"Cyfrowy" śmigłowiec gaśniczy z Rosji [WIDEO]

19 listopada 2021, 11:54
Ka-32A11M
Fot. Russian Helicopters

Koncern Russian Helicopters rozpoczął testy w locie śmigłowca pożarniczego Ka-32A11M. Maszyna zbudowana w nietypowym układzie dwóch przeciwbieżnych wirników współosiowych otrzymała nowoczesną, cyfrową awionikę, mocniejsze silniki i system gaśniczy zdolny do zrzutu 4 ton wody i 400 litrów środka gaśniczego nawet w temperaturze -20°C.

Śmigłowiec Ka-32 swoją nietypową sylwetkę, czyli krótką belkę bez śmigła ogonowego i dwa wirniki umieszczone jeden nad drugim, zawdzięcza pochodzeniu od pokładowego śmigłowca do zwalczania okrętów podwodnych Ka-27. Jest to również układ typowy dla maszyn projektowanych w biurze konstrukcyjnym Kamowa, które specjalizuje się w śmigłowcach morskich, ale w ostatnich 20 latach ma na koncie również wiele maszyn dla służb ratowniczych i mundurowych.

Cechy dobrego śmigłowca morskiego, czyli zwarta sylwetka, dobre i precyzyjne sterowanie w zawisie oraz stabilność przy bocznym wietrze są przydatne również dla śmigłowców HEMS czy maszyn pożarniczych. Ka-32 został opracowany w 1973 roku jako cywilna wersja Ka-27, ale od tego czasu przeszedł wiele zmian i modernizacji. Ka-32A11M to najnowsza wersja oblatana w połowie listopada w zakładach Kumertau Aviation Production Enterprise (KAPE) w Baszkirii. Nagranie z tego lotu można zobaczyć poniżej.

W przyszłym roku śmigłowiec ma uzyskać certyfikat i już w 2023 roku będzie dostępny dla użytkowników. Maszyna została znacznie zmodyfikowana. Otrzymała potężne silniki WK-2500PS-02 stosowane w wojskowych maszynach Ka-52 oraz Mi-28, dzięki czemu udźwig może wzrosnąć o około 1600 kg. Śmigłowiec otrzymał też nową awionikę cyfrową, sprawdzona już na maszynach Mi-38 i Ansat, oraz sterowany cyfrowo system gaśniczy SP-32.

System SP-32 opracowany specjalnie dla śmigłowca Ka-32A11M wyposażono w 4 komory mieszczące łącznie 4 tony wody. Opatentowany system sterowanych cyfrowo klap pozwala nie tylko na ich niezależne otwieranie pojedynczo lub w sekwencjach, ale również pozwala na regulację kąta otwarcia, dzięki czemu wydłużyć można czas wypływu wody czy regulować szerokość pasa gaszenia. Jest to również pierwszy na świecie system gaśniczy z podgrzewaniem elektrycznym, które pozwala na użycie w temperaturze do -20°C. System jest w stanie napełnić czterotonowe zbiorniki w czasie 60 sekund i dodać do 400 litrów środka pianotwórczego. Jest również dostosowany do użycia armatki wodnej, co pozwala na wykorzystanie np. w gaszeniu budynków wysokościowych.

Awionika jest w pełni cyfrowa i wyposażona w precyzyjne systemy pozycjonowania i nawigacji, autopilota oraz ekrany wielofunkcyjne, pozwalające na zobrazowanie informacji w sposób zoptymalizowany. Kabina jest dostosowana do użycia przez załogę gogli noktowizyjnych NVG. Jest to znaczny postęp względem analogowej awioniki z "zegarami", stosowanej dotychczas w maszynach rodziny Ka-32 czy prób dodania do nich ekranów wielofunkcyjnych jak w wersji Ka-32A-11BC. 

Śmigłowce Ka-32 w najnowszej wersji będą dostęnę dla klientów nie wcześniej niż za rok, ale starsze warianty są szeroko stosowane nie tylko w Rosji. Dotąd zbudowano ponad 240 egzemplarzy Ka-32 różnych wersji, które eksploatowane są w 30 krajach, wśród których znajduje się m. in. Austria, Brazylia, Chiny, Hiszpania, Japonia, Portugalia, Szwajcaria oraz Turcja.

KomentarzeLiczba komentarzy: 45
były porucznik zmechu
piątek, 19 listopada 2021, 13:54

Czy nie jest to lepsze zastosowanie, niż militarne napychanie bronią i rakietami?

Andrey
piątek, 19 listopada 2021, 17:48

Podczas gdy wojska USA i NATO są skoncentrowane w pobliżu naszych granic, musimy produkować helikoptery wojskowe z helikopterów cywilnych.

droma
piątek, 19 listopada 2021, 17:12

kaliego mają mieć -panimajesz

Tweets InfoSecurity24