Służby Mundurowe
Bizon dla służb mundurowych i ratowniczych
Pojazd autonomiczny BIZON, będący wspólnym dziełem Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (ITWL) i firmy Dobrowolski sp. z o.o. zaprojektowano do pracy na lotniskach, ale podczas targów Polsecure 2023 w Kielcach zadebiutował jako propozycja dla służb ratowniczych i mundurowych.
Ważąca ok. 3 tony elektryczna bezzałogowa platforma autonomiczna BIZON powstała w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako bezzałogowy system do badania w sposób ciągły nośności naturalnych nawierzchni lotniskowych oraz monitorowania i patrolowania stanu nawierzchni elementów funkcjonalnych lotniska (EFL). Jednak twórcy z ITWL i spółki Dobrowolski poszukują dla tej maszyny również innych zastosowań. Stąd m. in. decyzja o budowie kolejnego prototypu w nieco bardziej uniwersalnej konfiguracji oraz propozycja wykorzystania urządzenia przez Straż Pożarną, Straż Graniczną czy służby porządkowe.
Bizon może realizować szeroki zakres zadań, dzięki solidnej, zwartej budowie, sporej nośności i niewielkiemu naciskowi jednostkowemu na grunt, który dzięki systemowi kół z nakładkami gąsienicowymi wynosi nie więcej niż 0,6 kg na cm2, przy masie całkowitej pojazdu sięgającej 3 ton. Masa BIZONA, gabarytami przypominającego mały samochód miejski, ma docelowo zostać zmniejszona, ponieważ użyte w prototypie baterie ołowiowe zostaną zastąpione powszechnie dzisiaj stosowanymi i lżejszymi bateriami litowo-jonowymi.
Napęd pojazdu stanowią dwa silniki elektryczne każdy o mocy 10 kW, natomiast trzeci o tej samej mocy w obecnej wersji zasila układ hydrauliczny zespołu pomiarowego. Oznacza to, że maszyna posiada spory zapas mocy, umożliwiający instalację dodatkowych systemów obserwacyjnych czy pomiarowych albo transport ładunków. W tylnej części maszyny znajduje się osłonięta rozkładanymi klapami platforma z której startuje bezzałogowy system latający Bzyg, również zaprojektowany przez ITWL.
Urządzenie może sprawnie poruszać się w terenie dzięki autorskim rozwiązaniom opracowanym w ITWL, przede wszystkim elektronice i układom elektrycznym. Instytut stworzył m.in. autopilota, który jest tutaj jednostką centralną i zarządza pozostałymi modułami. Autopilot wspomagany jest przez moduł wykrywania przeszkód. To oddzielny komputer, który przetwarza dane z pokładowych czujników takich jak: lidar, radary, kamery, czujniki zbliżeniowe. System pokładowy oparty został o szynę CAN dzięki czemu do urządzenia można podłączać kolejne moduły i sensory, bez modyfikacji jednostki centralnej.
Obsługę urządzenia można prowadzić z poziomu komputera z zainstalowanym autorskim oprogramowaniem opracowanym przez ITWL. BIZON realizuje swoje zadanie w sposób autonomiczny za pomocą opracowanego w ITWL autopilota oraz modułu wykrywania przeszkód lub bezpośrednio, z wykorzystaniem pulpitu. Standardowy zasięg łączności z pulpitem operatora z zachowaniem widoczności anten to 30 km, ale może zostać zwiększony np. dzięki retransmisji danych przez drona.
Prezentowany podczas targów Polsecure 2023 jako "bezzałogowa autonomiczna platforma do zadań specjalnych" BIZON, może znaleźć zastosowanie na przykład w przeciwdziałaniu wykroczeniom drogowym, jako nośnik systemów pomiarowych, czy do monitorowania granic lub infrastruktury krytycznej. Może również zostać wykorzystany do zapewnienia porządku podczas imprez masowych albo interwencji w przypadku kryzysów, takich jak porwania czy ataki terrorystyczne. Dzięki wysokim walorom terenowym pojazd Bizon sprawdzi się również w trudnym i bardzo trudnym terenie, takim jak bagna czy gęste lasy np. podczas poszukiwania zaginionych czy walki ze skutkami katastrof.
Artykuł sponsorowany