25 lipca 2022 r. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu odebrała specjalistyczny pojazd do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe (tzw. czynników chemicznych, biologicznych, radiologicznych, nuklearnych i materiałów wybuchowych). Jest to jeden z ośmiu samochodów zamówionych przez PSP w bielskiej firmie Wawrzaszek ISS.
Czytaj też
Wspomniany we wstępie ciężki, specjalny samochód do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe, zabudowany na podwoziu Scanii G410, trafił m.in. do Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego Poznań 6. Wcześniej, jeszcze w czerwcu br., pierwszy z pojazdów tego typu zamówionych przez PSP odebrała JRG nr 6 w Warszawie. Wartość jednego samochodu to 4 821 600,00 zł, na co głównie składa się specjalistyczne wyposażenie umożliwiające przeprowadzenie procesów dekontaminacyjnych ratowników zabezpieczonych ubraniami ochronnymi po przeprowadzonych działaniach, osób cywilnych w skażonej odzieży wierzchniej oraz wyposażenia wrażliwego.
Zabudowa pojazdu to konstrukcja samonośna wykonana z kompozytu poliestrowego, odpornego na korozję. Została ona podzielona na siedem przedziałów oraz jeden dodatkowy, zewnętrzny przedział. Jest to, zamontowana pod tylna klapą, kabina dekontaminacyjna wykonana z twardego PVC, wyposażona w system dysz, zamków i zapinek, służących do połączenia jej z brodzikiem na windzie załadunkowej. Kabina posiada system naciągów, jak i układ jej składania.
Wnętrze samochodu posiada kilka pomieszczeń, w tym również pomieszczenia stanowiące ścieżkę dekontaminacji poszkodowanego. Pojazd wyposażony jest m.in. w zbiornik wody, zbiornik na ścieki, przyłącza z ciepłą wodą, układ ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji przedziałów służących do procesu dekontaminacji, dodatkowo wentylowany jest także przedział sprzętowy, a także system monitoringu (z sześcioma kamerami wewnątrz i jedną na maszcie).
Układ elektryczny wyposażony jest w inwerter i dodatkowe akumulatory do zapewnienia zasilania przez min. cztery godziny nawet po wyłączeniu generatora bądź zewnętrznego źródła zasilania. Sam generator prądotwórczy o mocy 50 kVA napędzany jest od przystawki odbioru mocy.
Pojazd jest również wyposażony w maszt pneumatyczny włoskiej firmy Firecco z zamontowaną kamerą PTZ Hikvision oraz czterema lampami LED o mocy 78W i o strumieniu świetlnym 8000lm każda (dwie lampy ze światłem skupionym, dwie z rozproszonym).
W przedziale sprzętowym znajduje się sprzęt służący do: dekontaminacji aktywną pianą, fumigacji wewnętrzna nadtlenkiem wodoru, urządzenie do ozonowania, fumigacji wewnętrznej waporyzowanym nadtlenkiem wodoru (VHP), ubrania podekontaminacyjne, środki ochrony indywidualnej, zestaw BIOHAZARD oraz urządzenia pomocnicze.
Zastosowano również ciekawe rozwiązanie w postaci sterowania przeziernością okien (z pomieszczenia nadzoru) w pomieszczeniach, które nie są wyposażone w kamery. Po wywołaniu alarmu, osoba nadzorująca może włączyć przeźroczystość szyb i mieć wgląd na sytuację w pomieszczeniach. W stanie normalnym szyby są matowe.
Jak już wspomniano, bazę pod opisaną zabudowę specjalistyczną stanowi dwuosiowa Scania G410 z układem napędu 4×2 (rozstaw osi 5550 mm). Wyposażona jest ona silnik DC13, spełniający normę Euro 6 o mocy 302 kW/410 KM, który współpracuje z automatyczną przekładnią biegów. Dwuosobowa kabina załogowa wyposażona jest w leżanki. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu wynosi 18000 kg a jego wymiary to odpowiednio: 11175 mm długości, 2550 mm szerokości oraz 3556 mm wysokości.
Ciężki, specjalny samochód do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe to bardzo specjalistyczny pojazd stanowiący ważny element wyposażenia PSP realizującej nie tylko zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej czy usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz katastrof (w tym przemysłowych), co warto podkreślić, ale także stanowiącej "kręgosłup" Obrony Cywilnej Kraju. Stąd konieczność wyposażenia straży pożarnej w tego typu specjalistyczne "narzędzia", pozwalające na prowadzenie działań, we współpracy z innymi służbami oraz wojskiem, także w warunkach konfliktu zbrojnego.
Nowy nabytek PSP stanowi również dowód na to, że polski rynek bez problemu radzi sobie z tak zaawansowanymi pojazdami i zabudowami pojazdów gaśniczych oraz specjalistycznych, co oznacza, że może śmiało konkurować z potentatami tej branży.