Reklama

Strażacy szukają opancerzonego wozu

hasici, triton, tatra, waran, psp, opancerzony wóz gaśniczy
Pojazd CZS 15 Triton trafił do wyposażenia czeskiej straży pożarnej (Hasičský záchranný sbor ČR).
Autor. hasici.cz

Na początku marca Akademia Pożarnicza ogłosiła przetarg dotyczący pozyskania opancerzonego pojazdu do przewozu i ewakuacji ratowników w ramach dostawy specjalistycznych pojazdów z wyposażeniem dla modułu rescEU DSIM Poland. Choć informacja o tym postępowaniu wzbudziła pewną sensację, to opancerzone wozy w strażackich barwach nie są ani czymś wyjątkowym, ani niespotykanym.

Jak wynika z zapisów SWZ (Specyfikacja Warunków zamówienia) postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132 ustawy Pzp oraz aktów wykonawczych do tej ustawy zgodnie z przepisami dla zamówień o wartości równej lub wyższej niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ustawy Pzp. Dodatkowo zamawiający informuje, że zgodnie z art. 139 ust. 1 ustawy Pzp najpierw dokona badania i oceny ofert a następnie kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu.

Reklama

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie kierował się następującymi kryteriami:

  • cena (brutto), waga - 60 pkt;
  • gwarancja, waga - 40 pkt.

Przy czym za każdy pełne 12 miesięcy udzielonej gwarancji na przedmiot zamówienia i wszystkie jego elementy wraz z wyposażeniem powyżej wymaganych 24 miesięcy wykonawca otrzyma punkty zgodnie z poniższymi zasadami:

  • gwarancja 24 miesiące – 0 punktów;
  • gwarancja 36 miesięcy – 10 punktów;
  • gwarancja 48 miesięcy – 25 punktów;
  • gwarancja 60 miesięcy i więcej – 40 punktów.

Najwyższa ocena, jaką oferta może uzyskać we wszystkich kryteriach wynosi 100,00 pkt.

Wykonawca musi się również wykazać m.in. odpowiednimi zdolnościami technicznymi lub zawodowymi. W tym celu powinien on potwierdzić, że w okresie ostatnich 3 lat wykonał należycie minimum jedną dostawę pojazdów specjalnych przeznaczonych dla służb mundurowych na kwotę co najmniej 3 mln zł brutto. Termin składania ofert upływa 15 kwietnia 2025 roku, a wybrany wykonawca będzie musiał musiał dostarczyć wóz w terminie do 1 czerwca 2026 r.

    Co chcą kupić strażacy?

    W ramach przygotowania wniosku dotyczącego utworzenia modułu rescEU DSIM Poland zaplanowano jego wyposażenie m.in. w opancerzony pojazd do przewozu i ewakuacji ratowników. Wynika to z konieczność przygotowania modułu do realizacji zadań z zakresu zagrożeń CBRN w tym terrorystycznych, kryminalnych czy środowiskowych. Z uwagi na charakter mogących wystąpić zagrożeń (konflikty zbrojne, terroryzm itp.), które nie przypominają standardowych działań ratowniczych realizowanych przez PSP, należało pozyskać odpowiednio przystosowany sprzęt, w tym pojazd opancerzony. Warto też zauważyć, że obszar działań modułu rescEU DSIM Poland obejmuje cały świat, stąd musi on być samowystarczalny i niezależny od różnych okoliczności. Do tego musi on osiągać gotowość do wyjazdu w ciągu 12 godzin od otrzymania dyspozycji. Stąd wszystkie komponenty, w tym pojazdy, muszą być zdolne do współpracy w izolacji od zewnętrznych źródeł wsparcia.

    Jak określono to w dokumentacji przetargowej, pojazd przeznaczony do wsparcia działań analitycznych w przypadku zagrożeń czynnikami CBRNE oraz zagrożeń terrorystycznych w obszarze ewakuacji medycznej. Konstrukcja i budowa pojazdu pozwalają na bezpieczną pracę w obszarze zagrożenia wybuchami, na przeprowadzenie ewakuacji poszkodowanych ze strefy zagrożenia wybuchem oraz wjazdu pojazdem w strefę skażoną.

    Triton, Tatra, Hasici, PSP
    Dzięki napędowy 4x4, blokadom mechanizmów różnicowych oraz niezależnemu zawieszeniu będącym charakterystycznym elementem podwozi marki Tatra, Triton dysponuje wysoką mobilnością w terenie.
    Autor. hasici.cz

    Na podstawie wymagań technicznych zawartych w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik do SWZ, możemy wskazać faworyta strażackiego postępowania. Szczególnie chodzi tu o takie parametry jak chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny o poj. nie mniejszej niż 10 000 cm3 i mocy maksymalnej nie mniejszej niż 300 kW/408 KM. Jednostka napędowa powinna spełniać minimum normę emisji EURO 3 oraz być przystosowana do zasilania paliwem, zgodnym ze standardem NATO F-34 bez ograniczenia okresu użytkowania. Silnik ma współpracować z automatyczną przekładnią o minimum sześciu biegach. Co ciekawe pojazd powinien być wyposażony w dodatkową chłodnicę silnik do stref gorących oraz oddzielną chłodnicę oleju skrzyni biegów.

