Maciej Wąsik dla InfoSecurity24.pl o nowej ustawie modernizacyjnej: pieniędzy planujemy nie mniej niż w poprzedniej

6 maja 2021, 09:28
Maciej Wąsik, fot. Twitter MSWiA
Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Maciej Wąsik. Fot. Twitter MSWiA

"Projekt ustawy jest na ukończeniu. Czekają nas konsultacje ze związkami zawodowymi i akceptacja projektu na forum rządowym" - mówi w rozmowie z InfoSecurity24.pl Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jak dodaje, "budżety służb to są pieniądze na bieżące funkcjonowanie, a ustawy modernizacyjne to pieniądze na rozwój formacji". Wąsik przekonuje, że "ten program to (..) ogromna szansa dla formacji, ale też dla funkcjonariuszy". 

31 grudnia 2020 roku zakończył się program modernizacji służb mundurowych. MSWiA zapowiadało jego kontynuację. Czy stanie się to jeszcze w tym roku?

Projekt ustawy jest na ukończeniu. Czekają nas konsultacje ze związkami zawodowymi i akceptacja projektu na forum rządowym.

Kiedy rząd się nim zajmie?

Myślę, że w najbliższych tygodniach. Nie chciałbym jeszcze mówić o szczegółach. Ten program to od zawsze ogromna szansa dla formacji, ale też dla funkcjonariuszy, dla ich rozwoju zawodowego. To ogromna szansa dla Polski. Bezpieczeństwo nie jest tanie, trzeba to sobie jasno powiedzieć, ale bezpieczeństwo zasługuje na inwestowanie i każda złotówka wydana w programach modernizacyjnych jest istotna. Budżety służb to są pieniądze na bieżące funkcjonowanie, a ustawy modernizacyjne to pieniądze na rozwój formacji. 

Przypomnę, że autorem pierwszej ustawy modernizacyjnej był śp. Władysław Stasiak, od którego uczyłem się tego, jak należy patrzeć na bezpieczeństwo publiczne. Mam kilka autorytetów i przyznam się, że jednym z nich jest właśnie Władysław Stasiak. Ta pierwsza ustawa modernizacyjna jest do dziś wspominana m.in. przez policjantów, bo to ona zakończyła m.in. głodowe policyjne pensje.

Nie chce Pan mówić o szczegółach nowej ustawy modernizacyjnej, jednak może zdradzi Pan chociaż jakie środki trafią do służb?

Mogę powiedzieć, że pieniędzy planujemy nie mniej niż w poprzedniej ustawie modernizacyjnej. Nie podam jednak panu dziś jeszcze konkretnej kwoty, bo pracujemy, ministrowie dyskutują, a sporo do powiedzenia w tej kwestii ma premier czy minister finansów. Priorytetów i zadań jest bardzo dużo.

Sporo mówiło się o tym, że nowa ustawa modernizacyjna będzie skupiała się bardziej na ludziach niż na inwestycjach. Czy w ramach tych pieniędzy funkcjonariusze mogą liczyć na podwyżki uposażenia?

Powiem tak, służby mundurowe to nie tylko funkcjonariusze, ale też pracownicy cywilni. Na pewno zamierzamy mocniej spojrzeć na pracowników cywilnych, których dotychczasowe ustawy modernizacyjne nie obejmowały. I więcej na ten temat nie chciałbym jeszcze mówić.

W ramach zakończonego programu modernizacji do policji trafiło sześć nowych śmigłowców. Nowe samoloty i śmigłowce otrzymała też Straż Graniczna. Czy planowane są kolejne zakupy? Policja dostanie kolejne śmigłowce?

MSWiA nie planuje, ale służby planują rozbudowę swojej floty. Oczywiście, że tak. I mówię tu zarówno o jednostkach załogowych, jak i o tych bezzałogowych. Nie ma nowoczesnych służb bez nowoczesnego sprzętu.

Mówi Pan, że służby planują zakupy. Będą na nie pieniądze?

Jak będzie ustawa modernizacyjna, to będą. 

W ubiegłym roku wprowadzono specjalne świadczenie motywacyjne. Miało się samofinansować i skłaniać mundurowych do pozostania w służbie. Działa tak, jak zakładaliście?

