Koncern Airbus Helicopters zaprezentował podczas salonu Heli-Expo 2019 w Atlancie (USA) kabinę najnowszego śmigłowca lekkiego H160 w wersji medycznej. Wariant ten został opracowany dla Babcock AirAmbulance - międzynarodowego operatora usług HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service), który będzie pierwszym użytkownikiem floty H160 w tej wersji.
W Metro Aviation poświęcamy dużo czasu nad projektem, aby każda konfiguracja opuszczająca nasz zakład wykraczała poza oczekiwania i ułatwiła pracę ratownikom medyczny, którzy i tak mają dość stresującą pracę. Koncepcja kabiny EMS zaprojektowana dla H160 została opracowana w celu zapewnienia załodze medycznej przestrzeni i elastyczności, której potrzebują do wydajnej pracy z odpowiednim sprzętem na wyciągnięcie ręki.
Zaprezentowana konfiguracja kabiny H160 jest tylko jedną z potencjalnych opcji zabudowy jaka została zaproponowana przez specjalizująca się w zabudowę specjalnej śmigłowców firmę Metro Aviation. Dzięki obszernej kabinie i szerokim drzwiom bocznym H160 może pomieścić do czterech noszy i odchylane fotel dla ratowników medycznych oraz modułowy system ratowniczo-diagnostyczny. Na suficie umieszczono panel komunikacji radiowej korzystający z panelu dotykowego.
Czytaj też: Ulepszone śmigłowce H145 dla Ukrainy
Maszyna powstała jako jedna z potencjalnych konfiguracji dla firmy Babcock AirAmbulance, która podpisała z koncernem Airbus Helicopters pięcioletnią umowę ramową, dotyczącą pozyskania floty śmigłowców H160. Tym samym Babcock stanie się pierwszym globalnym operatorem maszyn H160.
Maszyny medyczne Airbus Helicopters są jednymi z najpopularniejszych wśród operatorów HEMS. Również polskie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wykorzystuje śmigłowce tego producenta, jednak są to znacznie mniejsze, EC135/H135.
Dwusilnikowy śmigłowiec H160 ma być bezpośrednim następcą maszyn AS365 Dauphin i EC155. Pod względem rozmiarów jest klasyfikowany pomiędzy wiropłatami Airbus Helicopters typu H145 i H175. Maszyna może przewieźć 12 pasażerów na odległość do 222 km i ma maksymalny zasięg 833 km z 20-minutową rezerwą paliwa. Napęd stanowią dwa silniki Turbomeca Arrano o mocy 1100 KM każdy, co zapewnia prędkość przelotową do 296 km/h.
To 200 kilometrów czy 800? To dość duża różnica, nawet jak na komplet na pokładzie.
Airbus sprzedał ok. 600 H135 i ok. 400 H145 jako karetki, a łącznie z innymi swoimi helikopterami sprzedanymi jako karetki dostarczył ok. 1.500 z ok. 2.500 wszystkich helikopterów-karetek świata, czyli ma ok. 60% rynku. ________ H160 odznacza się bardzo niskimi: hałasem i wibracjami oraz zapewnia stabilny, "gładki" lot. H160 to także dużo miejsca dla pracy lekarzy w czasie lotu. O ile H145 jako mniejszy łatwiej wyląduje w mieście niż H160, to jednak H160 uzupełnia H135/H145 jako nieco większa opieka medyczna, szczególnie w transportach między szpitalnych. Być może praktyka potwierdzi, że H160 nadaje się także do lotów z pierwszą pomocą, szczególnie w sieci drogowej, kolejowe, do wypadków przemysłowych, a nawet w mieście.
EC 135 z jednym silnikiem? Od kiedy?
Od momentu kiedy znajdziesz w tym artykule wzmiankę, że EC135 jest jednosilnikowy.
A gdzie masz w tekscie cokolwiek o ilosci silników w EC-135??
EC-135 to śmigłowiec dwusilnikowy.
EC135 są również dwusilnikowe.