwa więc oczekiwanie na to, aż politycy zdradzą w końcu, jak wyobrażają sobie rozwój podległych sobie formacji. Szczególnie, że oba programy ruszyć mają już w styczniu. I choć wiemy, na przykładzie wprowadzania np. tzw. superustawy (gwarantującej m.in. dodatki przedemerytalne), że gdy zachodzi taka potrzeba, to tempo legislacyjnych prac potrafi być ekspresowe, to MSWiA już wcześniej zapewniało sobie, powiedzmy, bufor. Jak podkreślał bowiem wiceminister Maciej Wąsik, nawet jeżeli prace nie zostaną zakończone do końca bieżącego roku, to ustawa na pewno obowiązywać będzie właśnie od stycznia 2022 roku.

MR

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 132
Monika, Aśka, Goska, Ewelina
sobota, 9 października 2021, 16:13

Nie doceniacie pracy pracowników cywilnych. Macie Nas gdzieś... Nikt nie zwraca uwagi na to, że my też należymy do Was. Często siedzimy po godzinach, żeby zrobić wszystko na czas. Ile przewidzieliście dla Nas podwyżki w ustawie modernizacyjnej? ILE? Starczy na chleb i masło, czy tylko na pół chleba i margarynę? Płakać się chce. Brak podwyżek odejścia z pracy.

Bo u nas jest jak jest
sobota, 9 października 2021, 23:23

Mnie was osobiście szkoda, pracujecie, macie rodziny, więc na pewno coś dostaniecie, ale nie wolno przesadzać, macie lekką biurową pracę w ciepełku, mundurowi walczą, protestują a wy po wszystkim wyciągacie rękę, może jakaś refleksja?

Karol
sobota, 9 października 2021, 21:50

Nic nie dostaniecie jak macie wartość i umiejętności próbujcie w sektorze prywatnym. Cała ta wasza sytuacja jest śmieszna biedne pracowniki cywilne co z za biurka nie wyjdą.

Karo
sobota, 9 października 2021, 15:55

Żeby były uczciwe i sprawiedliwe awanse na grupach musiały by do każdej komórki przyjść jasne wytyczne, zapis że np. od 10, 15 czy 20 lat służby na aspirancie i dopiero 6 grupa, a jak to nie wejdzie to dostaną osoby z nadania, poza tym w ten sposób unikniemy wycieczek że temu czy temu się bardziej należy, unikniemy wielu dziwnym akcjom, stąd bez tych regulacji zacznie się niepotrzebna walka a wystarczy wyznaczyć zasady

Wars
sobota, 9 października 2021, 15:48

Ponieważ dyskusja rozgorzała na dobre więc i ja wyrażę opinię. Tu gdzie Państwo trzyma łapę, a więc grupy 2-4 będzie sprawiedliwie, bo to awanse będą z obligu, a tu gdzie Państwo nie trzyma łapy, wejdzie kolesiostwo, układziki, a więc lizusy, plecaki, klakierzy, suflerzy, oni będą promowani. Dojdzie oto do takich patologii, że jeden będzie czekał na 6 grupę nawet i 20 lat a drugi dostanie ten sam awans po 4,5 czy 6 latach, grzmi absurdalnie i groteskowo, ale tak właśnie będzie. Awanse z 5 na 6 grupę tylko 1/4 na rok, to będzie dopiero wycinka, tutaj się dopiero będzie się działo, będzie żal patrzeć, no chyba że wejdą jasne, przejrzyste przepisy, ale średnio na to liczyć. W każdej firmie co decyduje?, staż, doświadczenie, uprawnienia plus dodatkowe krytria jak wykształcenie, a u nas, to już każdy wie, słowem dostaną ci co mają dostać i tyle.

Nikodem
sobota, 9 października 2021, 23:35

Zawsze i wszędzie były osoby z nadania, ale mam nadzieję że tym razem uda się to zatrzymać i rozdzielić według zasług a nie znajomości. Moim zdaniem tylko staż będzie sprawiedliwy, pracujesz uczciwie latami, masz awans.