Od wprowadzenia tego świadczenia minęło ponad 5 miesięcy, jednak to bardzo trudny czas i tak naprawdę nie za bardzo da się go porównać do analogicznego okresu sprzed roku. COVID-19 wszystko zaburza. Widać jednak, szczególnie w policji, znaczący spadek odejść na emeryturę. W perspektywie czterech ostatnich miesięcy to spadek o 35 proc. Proszę jednak pamiętać, że właśnie teraz, 25 lat służby osiągają ci ludzie, którzy do policji przyjmowali się w dużych naborach w połowie lat 90-tych. Ten spadek odejść wiec de facto jest dużo większy. Zapewniam pana, że to świadczenie w dłuższej perspektywie będzie się samofinansowało. Każdy miesiąc przebywania funkcjonariusza w służbie a nie na emeryturze, każdy miesiąc świadczenia przez niego pracy na rzecz bezpieczeństwa, brak konieczności zatrudniania na jego miejsce kolejnej osoby, szkolenia jej, to jest wymierny zysk. Jest jeszcze ten niewymierny zysk. Bo powiedzmy sobie szczerze, funkcjonariusz z 25-letnim doświadczeniem, jest zdecydowanie lepiej wykwalifikowany niż ten świeżo po kursie podstawowym. Z całym szacunkiem dla młodych ludzi, którzy decydują się wstąpić np. do policji. Doskonale pan wie, co to znaczy doświadczenie w pracy operacyjnej, co to znaczy budowanie przez lata sieci osobowych źródeł informacji, co znaczy zdobywanie praktycznego doświadczenia w pracy na ulicy, psychologii interwencji. To są rzeczy niemierzalne.

Wspomniał Pan o tym, że w ostatnich miesiącach mniej funkcjonariuszy decyduje się przejść na emeryturę. Jednak – jak wynika z Pańskiej odpowiedzi na jedną z interpelacji - spora grupa policjantów odchodzi ze służby przed osiągnięciem 15 lat służby oraz między 15. a 20. rokiem w formacji. W 2019 roku była to przeszło połowa wszystkich odejść. Czy MSWiA ma pomysł jak zatrzymać w służbie tych mundurowych? 

Inwestowanie w służbę, sprzęt, umiejętności, wiedzę sprawia, że służba w policji będzie stawała się coraz bardziej atrakcyjna. Naprawdę inaczej służy się w nowym komisariacie czy posterunku niż w starym budynku, w którym brakuje papieru do drukarki, a funkcjonariusze muszą przychodzić z własnymi długopisami czy komputerami. Kiedyś tak było w policji. Staramy się, żeby teraz było inaczej. Naszym celem jest stworzenie dobrych warunków pracy, chcemy by były one bardziej komfortowe, ale zamierzamy też zadbać o bezpieczeństwo prawne funkcjonariuszy. Mówił o tym premier Morawiecki i minister Kamiński. To, o czym mówię, to są wszystko czynniki, takie małe wektory, które powinny wpływać na to, żeby funkcjonariusz chciał w służbie pozostać. Oczywiście część ludzi przyszło do policji i obiecało sobie, że odejdzie po 15 latach. Po tym okresie mają w pewnym sensie zapewnione takie podstawowe bezpieczeństwo socjalne, bo otrzymają emeryturę w wysokości 40 proc. uposażenia. 

Istotne jest też to, co dzieje się z funkcjonariuszami po tym jak przejdą na emeryturę. Jak wygląda ich życie, czym się zajmują? Gdybyśmy zebrali takie dane, mieli taką wiedzę, moglibyśmy lepiej działać próbując przekonać ich do tego, żeby jednak w służbie pozostali.

To wszystko o czym Pan mówi, to jednak czynniki pozapłacowe.  

Jeżeli pyta mnie pan o to, czy będzie świadczenie motywacyjne dla funkcjonariuszy, którzy osiągnęli 15 lat służby, to odpowiem wprost – nie, nie będzie.

Pytam nie tylko o świadczenie motywacyjne, ale też np. o pomysł związkowców na wprowadzenie progresywnego dodatku służbowego.

Progresywny dodatek w służbach mundurowych – w postaci wysługi lat – już funkcjonuje. Może on wynieść do 35 proc. uposażenia i rośnie z każdym rokiem służby. 

Dodatek służbowy może jednak sięgać – o ile dobrze pamiętam – nawet 50 proc.

Ja rozumiem, że związki zawodowe zawsze będą proponować rozwiązania, które są jak najbardziej korzystne dla ich członków i w ogóle dla formacji, ale musimy patrzeć racjonalnie. Jesteśmy trochę jak krawiec, który ma określony materiał i musi z niego coś uszyć. Uszyjemy tyle, ile mamy materiału. Ja naprawdę chciałbym podwoić budżet policji, ale na razie jest to niemożliwe.

