Policja
Bell: Ustanawiamy standard śmigłowca policyjnego XXI wieku
”Bell ma unikalną linię produktów dla służb odpowiadających za bezpieczeństwo, począwszy od małych Bell 505, aż po najnowocześniejszy, znacznie większy, sterowany cyfrowo śmigłowiec Bell 525” – mówi w rozmowie z InfoSecurity24.pl Duncan van de Velde, Managing Director Europe & Russia w Bell Textron. Wraz z Carlem Crenshawem, pełniącym funkcję Sr. Manager, Customer Solutions Team Demo Team w Bell Textron i byłym pilotem policyjnego śmigłowca, mówią o rozwiązaniach jakie oferuje amerykański producent wiropłatów w zakresie maszyn nie tylko dla Policji, ale też innych służb porządkowych i ratowniczych.
Juliusz Sabak: Panowie, spotykamy się w interesującym momencie. W 2021 roku obchodzimy w Polsce 90-lecie Lotnictwa Policji. Czas na wspomnienia, ale także spojrzenie w przyszłość. Dziś śmigłowce Bell są najliczniejsze i najnowocześniejsze we flocie polskiej policji. We wrześniu ubiegłego roku policja odebrała ostatni z trzech Belli 407GXi zamówionych w 2019 roku. Pierwszy z nich przyleciał do Warszawy w grudniu 2019 roku. Czy śmigłowce, które trafiły do Polski, to najnowsza wersja Bella 407?
Duncan van de Velde: To prawda, 90-lecie Lotnictwa Polskiej Policji to ważne wydarzenie i dobry moment na pewne podsumowania, także w zakresie współpracy z naszą firmą. Polska Policja jest wieloletnim klientem Bella, myślę że od około 20 lat. Bell 407 pomoże polskim służbom służyć i chronić ludzi, a także utrzymywać porządek i bezpieczeństwo publiczne. Bell 407GXi to naszym zdaniem wyjątkowa platforma wielozadaniowa, która umożliwia pasażerom i pilotom utrzymanie pełnej gotowości i świadomości sytuacyjnej. To nasz najnowszy lekki śmigłowiec jednosilnikowy. Jest szeroko stosowany na całym świecie ze względu na wyjątkowe osiągi.
Czy śmigłowce Bell 407 są popularne w służbach porządkowych?
W misjach związanych z bezpieczeństwem publicznym jego możliwości i wydajność mają kluczowe znaczenie dla sukcesu operacyjnego. I druga kluczowa kwestia - Bell 407GXi po prostu nie zawodzi, bez względu na rodzaj misji i zakres wsparcia. Bell ma z resztą długą historię w segmencie organów ścigania i bezpieczeństwa publicznego. Bell 407 jest najczęściej wybierany ze względu na zdolności operacyjne i parametry, jakie wnosi do działań organów ścigania, skutkiem czego ponad 122 z nich na całym świecie realizuje tego typu misje. Od pierwszego na świecie policyjnego śmigłowca, który trafił do służby w 1948 roku, maszyny tego typu pełnią znaczącą rolę w zadaniach służb odpowiadających za bezpieczeństwo w wielu krajach. W rezultacie wszystkie modele Bella są szeroko, globalnie stosowane w lotnictwie ALE (ang. Airborne Law Enforcement) .
Czytaj też: Policja dąży do unifikacji. Insp. Sitek: chcemy mieć dwa, maksymalnie trzy typy śmigłowców
Jednym z trendów, które obserwujemy w wielu państwach, jest potrzeba wyjścia maszyn ALE poza tradycyjne role oraz realizację jednego typu misji. Często łączy się poszukiwania i ratownictwo, helikopterowe służby ratunkowe (HEMS) lub gaszenie pożarów z tymi działającymi właśnie w organach ścigania. Ten model operacji w zakresie bezpieczeństwa publicznego oznacza większe obciążenie operatora i co za tym idzie, oczekiwania wobec firmy Bell, aby zapewnić najwyższej jakości obsługę. W tym celu nieustannie poszukujemy sposobów na zagwarantowanie naszym klientom i partnerom odpowiedniej satysfakcji. Jednym ze sposobów, w jaki Bell wypełnia te oczekiwania jest wsparcie partnerów z sektora publicznego poprzez Customer Solutions Team (CST - Zespół ds. Rozwiązań dla Klientów). CST to grupa ekspertów ds. operacyjnych, tworzona w celu zapewnienia wyższego poziomu wsparcia - od doradztwa eksperckiego po pełny rozwój operacyjny.