Torres
sobota, 9 października 2021, 13:29

Inflacja za 2020r. i za 2021r. wyniesie ok.10%, "podwyżki" od 2022r. ma być 500 zł netto na głowę, i wszystko jasne. To jest tylko zwiększenie uposażenia o kwotę inflacji i tyle.

Janek
sobota, 9 października 2021, 16:00

Przede wszystkim 25% rocznie z 5 na 6 grupę to porażka, a jeżeli już chcecie skłócić ludzi, to chociaż jasno określcie zasady podziału tych awansów, bo awans 2-4 są jasne.

Lis
sobota, 9 października 2021, 02:17

Uważam, że f-sze, którzy mają minimum 15 lat służby powinni dostać od razu 5 grupę, są to przeważnie ludzie, którzy oprócz sporego doświadczenia, potrafią też dużo wnieść jakością pracy, ale byli często pomijani w awansach, bo w pierwszej kolejności byli awansowani różne pociotki, znajomkowie i przydupasy.

Kolejność to zasada
sobota, 9 października 2021, 23:19

Dadzą młodym plecakom awanse na gruoach to rozwalą system, w każdym zdrowym organiźmie na wszystko przychodzi kolei, pracujesz latami i czekasz na swoje awanse, a tu od razu wszystko, oj psujecie tych młodych ludzi a oni i tak są już bardzo roszczeniowi, kiedyś nie dacie sobie z tym rady

Bez przesady
sobota, 9 października 2021, 19:22

Znam wielu policjantów że stażem ponad 15-letnim i większym którzy są nierobami, malkontentami, płaczkami i chętnie korzystającymi że zwolnienia lekarskiego...ja bym im nawet 2 grupy nie dał.

leno
niedziela, 10 października 2021, 23:21

a ja znam wielu, którzy mają 15 lat i więcej i są na 5-6 i wyższych grupach, i są to totalne łamagi, lenie i kombinatorzy, chyba nikt nie wie, lub prawie nikt jak to się stało, że są na tych "wyższych" grupach, swoje braki w wiedzy i wyszkoleniu próbują nadrabiać w inny sposób, niektórzy również są w pracy tylko gośćmi (chorowici), a jest są i tacy, którzy nie odróżniają przestępstwa od wykroczenia.(autentycznie), więc to tak nie jest do końca jak piszesz, od człowieka dużo zależy, a też szkoda tych wszystkich, którzy sumiennie pracują, mają po kilkanaście lat służby, ale nie mogą awansować, bo nie ma wolnej grupy (i plecy trochę za wąskie)

Zasady młody przyjacielu
niedziela, 10 października 2021, 13:24

Dziwnie to postrzegasz, w każdej grupie starych i młodych znajdziesz obiboków, malkontentów, jednak zasada jest od zawsze prosta, czekasz na swoją kolei, nie wychodzisz przed szereg, na wszystko przyjdzie czas, jest czas nauki i czas awansów, a nie wszystko postawione na głowie

Florian
niedziela, 10 października 2021, 10:54

Tak, to prawda, że jest wielu malkontentów, ale podobnie jest też wielu na innych, wyższych grupach, na których też są nieroby, znam też wielu, którzy zasługują na awans, ale nie awansowali. Powinno to być jakoś sprawiedliwiej zrobione.

Karol
sobota, 9 października 2021, 21:53

Nie generalizuj człowieku bo ciebie nikt nie ocenia. Ja znam dużo funkcjonariuszy ,którzy robią robotę a nie mają wiatru w żagle i tak tkwią w tym maraźmie.

Greg
sobota, 9 października 2021, 21:19

A ja znam świeżo przyjętych i tych z 2-3 letnim stażem których bym wogóle nie przyjął do policji, możemy się licytować, nie generalizuj, decyduje zawsze staż, wtedy to jest zdrowe.