    Jeśli chodzi o osiągi poszukiwanego wozu to według zamawiającego powinny one charakteryzować się następującymi parametrami:

    • maksymalna prędkość co najmniej 90 km/h,
    • minimalny zasięg na zbiorniku paliwa 400 km (po płaskiej drodze).

    Określone zostały też minimalne parametry charakteryzujące zdolności pokonywania przeszkód terenowych, w tym głębokość brodzenia - min. 1100 mm, prześwit - 400 mm (+/- 30 mm), kąt natarcia i zejścia min. 35o (+/- 3o).

    Pojazd powinien być również przystosowany do pracy w następujących warunkach klimatycznych:

    • możliwość pracy w strefie klimatycznej A2, A3 i C1 według STANAG 2895,
    • możliwość pracy w temperaturach od – 25oC do +45oC,
    • możliwości pracy przy wilgotności względnej minimum 75% w temperaturze + 28oC.

    Również wymagania w zakresie układu napędowego oraz osi i zawieszenia wyraźnie wskazują na konkretną konstrukcję, której poszukując polscy strażacy. Zgodnie z zapisami SWZ cały układ napędowy (4x4) ma być chroniony przed warunkami zewnętrznymi (klimatycznymi i mechanicznymi); obie osie mają posiadać niezależne, regulowane (w zakresie +70/- 100 mm) pneumatyczne zawieszenie; blokady mechanizmów różnicowych uruchamiane z pozycji kierowcy; układ ABS z możliwością regulacji intensywności/czułości jego działania.

    Zamawiający dopuszcza zarówno rozwiązanie w postaci stałego napędu wszystkich kół lub dołączanej przedniej osi. Wymagany jest także centralny system pompowania opon sterowany z kabiny kierowcy, posiadający automatyczne zabezpieczenie przed utratą ciśnienia. Koła muszą być również wyposażone we wkładki typu runflat, umożliwiające jazdę po uszkodzeniu opony i całkowitej utracie ciśnienia.

    Triton, tatra, hasici, waran
    Pojazd musi być wyposażony m.in. w układ filtrowentylacji chroniący przed następstwami zagrożeń CBRN.
    Autor. hasici.cz

    Jeśli chodzi o nadwozie nowego wozu, to powinno ono pomieścić trzech strażaków plus umożliwiać transport/ewakuację dwóch poszkodowanych na noszach. Wykonawca ma dostarczyć system transportowy (załadunku) wraz z noszami. Wszyscy członkowie załogi powinni siedzieć w fotelach przeciwybuchowych.

    Ochronę balistyczną, jaką ma zapewniać nadwozie określono na poziomie min. 2 wg STANG 4569 a przeciwminową na 2a/2b wg STANG 4569.

    Drzwi po każdej stronie z mechanicznym systemem zamykania oraz wspomaganiem elektrycznym otwierania. Z tyłu pojazdu ma być zamontowany opuszczana hydraulicznie rampa przystosowana do wejścia/wyjścia ratowników oraz wnoszenia noszy transportowych z poszkodowanym. Poruszanie się wozem powinno być możliwe również przy opuszczonej tylnej rampie, która musi być zabezpieczona przed niekontrolowanym kontaktem z podłożem. Co ważne, wnętrze pojazdu powinno być tak zaplanowane, aby była możliwa ewakuacja wszystkich członków załogi zarówno przez drzwi wejściowe (lewe/prawe) jak i tylną rampę.

    Nadwozie ma być również wyposażone w system nadciśnienia z filtrowentylacją chroniący przed następstwami zagrożeń CBRNE.

    Maksymalne wymiary pojazdu nie mogą przekraczać następujących wartości:

    • wysokość do 3 000 mm,
    • szerokość do 2 550 mm,
    • długość do 8 000 mm,
    • rozstaw osi w przedziale od 3 500 do 4 500 mm.

    Maksymalna dopuszczalna masa całkowita wozu została określona na poziomie 22 000 kg.

