Reklama

Policja

Policyjne Belle w komplecie

Pierwszy policyjny Bell 407 GXi przed instalacją głowicy optoelektronicznej i szperacza. Fot. Marta Rachwalska/InfoSecurity24.pl
Pierwszy policyjny Bell 407 GXi przed instalacją głowicy optoelektronicznej i szperacza. Fot. Marta Rachwalska/InfoSecurity24.pl

Wszystkie policyjne śmigłowce Bell 407GXi są już w Polsce. Pierwszy na lotnisku Warszawa-Babice wylądował w piątek 4 września, drugi dzień później, trzeci dziś chwilę po godzinie 12. Co ciekawe, piątkowy przylot policyjnego Bella, to drugie pierwsze lądowanie tej maszyny. Śmigłowiec trafił na wyposażenie policji na początku grudnia ubiegłego roku, jednak wrócił do Pragi by tam, wraz z dwoma kolejnymi maszynami, przejść doposażenie w optoelektronikę i szperacze.

Od piątku (4 września) na warszawskim lotnisku wylądowały trzy zakupione przez policję w 2019 roku śmigłowce Bell 407GXi. Dwa śmigłowce - lądujące w sobotę i dziś - zostały świeżo odebrane przez policję, z kolei maszyna, która do Warszawy przyleciała w piątek, w ręce polskich mundurowych trafiła już pod koniec 2019 roku. Musiała ona jednak wrócić do producenta by można było doposażyć ją w niezbędny sprzęt. Ostatecznie wszystkie dostarczone od piątku śmigłowce, zostały wyposażone w głowice optoelektroniczne i reflektory (szperacze). Jak podaje policja, sprzęt ten kosztował formację 18,5 mln złotych.

(…) odbieramy trzy nowe śmigłowce Bell. Jeden został odebrany pod koniec ubiegłego roku, ale bez optyki – bo ona przygotowywana była do wszystkich trzech maszyn  dlatego ten śmigłowiec wrócił teraz do producenta, jest wyposażany w głowice optyczne i wszystkie trzy, już z zamontowaną optyką, trafią do służby pod koniec sierpnia.

Gen. insp. Jarosław Szymczyk, komendant główny policji – wywiad dla InfoSecurity24.pl z 12 czerwca 2020 roku 

Nowe policyjne Belle – jak przypominał niedawno w odpowiedzi na poselską interpelację wiceszef MSWiA – mają uzupełnić flotę Lotnictwa Policji po wycofaniu śmigłowców Mi-2, których dalsza eksploatacja jest nieopłacalna ze względu na wysoki koszt remontów i utrudniony dostęp do części zamiennych.

Doposażenie policyjnych śmigłowców w głowice optoelektroniczne i szperacze ma umożliwiać obserwację w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień jak i w nocy. Dodatkowo sprzężenie laserowego dalmierza z systemem GPS będzie pozwalać na dokładne określenie pozycji i np. prędkości śledzonego pojazdu. Dzięki laserowemu wskaźnikowi i iluminatorowi podczerwieni możliwe będzie np. wskazanie mundurowym będącym na ziemi położenia poszukiwanego pojazdu czy odnalezionej w ciemności osoby. Obraz, w czasie rzeczywistym, będzie można transmitować wraz z innymi danymi dotyczącymi obiektu.

KGP zakupiła nowe patrolowo-obserwacyjne maszyny typu Bell 407GXi ostatecznie, po kilku nieudanych próbach, na początku 2019 roku, za ponad 60 mln złotych brutto. Ich zakup ma umożliwić realizację jednego z kluczowych elementów programu modernizacji służb mundurowych, którego celem jest odbudowa policyjnego lotnictwa.

Bell 407 to płatowiec będący kolejnym pokoleniem wywodzącym się od używanych przez polską policję śmigłowców Bell 206, a dokładnie od powiększonej wersji Bell 206L LongRanger. Wyróżnia się przede wszystkim większą kabiną i czterołopatowym śmigłem oraz nową jednostką napędową. Formacja zdecydowała się na najnowszy wariant Bell 407GXi, wyposażony w cyfrową awionikę G1000H NXi Integrated Flight Deck firmy Garmin i silnik Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC o mocy ponad 700 KM z systemem cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC). Maszyna może zabrać dwuosobową załogę i pięciu pasażerów, osiągając prędkość 246 km/h.

DM/JS/MR

Komentarze