On
sobota, 9 października 2021, 18:55

W każdej szanującej się firmie są jasne zasady awansów, długo pracujesz, sprawdziłeś się, masz doświadczenie, zapłaciłeś frycowe, dostajesz awans, przychodzi młody i czeka tak jak kiedyś starszy stażem pracownik, to powinno być proste, czemu więc jest często inaczej?

Olo
sobota, 9 października 2021, 21:54

W każdej ale nie w tej. Poczekajmy jak nie będzie komu jeździć na interwencje to społeczeństwo zobaczy jak ten zły funkcjonariusz pomagał ludziom!!!

Paweł
sobota, 9 października 2021, 16:54

Ci którzy mają 15 lat służby, połowę z tego chorowali albo są totalnym gamoniami którym nie można powierzyć realizacji najprostszych zadań ten powinni dostać od razu 5 grupe?

Leon
poniedziałek, 11 października 2021, 01:36

Głupio gadasz, znam wielu, którzy bardzo dobrze wykonują swoje obowiązki, ale niestety brakuje grup, więc czekają latami na ewentualny awans, często pojawiają się różne elementy, które są skazane na sukces i zabierają te grupy. Jeśli piszesz tak o ogóle, to po prostu jesteś zwykłym nie wychowanym prostakiem i durniem, który ma poczucie własnej nieomylności, wyższości, i pewnie sam jesteś nieszczęśliwym gamoniem, który leczy (próbuje) swoje kompleksy kosztem innych.

Sowa
niedziela, 10 października 2021, 13:28

To nie zależy od stażu tylko od osoby, jeżeli ktoś jest lewy to taki zostanie, to nie ma nic wspólnego ze stażem. A staż i doświadczenie w każdej firmie na świecie oznacza stopniowy awans, przychodzisz, czerpiesz nauki od starych fachowców i z czasem awansujesz, nie odwrotnie

Renegat
niedziela, 10 października 2021, 03:35

No tacy, to nie, ale zauważ, że jest spora grupa tych na 5-6 grupach, których w pracy nigdy nie ma, a jak są to, zawsze coś zepsują, skomplikują najprostszą rzecz, zachowują się, jakby logiczne myślenie to było coś nigdy nieosiągalnego, są to osoby, za które często trzeba coś poprawiać, nie sat terminowi, ani odpowiedzialni, czy takie osoby powinny być na 5-6 grupach?

Co za pokolenie?!
sobota, 9 października 2021, 21:21

A od kogo uczy się młody pracy?, od kogo pytam?, od razu sam wszystko potrafi?, no właśnie od starszych, doświadczonych pracowników, więc młodzi przestańcie lamentować, osiągnięcie staż będziecie patrzeć inaczej

sobota, 9 października 2021, 15:53

jestem juz 9 lat na 5 gr a mam 14 lat i co dalej bede czekal na 6 gr ?ile

...
sobota, 9 października 2021, 14:26

Dużo w tym racji, staż powinien być decydujący przy przydzielaniu grup, nieważne z której na którą, czy 3 na 4,5 czy 6, staż i doświadczenie to podstawa

Henio
sobota, 9 października 2021, 17:55

Dokładnie, jest młody funkcjusz, niech ma powiedzmy 3 lata służby, ma 2 grupę - dostaje 3, jest funkcjusz co ma dajmy na to 7 lat służby - dostaje 4 grupę, jest funkcjusz co ma 16 lat służby i jest na 3 grupie - dostaje od razu 5 grupę, jest funkcjusz co ma 5 grupę i niech ma 9 lat służby, a inny też ma 5 grupę i ma 18 lat służby - pierwszeństwo ma ten, co ma 18 lat służby i to on dostaje w pierwszej kolejności 6 grupę. Jak noe zrobią rozróżnienia pomiędzy młodymi i starymi, to rozp....lą system i motywacja starych padnie.

Tweets InfoSecurity24