    Jeśli chodzi o zabudowę stricte gaśniczą, to pojazd powinien być wyposażony w zbiornik na wodę o minimalnej pojemności 1500 dm3 i maksymalnej ilości do 2000 dm3 zapewniający zaopatrzenie wodne systemów ochronnych pojazdu oraz działka wodnego. W tylnej części nadwozia musi znajdować się system podłączenia linii zasilającej służący do napełnia zbiornika oraz pozwalający na prowadzenie ciągłych działań ratowniczych.

    triton, tatra, waran
    W kabinie wozu ma być zamontowany panel z joystickiem przeznaczonym do stertowania działkiem wodnym.
    Autor. hasici.cz

    Zamontowane na przednim zderzaku wozu (z możliwością demontażu) działko wodne o wydajności minimum 1000 dm3/min. powinno być sterowane joystikiem znajdującym się na pulpicie w kabinie kierowcy.

    Minimalny zakres pracy działka:

    • poziomo +/- 90o
    • pionowo od – 45o do + 90o.

    Dodatkowo pojazd musi być wyposażony w instalację chłodzenia wodnego służącą jako jego zabezpieczenie termiczne i system dekontaminacji. Zestaw dysz powinien zapewnić chłodzenie powierzchni nadwozia z opcją zaprogramowania czasu jego działania. System powinien posiadać możliwość pracy podczas jazdy pojazdu.

    Reklama

    Czeski Triton

    Analiza zapisów SWZ nie pozostawia wątpliwości co do tego, jaki opancerzony pojazd stanowi obiekt pożądania polskich strażaków. Jest nim pojazd zbliżony konfiguracją do czeskiego CZS 15 Tritona, a bardziej jego polski odpowiednik stworzony na tym samym podwoziu Tatry, dostarczany na krajowy rynek przez Hutę Stalowa Wola pod nazwą Waran.

    Pod koniec 2019 roku do Straży Pożarnej Republiki Czeskiej (Hasičský záchranný sbor České republiky - HZS ČR) dostarczono dwa samochody ratowniczo-gaśnicze, które zostały uroczyście przekazane i zaprezentowane w połowie lutego 2020 r. w obecności ministra spraw wewnętrznych i kierownictwa HZS ČR. Były to: opancerzony pojazd gaśniczy 4x4 - CZS 15 Triton oraz ciężki opancerzony wóz ratowniczo-gaśniczy 8x8 o oznaczeniu CV 40 Titan (w sumie Czesi zakupili dwa takie wozy). Pojazdy te trafiły do wyposażenia jednostki ratowniczej czeskiej straży pożarnej (Záchranny útvar HZS ČR) przeznaczonej do walki z pożarami w obszarach niebezpiecznych i pożarami lasów. Obie wymienione konstrukcje bazują na podwoziach marki Tatra z rodziny Force.

    Opancerzony wóz CZS 15 Triton została zakupiony przy wsparciu Ministerstwa Finansów z budżetu Generalnej Administracji Skarbowej za kwotę 13 430 295 CZK (ok. 2 255 000 PLN).

    Triton, Waran, PSP
    Triton i Patriot II (w Polsce znany pod nazwą Waran) to bliźniacze konstrukcje bazujące na podwoziu marki Tatra.
    Autor. Excalibur Armt

    CZS 15 Triton to efekt współpracy firm: Excalibur Army (dostawca bazowego pojazdu), Tatra Trucks (dostawca podwozia) oraz THT Polička (wykonawca zabudowy pożarniczej). Triton jest pojazdem dowodzenia i rozpoznania przeznaczonym do działania w trudnych warunkach terenowych i w środowiskowych o wysokim poziomie zagrożenia. Stąd może być wykorzystywany w akcjach ratowniczych w pożarach z ryzykiem wybuchu w obszarach z niebezpiecznymi lub wybuchowymi materiałami i amunicją, w wypadkach w zakładach chemicznych, w obszarach skażonych substancjami toksycznymi, a także w klęskach żywiołowych, pożarach lasów lub w następstwie ataków terrorystycznych.

    Długość pojazdu wynosi 6 271 mm, szerokość 2 550 mm, wysokość stanie gotowym do jazdy 2 760 mm, a masa całkowita 16 ton. Jest on w stanie osiągnąć prędkość do 110 km/h na utwardzonych drogach i 45 km/h w terenie. Przedział pożarniczy Tritona mieści zbiornik wody o poj. 2000 litrów, pompę THT PJA 1 500 (o wydajności 1 500 l/min. i ciśnieniu 1,0 MPa) oraz przestrzeń do przechowywania sprzętu pożarniczego i wyposażenia pojazdu. Napełnianie zbiornika jest możliwe z zewnętrznego źródła ciśnienia poprzez złącze B75 znajdujące się z tyłu pojazdu.