MSWiA przygotowało projekt dot. zmian w art. 15a, a dokładniej rzecz ujmując dodający do ustawy art. 15aa. Wiele uwag do propozycji zgłosili związkowcy. Czy udało wam się osiągnąć kompromis?

Jesteśmy jeszcze przed tym etapem. Chcemy w maju spotkać się ze związkami i usiąść do twardych negocjacji. Ten projekt, o którym pan mówi, stworzyliśmy na prośbę związków zawodowych, które dążyły do rozwiązania tego problemu. Przedstawiliśmy nasz pomysł, który musi się mieścić w ramach pieniędzy jakimi dysponujemy.

Różne związki, na różnych etapach, różnie oceniały ten projekt. Widać na forum publicznym zawsze ta ocena musi być surowsza, niż ta wyrażana w kuluarach. Uzgodniliśmy sobie kiedyś ze związkami zawodowymi jedno, że mamy wspólny cel – dobro formacji i ludzi w nich pracujących. Nie ma tutaj żadnej chęci oszczędzania, tak żeby policja za 5 lat kosztowała nas dużo mniej. Tak jak już powiedziałem, bezpieczeństwo na całym świecie jest drogie. Musimy się do tego przyzwyczaić i musimy te pieniądze na bezpieczeństwo łożyć, bo to się po prostu opłaca.

Wrócę jednak do mojego pytania. Mówił Pan, że MSWiA przygotowało propozycję, ta jednak nie zakłada wykreślenia art. 15a, o co postulowali funkcjonariusze.

Ten postulat nie był taki. Od początku rozmawialiśmy o tym, że trzeba stworzyć rozwiązania dla tych ludzi, którym obiecano, że do stażu będzie wliczała im się praca z "cywila", a później odebrano im ten przywilej. I projekt zakłada, że ten staż będzie wliczany, warunkiem jest jedynie osiągnięcie 25 lat służby. Oczywiście praca w sektorze cywilnym nie powinna być tak samo zaliczana do emerytury jak służba, dlatego zaproponowaliśmy wskaźnik 1,3 proc., a nie 2,6 proc., który dotyczy lat służby w mundurze. Poza tym, nie chcemy też, żeby ludzie brali dwie emerytury. 

Przedstawiliśmy racjonalne rozwiązania. Możliwe, że są jeszcze jakieś lepsze niż te, które zaproponowaliśmy. Czekamy na spotkanie i rozpoczęcie prac. Te rozmowy nie będą łatwe, ale jestem pozytywnie nastawiony. Możemy się różnić, ale szanujemy się, pracujemy i rozmawiamy. 

Wspomniał Pan o tym, że jakiś czas temu premier Mateusz Morawiecki i minister Mariusz Kamiński zapowiadali zwiększenie kar m.in. za napaść na funkcjonariusza. Projekt zmian miał być gotowy do końca września 2020 roku. MSWiA zrezygnowało z tego pomysłu?

Nie, nie zrezygnowaliśmy z wprowadzania tych zmian. COVID-19 zmienił tak wiele w funkcjonowaniu państwa, że niektóre sprawy, w sposób oczywisty, po prostu się przesuwają. Myślę, że rozumieją to też policjanci.

Kiedy w takim razie możemy spodziewać się projektu?

Ogłosiliśmy ustawę o OSP. Jest pewna kolejka tych projektów, ale wiosna to będzie okres intensywnych prac legislacyjnych. 

Czy w ramach tej legislacyjnej ofensywy pojawi się też ustawa o OCK? Szef BBN w rozmowie z InfoSecurity24.pl mówił, że mamy do czynienia z atrofią OCK. MSWiA przygotowało projekt, jednak został on wycofany w wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zapytam wprost. Co dalej z OCK?

Obecny kształt Obrony Cywilnej Kraju jest anachroniczny. Musimy to zmienić. Przygotowaliśmy rozwiązania, które także są wynikiem doświadczeń "covidowych". Niemniej jednak, dyskutujemy jeszcze nad ostatecznym kształtem tej ustawy m.in. z Ministerstwem Obrony Narodowej.

Czy przy tworzeniu ustawy o OCK MSWiA współpracuje z BBN?

