Służby Mundurowe
Mobilne wsparcie w działaniach CBRNe. Ciężki sprzęt trafia do PSP
![](https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/800x450px/MdmKPOD6v7p5nBkxFj4dHqjW2IIFuYmxB31mkNKo.czvw.jpg)
25 lipca 2022 r. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu odebrała specjalistyczny pojazd do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe (tzw. czynników chemicznych, biologicznych, radiologicznych, nuklearnych i materiałów wybuchowych). Jest to jeden z ośmiu samochodów zamówionych przez PSP w bielskiej firmie Wawrzaszek ISS.
Wspomniany we wstępie ciężki, specjalny samochód do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe, zabudowany na podwoziu Scanii G410, trafił m.in. do Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego Poznań 6. Wcześniej, jeszcze w czerwcu br., pierwszy z pojazdów tego typu zamówionych przez PSP odebrała JRG nr 6 w Warszawie. Wartość jednego samochodu to 4 821 600,00 zł, na co głównie składa się specjalistyczne wyposażenie umożliwiające przeprowadzenie procesów dekontaminacyjnych ratowników zabezpieczonych ubraniami ochronnymi po przeprowadzonych działaniach, osób cywilnych w skażonej odzieży wierzchniej oraz wyposażenia wrażliwego.
![scania cbrn](https://cdn.defence24.pl/2022/07/31/580xpx/GBrmiL7k6yMlm5V7GeGLHuYORWP1gkLGC705IW5b.ytjr.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/31/1920xpx/GBrmiL7k6yMlm5V7GeGLHuYORWP1gkLGC705IW5b.efvq.jpg 2x)
Zabudowa pojazdu to konstrukcja samonośna wykonana z kompozytu poliestrowego, odpornego na korozję. Została ona podzielona na siedem przedziałów oraz jeden dodatkowy, zewnętrzny przedział. Jest to, zamontowana pod tylna klapą, kabina dekontaminacyjna wykonana z twardego PVC, wyposażona w system dysz, zamków i zapinek, służących do połączenia jej z brodzikiem na windzie załadunkowej. Kabina posiada system naciągów, jak i układ jej składania.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/580xpx/q0iM7SBB02qCnFsVQ9C3Pv0AtiBQZORTxcuT4tUj.21ru.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/1920xpx/q0iM7SBB02qCnFsVQ9C3Pv0AtiBQZORTxcuT4tUj.ilto.jpg 2x)
![](https://cdn.defence24.pl/2022/07/31/580xpx/5R5vKs5vbptnw0KpOdGvLyN8A34jGmyL23BJ6uWi.pwes.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/31/1920xpx/5R5vKs5vbptnw0KpOdGvLyN8A34jGmyL23BJ6uWi.h2p5.jpg 2x)
Wnętrze samochodu posiada kilka pomieszczeń, w tym również pomieszczenia stanowiące ścieżkę dekontaminacji poszkodowanego. Pojazd wyposażony jest m.in. w zbiornik wody, zbiornik na ścieki, przyłącza z ciepłą wodą, układ ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji przedziałów służących do procesu dekontaminacji, dodatkowo wentylowany jest także przedział sprzętowy, a także system monitoringu (z sześcioma kamerami wewnątrz i jedną na maszcie).
Układ elektryczny wyposażony jest w inwerter i dodatkowe akumulatory do zapewnienia zasilania przez min. cztery godziny nawet po wyłączeniu generatora bądź zewnętrznego źródła zasilania. Sam generator prądotwórczy o mocy 50 kVA napędzany jest od przystawki odbioru mocy.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/580xpx/l8OxT5OgNZhgjxploUrTlzB1CO9Eaq01YCl1mzHv.hdrn.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/1920xpx/l8OxT5OgNZhgjxploUrTlzB1CO9Eaq01YCl1mzHv.grkf.jpg 2x)
Pojazd jest również wyposażony w maszt pneumatyczny włoskiej firmy Firecco z zamontowaną kamerą PTZ Hikvision oraz czterema lampami LED o mocy 78W i o strumieniu świetlnym 8000lm każda (dwie lampy ze światłem skupionym, dwie z rozproszonym).
W przedziale sprzętowym znajduje się sprzęt służący do: dekontaminacji aktywną pianą, fumigacji wewnętrzna nadtlenkiem wodoru, urządzenie do ozonowania, fumigacji wewnętrznej waporyzowanym nadtlenkiem wodoru (VHP), ubrania podekontaminacyjne, środki ochrony indywidualnej, zestaw BIOHAZARD oraz urządzenia pomocnicze.
Zastosowano również ciekawe rozwiązanie w postaci sterowania przeziernością okien (z pomieszczenia nadzoru) w pomieszczeniach, które nie są wyposażone w kamery. Po wywołaniu alarmu, osoba nadzorująca może włączyć przeźroczystość szyb i mieć wgląd na sytuację w pomieszczeniach. W stanie normalnym szyby są matowe.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/580xpx/wTmPGPWSVe9L8sbXnQfd8sMBOBZIengzlbqf4lpm.5wpi.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/06/30/1920xpx/wTmPGPWSVe9L8sbXnQfd8sMBOBZIengzlbqf4lpm.ytpx.jpg 2x)
Jak już wspomniano, bazę pod opisaną zabudowę specjalistyczną stanowi dwuosiowa Scania G410 z układem napędu 4×2 (rozstaw osi 5550 mm). Wyposażona jest ona silnik DC13, spełniający normę Euro 6 o mocy 302 kW/410 KM, który współpracuje z automatyczną przekładnią biegów. Dwuosobowa kabina załogowa wyposażona jest w leżanki. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu wynosi 18000 kg a jego wymiary to odpowiednio: 11175 mm długości, 2550 mm szerokości oraz 3556 mm wysokości.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/07/31/580xpx/pwpMXdx0rPSBTzyy89SRiBNoWgePeKFapDILrBz0.bx6r.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/07/31/1920xpx/pwpMXdx0rPSBTzyy89SRiBNoWgePeKFapDILrBz0.fazb.jpg 2x)
Ciężki, specjalny samochód do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe to bardzo specjalistyczny pojazd stanowiący ważny element wyposażenia PSP realizującej nie tylko zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej czy usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz katastrof (w tym przemysłowych), co warto podkreślić, ale także stanowiącej "kręgosłup" Obrony Cywilnej Kraju. Stąd konieczność wyposażenia straży pożarnej w tego typu specjalistyczne "narzędzia", pozwalające na prowadzenie działań, we współpracy z innymi służbami oraz wojskiem, także w warunkach konfliktu zbrojnego.
Nowy nabytek PSP stanowi również dowód na to, że polski rynek bez problemu radzi sobie z tak zaawansowanymi pojazdami i zabudowami pojazdów gaśniczych oraz specjalistycznych, co oznacza, że może śmiało konkurować z potentatami tej branży.