Dostawca opancerzonego strażaka wybrany

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
W ogłoszonym na początku marca przez Akademię Pożarniczą przetargu, dotyczącym pozyskania opancerzonego pojazdu do przewozu i ewakuacji ratowników w ramach dostawy specjalistycznych pojazdów z wyposażeniem dla modułu rescEU DSIM Poland, wybrany został wykonawca. Będzie nim czeska firma Excalibur Army.
Czeski producent jako jedyny złożył ważna ofertę w wyznaczonym terminie. Excalibur Army (część holdingu Czechoslovak Group) zaoferowała Akademii Pożarniczej opancerzony samochód ratowniczo-gaśniczy Triton. Wartość złożonej oferty, po przeliczeniu na złotówki, wynosi 6 743 847 zł brutto.
Przypomnijmy, że Akademia Pożarnicza poszukiwała pojazdu przeznaczonego do wsparcia działań analitycznych w przypadku zagrożeń czynnikami CBRNE oraz zagrożeń terrorystycznych w obszarze ewakuacji medycznej. Konstrukcja i budowa pojazdu miały pozwalać na bezpieczną pracę w obszarze zagrożenia wybuchami, na przeprowadzenie ewakuacji poszkodowanych ze strefy zagrożenia wybuchem oraz wjazdu pojazdem w strefę skażoną.
Jeśli chodzi o nadwozie nowego wozu, to powinno ono pomieścić trzech strażaków plus umożliwiać transport/ewakuację dwóch poszkodowanych na noszach. Wykonawca ma dostarczyć system transportowy (załadunku) wraz z noszami. Wszyscy członkowie załogi powinni siedzieć w fotelach przeciwybuchowych.
Ochronę balistyczną, jaką ma zapewniać nadwozie określono na poziomie min. 2 wg STANG 4569 a przeciwminową na 2a/2b wg STANG 4569.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Zaoferowany przez Czechów opancerzony wóz CZS 15 Triton to efekt współpracy firm: Excalibur Army (dostawca bazowego pojazdu), Tatra Trucks (dostawca podwozia) oraz THT Polička (wykonawca zabudowy pożarniczej). Triton jest wozem dowodzenia i rozpoznania przeznaczonym do działania w trudnych warunkach terenowych i w środowiskowych o wysokim poziomie zagrożenia. Stąd może być wykorzystywany w akcjach ratowniczych w pożarach z ryzykiem wybuchu w obszarach z niebezpiecznymi lub wybuchowymi materiałami i amunicją, w wypadkach w zakładach chemicznych, w obszarach skażonych substancjami toksycznymi, a także w klęskach żywiołowych, pożarach lasów lub w następstwie ataków terrorystycznych.
Stanowiący bazę dla Tritona wielozadaniowy pojazd opancerzony Patriot II został opracowany przez czeskie spółki Excalibur Army i Tatra Defence Vehicle (wchodzące w skład holdingu Czechoslovak Group) jako wariant rozwojowy wozu Patriot. Jego bazą jest podwozie samochodu ciężarowego Tatra T-815-7. Jednostkę napędową pojazdu stanowić mogą dwa silniki wysokoprężne: chłodzony powietrzem Tatra T3C-928-90 o pojemności 12,7 litra i mocy 300 kW/410 KM lub chłodzony cieczą Cummins ISLe 9 o mocy 270 kW/370 KM. Z motorem (niezależnie od wybranej konstrukcji) sprzężona jest automatyczna, 6-biegową przekładnia Allison 4500SP. W przypadku czeskiego Tritona został wybrany silnik Tatry spełniający normę EURO III. Tę samą kultową chłodzona powietrzem konstrukcję wyposażane są dostarczane do WP Warany.
Czytaj też
Układ napędowy umożliwia rozpędzenie ważącego 13-18 ton wozu (w zależności od wersji) do 110 km/h. Zasięg wynosi ponad 600 km przy 250-litrowym zbiorniku paliwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowić może szeroka gama karabinów maszynowych kal. 7,62/12,7 lub 14,5 mm montowanych w zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20 mm. Poziom ochrony balistycznej pojazdu to 2 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Obszerne 5-drzwiowe nadwozie pomieści maksymalnie czteroosobową załogę (2+2) wraz z wyposażeniem.
Przedział pożarniczy Tritona mieści zbiornik wody o poj. 2000 litrów, pompę THT PJA 1 500 (o wydajności 1 500 l/min. i ciśnieniu 1,0 MPa) oraz przestrzeń do przechowywania sprzętu pożarniczego i wyposażenia pojazdu. Pompa zasila działko wodne ALCO APF 2-DC zamontowane na przednim zderzaku oraz systemu dysz ochronnych do chłodzenia pojazdu (dowódca dysponuje miernikiem temperatury nadwozia), a także złącze C52 znajdującego się z tyłu pojazdu. Efektywny zasięg działka, przy nominalnym natężeniu przepływu wynoszącym 2000 l/min, wynosi ponad 35 metrów. Jego sterowanie możliwe jest za pomocą pulpitu i joysticka zamontowanego w kabinie. Załoga pojazdu może także prowadzić akcję gaśniczą za pomocą węży C52 lub D 25, które są przechowywane w zabudowie z tyłu wozu.
WIDEO: Wiceminister finansów: wszyscy funkcjonariusze powinni być traktowani równo, jeśli wykonują te same zadania