Biuro Bezpieczeństwa Narodowego nadało ton uzgadniając Strategię Bezpieczeństwa Narodowego. To właśnie m.in. z tego wynikają prace, które teraz prowadzimy. BBN z pewnością przed podpisaniem ustawy przez prezydenta będzie ją analizował.

Kto będzie szefem OCK?

Określi to ustawa. Proszę jeszcze chwilę zaczekać i wszystko będzie jasne.

A co z finansowaniem sytemu? Czy powstały już kalkulacje mówiące o tym, ile rocznie powinna kosztować OCK by mogła działać sprawnie?

Nie potrzeba naprawdę dużych pieniędzy, mając w kraju te instytucje, które mamy, do tego, żeby utrzymywać gotowość operacyjną. W ustawie zaproponujemy głęboką reformę instytucji, która jest - tak jak powiedziałem - naprawdę anachroniczna. System zarządzania kryzysowego i system obrony cywilnej powinny być systemami, de facto, połączonymi, przenikającymi się. W czasie pokoju mamy zarzadzanie kryzysowe, a w czasie "W" mamy obronę cywilną. 

W ostatnich dniach pojawiła się informacja, że Al-Kaida ma oferować 60 tys. euro za zabicie policjanta w kraju zachodnim. Na koniec chciałem zapytać o to, jak wygląda dziś stan zagrożenia terrorystycznego w Polsce?  

Jest niski. Przeszliśmy przez tą europejską falę zagrożeń i zamachów tzw. suchą stopą. Mocno współpracowaliśmy z służbami zachodnimi, wymienialiśmy informacje i mieliśmy też swoje udziały w zapobieżeniu pewnym zdarzeniom. Ustawa antyterrorystyczna, którą zresztą prowadziłem swego czasu w Sejmie, dała naprawdę wiele potrzebnych instrumentów służbom. I one dzisiaj z nich korzystają. Cieszę się, że nie mieliśmy w Polsce poważnego zamachu terrorystycznego, choć zdarzały się oczywiście pewne incydenty.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 115
funkcjonariuszka
piątek, 7 maja 2021, 16:32

nie rozumiem, dlaczego mój wiek emerytalny (funkcjonariusza), ma być zrównany z powszechnym wiekiem emerytalnym. Z moich wyliczeń wynika, że po 25 latach służby będę miała lat 60, czy pojawiło się w projekcie związkowym jakieś kryterium wiekowe , które będzie brane pod uwagę ?

Emeryt
niedziela, 9 maja 2021, 10:33

Brawo koleżanko mogłaś przyjść juz po 60 do policji i robić do setki. Myślałaś ze się uda ograć system. Kiedyś przyjmowali osoby do 35 roku życia teraz jak leci . Życzę Ci dużo zdrowia do 60.

On
niedziela, 9 maja 2021, 20:10

Przecież właśnie miała 35 jak się przyjęła,dajcie dziewczynie spokój.

Mutombo
sobota, 8 maja 2021, 01:17

Trzeba było przyjść jeszcze później do policji najlepiej po 50 tce.

Etap
piątek, 7 maja 2021, 15:43

Dodatek służbowy. Może nawet nie progresywny, ale prawy i sprawiedliwy. Jak to jest, gdy funkcjonariusze na tym samym stanowisku, z takim samym statusem służbowym, mają dwa inne dodatki? Rozumiem dodatki za inicjatywę, osiagnięcia, wiedzę, itp. ale nie za nepotyzm i kolesiostwo. Dodatek ten jest uznaniowy i w żaden sposób nieuregulowany. To tworzy konflikty i potologię. Jasny i prosty system dodatków. Tego chcą funkcjonariusze.

500 zł dodatku po 27 latach
piątek, 7 maja 2021, 20:09

Święte słowa.

Styka
piątek, 7 maja 2021, 15:28

.......Poza tym, nie chcemy też, żeby ludzie brali dwie emerytury.....???? Przyjąłem się do Policji w 2006 r., wcześniej w cywilu przepracowałem 10 lat. W tamtym czasie zasada była taka, iż za lata z cywila otrzymam drugą emeryturę z ZUS po 65 roku mojego życia. Następnie w roku 2012 ? ZUS zmienił zasady, iż otrzymać można tylko emeryturę z jednego źródła - w moim przypadku tylko mundurową za służbę . Co ze składkami za 10 lat pracy w cywilu? Pozostaje pałowanie się z ZUS w sądzie. Czy mr Wąsik ma pojęcie co wygaduje?