    Pompa jest napędzana przez przystawkę mocy, która może być również używana, gdy pojazd porusza się z prędkością do 10 km/h, a pulpit starowania zamontowany jest w kabinie załogi. Pompa zasila działko wodne ALCO APF 2-DC zamontowane na przednim zderzaku oraz systemu dysz ochronnych do chłodzenia pojazdu (dowódca dysponuje miernikiem temperatury nadwozia), a także złącze C52 znajdującego się z tyłu pojazdu. Efektywny zasięg działka, przy nominalnym natężeniu przepływu wynoszącym 2000 l/min, wynosi ponad 35 metrów. Jego sterowanie możliwe jest za pomocą pulpitu i joysticka zamontowanego w kabinie. Załoga pojazdu może także prowadzić akcję gaśniczą za pomocą węży C52 lub D 25, które są przechowywane w zabudowie z tyłu wozu.

    Na wyposażeniu Tritona znajduje się również ręczna kamera termowizyjna FLIR K 55 oraz przenośne urządzenie Gas Alert Micro 5-PID służące do wykrywania niebezpiecznych substancji na zewnątrz kabiny. Załoga pojazdu dysponuje również czterema aparatami oddechowymi Dräger Pascolt z 3-litrowymi butlami.

    tatra, triton, waran, psp
    W kabinie Tritona/Patriota wykorzystano wiele elementów pochodzących z ciężarówek marki Tatra.
    Autor. hasici.cz

    Zabudowa pożarnicza znajdująca się za 4-drzwiową opancerzoną kabiną załogi wykonana jest z lekkiego metalu z zewnętrzną okładziną o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne. Dostęp do sprzętu gaśniczego możliwy jest przez uchylne drzwi po obu stronach nadwozia. Dodatkowe schowki mieszczące wciągarkę linową (o sile uciągu 50 kN i długości liny 25 metrów), narzędzia i akcesoria są dostępne przez uchylne drzwi z tyłu nadwozia.

    Stanowiący bazę dla Tritona wielozadaniowy pojazd opancerzony Patriot II został opracowany przez czeskie spółki Excalibur Army i Tatra Defence Vehicle (wchodzące w skład holdingu Czechoslovak Group) jako wariant rozwojowy wozu Patriot. Jego bazą jest podwozie samochodu ciężarowego Tatra T-815-7. Jednostkę napędową pojazdu stanowić mogą dwa silniki wysokoprężne: chłodzony powietrzem Tatra T3C-928-90 o pojemności 12,7 litra i mocy 300 kW/410 KM lub chłodzony cieczą Cummins ISLe 9 o mocy 270 kW/370 KM. Z motorem (niezależnie od wybranej konstrukcji) sprzężona jest automatyczna, 6-biegową przekładnia Allison 4500SP. W przypadku czeskiego Tritona został wybrany silnik Tatry spełniający normę EURO III. Tę samą kultową chłodzona powietrzem konstrukcję wyposażane są dostarczane do WP Warany.

    Układ napędowy umożliwia rozpędzenie ważącego 13-18 ton wozu (w zależności od wersji) do 110 km/h. Zasięg wynosi ponad 600 km przy 250-litrowym zbiorniku paliwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowić może szeroka gama karabinów maszynowych kal. 7,62/12,7 lub 14,5 mm montowanych w zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Zamiast nich możliwe jest zastosowanie granatników automatycznych kal. 30/40 mm lub nawet armat automatycznych 20 mm. Poziom ochrony balistycznej pojazdu to 2 (według normy STANAG 4569A) oraz 2a/2b, jeżeli chodzi o wytrzymałość przeciwminową. Istnieje możliwość podwyższenia tych parametrów: do poziomu 4 w przypadku ochrony balistycznej oraz 3a/3b w przypadku przeciwminowej.

    Obszerne 5-drzwiowe nadwozie pomieści maksymalnie ośmioosobową załogę (2+6) wraz z wyposażeniem. Pojazd może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. rozpoznawczych, dowodzenia czy ewakuacji medycznej. Konstrukcja dachu umożliwia montaż dodatkowego wyposażenia, np. systemu obserwacyjnego lub stanowiska strzeleckiego.

    Lekkie pojazdy taktyczne Waran (w tle wyrzutnia systemu Gladius) w Hucie Stalowa Wola.
    Lekkie pojazdy taktyczne Waran (w tle wyrzutnia systemu Gladius) w Hucie Stalowa Wola.
    Autor. Damian Ratka / Defence24

    W Wojsku Polskim czeski wóz znany jest pod nazwą Waran, za którego dostawy odpowiada Huta Stalowa Wola na mocy podpisanej w 2020 roku umowy z Excalibur Army. Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy 4x4 Waran (taką oficjalną nazwę otrzymał czeski Patriot II w Polsce) znajduje się już w wyposażeniu polskiej armii, m.in. w wersji artyleryjskiego wozu dowodzenia oraz wozu dowodzenia i nośnika wyrzutni w systemie Gladius dostarczanym przez Grupę WB.

    YouTube cover video
    Reklama
    WIDEO: Na „pasku”, czyli jak Mińsk atakuje migrantami
    Reklama

    Komentarze

      Reklama