Wiem, że Carl Crenshaw ma spore doświadczenie jako pilot policyjnego helikoptera. Czy może Pan coś dodać na temat samego użytkowania Bell 407 w policji? Do jakich misji najlepiej pasują?
Carl Crenshaw: Zarówno jako pilot śmigłowca, jak i emerytowany dowódca policji rozumiem wartość posiadania odpowiednich ludzi, sprzętu i odpowiedniego szkolenia. Bell 407 to wyjątkowy śmigłowiec do wszystkich misji bezpieczeństwa publicznego typu ALE, o których mówiliśmy wcześniej. Maszyny te są używane we wszystkich możliwych do wyobrażenia zadaniach stawianych służbom mundurowym: od rutynowych patroli, po poszukiwania i ratownictwo. Przyznam, ten niepowtarzalny "dźwięk" nadchodzącej pomocy jest przez funkcjonariuszy łatwo rozpoznawalny. W Bellu rozumiemy, że aby nasi partnerzy byli usatysfakcjonowani, musimy zrobić coś więcej niż tylko sprzedać im śmigłowiec.
Dużo mówimy o Bellu 407, ale macie przecież inne typy śmigłowców dla policji i innych służb bezpieczeństwa publicznego. Możecie trochę o nich powiedzieć?
Duncan van de Velde: Bell ma zarówno szeroką, jak i unikalną linię produktów dla służb odpowiadających za bezpieczeństwo, począwszy od małych Bell 505, aż po najnowocześniejszy, znacznie większy Bell 525.
Jak pewnie Pan wie, właśnie dostarczyliśmy do Europy sześćdziesiątą maszynę Bell 505, która jest świadectwem osiągów tego, relatywnie nowego w naszej rodzinie, lekkiego śmigłowca jednosilnikowego. Natomiast Bell 429 to sprawdzona maszyna, która jest wykorzystywana masowo, w setkach egzemplarzy, przez czołowe organy ścigania oraz służby poszukiwawczo-ratownicze w Europie i na całym świecie.
Dodajmy, że we współpracy z niemiecką firmą Elektroniksystem und Logistik-GmbH (ESG) jeszcze w tym roku zaprezentujemy policji i wojskowym klientom na całym świecie Bell 429 Law Enforcement Demonstrator. Dzięki połączeniu systemu zarządzania misjami ESG z jednym z najbardziej udanych lekkich dwusilnikowych śmigłowców na rynku, jest to doskonałe rozwiązanie dla realizacji misji policyjnych i wojskowych.
Wiem, że ostatnie procedury certyfikacyjne przechodzi jeszcze nowszy model maszyny.
Rzeczywiście, to najnowszy Bell 525. Pierwszy na świecie komercyjny śmigłowiec ze sterowaniem typu fly-by-wire, który został zaprojektowany z myślą o służbach mundurowych i użytkownikach sektora publicznego. Oferuje on innowacyjne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności operacyjnej, co czyni go – nie boimy się tego powiedzieć – najnowocześniejszym śmigłowcem w swojej klasie.
Bell 525 osiąga prędkość niemal 300 km/h, co ułatwia chowane podwozie. Maksymalny zasięg to 1074 kilometrów, a więc pozwala na dotarcie do niemal każdego miejsca w Polsce na jednym zbiorniku paliwa. Dla pilotów szczególnie istotne jest obciążenie pracą podczas trudnych misji, dlatego skorzystaliśmy w tej maszynie z systemu cyfrowej awioniki Garmin 5000H, specjalnie opracowanego dla śmigłowców i wyposażonego w cztery duże wyświetlacze wielofunkcyjne. Czteroosiowy autopilot wspiera pilotów, zwłaszcza podczas długich przelotów, odciążając załogę. Natomiast niezwykle obszerne przeszklenie kokpitu zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić doskonałą widoczność podczas startu i lądowania.
Czytaj też: Policyjne Belle w komplecie
Aby zmniejszyć poziom hałasu, Bell 525 został wyposażony w pięciołopatowy wirnik główny, który umożliwia pracę w każdych warunkach pogodowych. Odladzane są zarówno łopaty wirnika i śmigło ogonowe. Wreszcie, koszty eksploatacji i konserwacji Bell 525 są znacznie niższe niż w przypadku porównywalnych konkurentów. Tego lata spodziewamy się ukończyć wszystkie procedury certyfikacyjne w FAA.