West
piątek, 7 maja 2021, 17:34

Jest zrobiony wyjątek w ustawie dla ludzi takich jak my,czyli odchodzących z art.15a.

jax
sobota, 8 maja 2021, 11:12

art. 15a daje możliwość pobierania dwóch emerytur, tj. z ZER i ZUS ?

OlXX
wtorek, 18 maja 2021, 22:30

Kolego Styka przeczytaj art. 95 ust. 2 FUS a nie miesięczniki i nie siej propagandy. Wyjątek został zrobiony w ramach art. 95 ust.2 dla przyjętych "po" 1999 których objął art. 15a. Dużo piszesz ale trzymaj się przepisów. Przyjęci przed 1999 rokiem mają art. 15 i doliczają sobie cywila do wysługi.

Hipek
sobota, 8 maja 2021, 22:01

Akurat nie 15a,tylko któryś z artykułów w ustawie zus fus.

Styka
sobota, 8 maja 2021, 00:44

Nie do końca, Fragment z miesięcznika 997, nr 159 czerwiec 2018 r. (....) Do ustawy emerytalnej funkcjonariuszy dodano bowiem art. 15a. Na jego mocy emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po 2 stycznia 1999 roku, wynosi 40 proc. podstawy wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5. Emerytura obliczana jest za okresy służby łącznie z okresem zasadniczej służby wojskowej, który tak jak inne okresy służby zostanie uwzględniony po 2,6 proc. podstawy wymiaru za każdy rok tej służby. I tu kończą się podobieństwa z okresem przed 1999 rokiem. W wyliczeniu emerytury nie są bowiem uwzględniane posiadane przed wstąpieniem do służby okresy składkowe i nieskładkowe, czyli – umownie – praca „w cywilu”, ani przypadające po zwolnieniu ze służby okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia. W momencie wprowadzania tych przepisów mówiono, że za okresy składkowe emeryci mundurowi będą otrzymać drugą emeryturę, z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, po spełnieniu warunków określonych w ustawie o emeryturach i rentach z FUS (czyli osiągnięciu wieku emerytalnego), a jeżeli są członkami otwartego funduszu emerytalnego – to także trzecią emeryturę kapitałową, które będą mogli pobierać łącznie. ZAKAZ ŁĄCZENIA ŚWIADCZEŃ Niestety – na przestrzeni lat wprowadzono kolejną nowelę, tym razem ustawy o emeryturach powszechnych, która teoretycznie nie dotyczy funkcjonariuszy i żołnierzy, dlatego wielu nawet nie zauważyło problemu. A zmiana ta całkowicie obaliła wcześniejsze rozwiązania. Rozdział 3 działu VII ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nosi obecnie tytuł „Zbieg prawa do świadczeń”. Rozpoczynający go art. 95.1 stanowi, że „(…) W razie zbiegu u jednej osoby prawa do kilku świadczeń przewidzianych w ustawie wypłaca się jedno z tych świadczeń – wyższe lub wybrane przez zainteresowanego”. Wyjątek został zrobiony dla osób, które wstąpiły do służby przed 1999 rokiem. Wniosek jest następujący – jeśli policjant odejdzie np. po 20 latach służby na emeryturę, a następnie będzie pracował, płacąc składki emerytalne, to na koniec i tak będzie musiał wybrać, czy będzie otrzymywał emeryturę mundurową za 20 lat służby, czy też tę wypracowaną w „cywilu”. Mimo że przepracował łącznie np. 40 lat lub więcej.

Monter
środa, 19 maja 2021, 21:44

Co ty piszesz. Przyjęci przed 1999 w ramach art. 15 wliczają cywila do wysługi - ich nie dotyczy reforma Buzka, nie maja art. 15a. Zgodnie z reforma Millera który zmodyfikował ustawe FUS ramach art. 95 ust. 2 FUS wyjątek został zrobiony dla przyjetych od 01.01.1999 roku - drugie świadczenie moga otrzymać mundurowi objęci art. 15a.

diem
poniedziałek, 10 maja 2021, 03:12

Przeczytaj sobie art. 95 do samego końca.

Jax
niedziela, 9 maja 2021, 00:27

Czyli jak przyjąłem się w 2004r. to lata z cywila mi się do niczego nie przydadzą, bo mogę mieć tylko jedną emeryturę?

Ddd
sobota, 8 maja 2021, 21:59

Wyjątek został zrobiony dla osób przyjętych od 1998 roku czyli odchodzących z art.15a.Zresztą kto może wiedzieć co oni wymyślą za 20 lat,złodzieje.

jeszcze f-szka
sobota, 8 maja 2021, 11:52

Witaj, czy to jest wykładnia prawna z ZUS ? , ja otrzymałam informację , że po uzyskaniu wieku emerytalnego, otrzymam drugą emeryturę.

Jarkowe
piątek, 7 maja 2021, 12:40

21 lat służby 300 zł dodatku służbowego to mr.Wasik uważa że to jest 35 procent.

Ooo
piątek, 7 maja 2021, 15:48

Są tacy, co po 15 latach mają ponad 1.500 zł. Średnio macie 900 zł.

Wolf
piątek, 7 maja 2021, 20:02

900 zł dodaj 600 zł, mam 14 lat służby i 300 zł a młody 2- 3 lata sł i też ma 300 zł gdzie sprawiedliwość!!!

...
sobota, 8 maja 2021, 13:05

Koło prawa...

Lot
sobota, 8 maja 2021, 10:47

To fakt a jaką wiedze i doświadczenie ma na ulicy policjant z 14 letnim stażem a 2 lub 3 to jest kpina!!!!!!

Adi
piątek, 7 maja 2021, 11:03

Nie zapominajmy o Art. 18 H. Od 1 stycznia 2025 r. kto będzie chciał zostać w służbie musi przejść na nowe zasady... Będzie się działo

Emeryt
piątek, 7 maja 2021, 22:54

Kolego nie dokonca tak jak piszesz, każdy sam decyduje, czy zostaje na starych zasadach emerytalnych, czy przyjmuje nowe składając oświadczenie

adi
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:49

Przeczytaj uzasadnienie do ustawy i zrozumiesz... A po drugie dlaczego ZUS w tym temacie nie odpowiedział na zadane w 2018 r. pytanie NSZZ ? Okres przejściowy miał zapewnić PO/PSL wyszkolenie nowych i wprowadzenie jednego systemu emerytalnego w MSWiA ... Czytaj przepisy ze zrozumieniem, a nie tak jak chciałbyś, aby wyglądała Twoja przyszłość.

jax
piątek, 7 maja 2021, 19:26

Adi - 1) masz jakieś konkretne źródło, czy od 1 stycznia 2025r. obojętnie w którym roku się przyjąłeś, to przechodzisz na nowe zasady ? 2) Czy to się tyczy tylko co nie mają jeszcze praw emerytalnych, czy wszystkich ? 3) a może jest wybór na jakich zostać, na starych zasadach, lub na nowych ?

adi
poniedziałek, 10 maja 2021, 14:50

przeczytaj uzasadnianie do ustawy z 2012 roku, która wprowadziła tę zmianę i wszystko będzie jasne.

Vhgggh
piątek, 7 maja 2021, 19:08

To jest ściema, nie rozpowszechniaj nieprawdy. Zasady są proste, przyjęci do 31.12.12 mają prawo do 15 lat, przy czym mogą wybrać między starą i nową wersją emki, gdzie wyboru mogą dokonać w momencie podjęcia decyzji o przejściu na emeryturę, nawet grubo po dacie 01.01.2025

Dorian 71
sobota, 8 maja 2021, 05:40

No nie wiem skoro emka na starych zasadach jest lepsza to po co proponują emkę na nowych zasadach gdzie max to 75% po 30 latach służby nie doliczają uszczerbku na zdrowiu do 15 % ponadto emka naliczana z 10 kolejnych a nie wybranych lat / na starych zasadach naliczana z ostatniego miesiąca /

Vhgggh
sobota, 8 maja 2021, 15:34

Dają Ci taki wybór, bo teoretycznie możesz zdecydować się na nowe zasady, jeżeli zostałeś przyjęty między 1.1.2010 a 31.12.2012. Wtedy wybierasz, i wyboru mozna dokonać nawet po 30 latach służby. A osoba przyjęta po 1.1.2013 ma już tylko Nowe zasady. Nawet było jakieś zapytanie związków w tej kwestii do rządu i odp była jasna, przyjęci do 31.12.2012 są na 15 lat.

Olo
sobota, 8 maja 2021, 13:07

Do 2025 to się władza zmieni. A nowa władza to nowe zamieszanie. Nie przezwyczajał bym się

Tweets InfoSecurity24