Brzmi interesująco, ale wybiegliśmy w czasie i przestrzeni. Chciałbym powrócić do Polski. Jak mówiłem na początku naszej rozmowy, śmigłowce Bell Textron stanowią dziś niemal 50 proc. floty Polskiej Policji. Są to trzy najnowsze modele 407, dwa 206 i jeden Bell 412HP przekazano Policji z eskadry transportowej VIP Polskich Sił Powietrznych. To daje wam dobre perspektywy.
Tak, Bell 407 daje gwarancję solidnej realizacji zadań, zapewniając jednocześnie najlepszą w swojej klasie szybkość, wydajność i niezawodność. Na całym świecie w służbie jest ponad 1500 śmigłowców Bell 407, z czego 97 w Europie. 12 z nich jest zarejestrowanych w Polsce.
Jako Bell jesteśmy zaszczyceni tym, że możemy być częścią sukcesu operacyjnego naszych partnerów, także w Polsce. W miarę jak potrzeby kraju, regionu lub operatora rosną, jesteśmy gotowi, aby wspierać je na każdym etapie.
Wspomniał pan o regionie, więc warto wspomnieć, że w Pradze znajduje się ważne centrum serwisowe firmy Bell, której maszyny są szeroko stosowane przez naszych południowych sąsiadów. Czy uważa Pan, że międzynarodowa, regionalna współpraca mogłaby dać dodatkową synergię, gdyby Polska zdecydowała się na śmigłowce Bell w szerszej modernizacji floty bezpieczeństwa publicznego?
Taka szersza współpraca zawsze generuje dodatkowe wartości. W przypadku wszystkich naszych relacji i partnerstw, chcemy mieć pewność, że są one zbudowane na solidnych podstawach, wzmocnione obustronnym zadowoleniem. Synergia oznacza większe możliwości w doskonaleniu wspomnianych relacji z korzyścią dla wszystkich.
Z tej perspektywy warto chyba rozszerzyć nieco temat naszej rozmowy. Skoncentrowaliśmy się na policji, ale Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ma też inne służby z przestarzałymi helikopterami, takie jak Straż Graniczna lub Straż Pożarna, która jest w ogóle pozbawiona niezbędnych maszyn. Myślę, że to dobra okazja do pewnego rodzaju ujednolicenia floty. Co może zaproponować w tej sytuacji Bell?
Ciekawe pytanie. Obserwując jak zapotrzebowanie na operacje wiropłatów rośnie na całym świecie, potrzeba odświeżenia bieżących flot staje się coraz bardziej krytyczna. Bell oferuje szeroką gamę rozwiązań ukierunkowanych na klienta, które spełnią zarówno obecne, jak i przyszłe wymagania operacyjne.
Odpowiadając bardziej szczegółowo, podczas gdy Bell 505 to fenomenalny śmigłowiec do szkolenia nowych pilotów, choć oczywiście nie tylko, to maszyny takie jak Bell 407 i Bell 429 są częściej preferowane przez naszych klientów w obszarze bezpieczeństwa publicznego. Aczkolwiek, Bell 412 jest na przykład popularnym wyborem dla służb pożarniczych.
Natomiast wraz z pojawieniem się maszyn Bell 525 ustanawiamy nowy standard, standard śmigłowca XXI wieku, zaprojektowanego głównie z myślą o organach ścigania i użytkownikach sektora publicznego w ogóle. Klienci działający w segmencie średnich maszyn doskonale zdają sobie sprawę, że wiele typów wiropłatów, których używają, to obecnie konstrukcje starego typu, są więc coraz bardziej zainteresowani tą nową technologią i nowym poziomem bezpieczeństwa i jakości użytkowania.
Dopytam więc na koniec - czy macie Panowie w tej chwili kompleksowe rozwiązania lub propozycje dla MSWiA?
Chcemy przede wszystkim podkreślić, że Bell tworzy i dostarcza innowacyjne, skrojone na miarę potrzeb określonych użytkowników rozwiązania, zapewniające sukces w misjach. Zawsze jesteśmy gotowi do współpracy. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy działać wspólnie z Polską w obszarze realizacji zarówno obecnych, jak i potencjalnych projektów, z różnymi partnerami, niezależnie od tego, czy chodzi o konkretne potrzeby modernizacyjne tu i teraz, czy o przyszłe planowanie operacyjne.
Dziękuję za rozmowę.