Piotr Duda: sprawa art. 15a podważa wiarygodność rządu

16 marca 2021, 14:32
Duda Morawiecki
Fot. KPRM

"Niestety wprowadzone w nowelizacji rozwiązania są sprzecznie z przywołanymi uzgodnieniami. To bardzo ważne bo podważa wynik dotychczasowego dialogu społecznego i wiarygodność, która jest wizytówką obecnego rządu" - pisze Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" w piśmie skierowanym do wiceministra Macieja Wąsika. Komentarz ten dotyczy zmian, które do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy proponuje mundurowym resort spraw wewnętrznych i administracji. 

Jak informował niedawno InfoSecurity24.pl, NSZZ "Solidarność" służb mundurowych otrzymała do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli dokument dotyczący art. 15a, i nie jest zadowolona. Co więcej, we wspólnym stanowisku podkreśla, że w kształcie, w którym został on przedstawiony, propozycje te dla środowiska są "nie do zaakceptowania". Kopię tego stanowiska przesłał do sekretarza stanu w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, Macieja Wąsika, lider "Solidarności" Piotr Duda. I, jak podkreśla, to co MSWiA proponuje w ramach nowelizacji sprzecznie jest z uzgodnieniami z 2018 roku oraz "podważa wynik dotychczasowego dialogu społecznego i wiarygodność, która jest wizytówką obecnego rządu". Takie samo pismo skierowano również do ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry. A z nieoficjalnych informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl wynika również, że trafiło ono także do resortu finansów.

W krótkim piśmie do wiceministra przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" zaznacza, że sprawa dotyczy "stosunkowo nielicznej grupy funkcjonariuszy Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, którzy swoją służbę rozpoczęli pomiędzy 1 stycznia 1999 r. a 1 października 2003 r.". Pod stanowiskiem podpisani są jednak również mundurowi z policji, gdyż ich przecież także dotyczyć będą zmiany. Związkowcy z "Solidarności" podkreślają, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie rozwiązuje problemu, a wprowadza kolejny, czwarty już, system emerytalny. Ocenę tę przekazuje Wąsikowi przewodniczący Duda, pisząc, że "nowelizacja zamiast ujednolicać system, jeszcze bardziej go różnicuje". Co więcej, dodaje, że proponowane przez resort zmiany są dyskryminujące, powtarzając to, o czym pisali sami związkowcy, w których opinii nowelizacja jest "skarnie niekorzystna", biorąc pod uwagę rozwiązania, które stosowane są wobec funkcjonariuszy przyjętych do służby przed 1999 rokiem. 

Sami mundurowi związani z "Solidarnością" zwracali również uwagę na kryterium 25 lat stażu służby, które powoduje "iluzoryczną możliwość doliczenia w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej, gdyż w praktyce wielu funkcjonariuszy liniowych nie jest w stanie tak długo pełnić służby z racji ogromnych obciążeń służbowych". Za niekorzystny uznali również wskaźnik zwiększenia wymiaru świadczenia emerytalnego.

Droga długa jest

Stanowisko związkowców z "Solidarności" w Straży Granicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Więziennej oraz Służbie Celno-Skarbowej Piotr Duda poparł i poprosił Macieja Wąsika o uwzględnienie ich postulatów przez MSWiA. Jak informował InfoSecurity24.pl, lista uwag do projektu, płynących nie tylko z "Solidarności" zrobiła się więc już dość długa i nie są to niestety uwagi redakcyjne. Funkcjonariusze oczekują od resortu wprowadzenia do niego wielu istotnych poprawek. Wygląda na to, że największe "starcia" w tej sprawie czekają nas na etapie prac nad dokumentem w Sejmie i Senacie.

Na razie MSWiA proponuje dodanie w ustawie zaopatrzeniowej art. 15aa, który obejmie funkcjonariuszy: Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. Jak jednak zaznaczono, uwzględnienie w wysłudze emerytalnej tzw. stażu cywilnego poprzedzającego służbę lub przypadającego po zwolnieniu ze służby (okresów składkowych lub okresów opłacania składek) uwarunkowane będzie posiadaniem, co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych, "o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zaopatrzeniowej (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej)". Okresy przypadające przed, jak i  po służbie będą mogły być doliczone na wniosek funkcjonariusza do wysługi emerytalnej, jeżeli jego emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej, przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Resort chce też, by wprowadzenie możliwości uwzględnienia w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej funkcjonariuszom przyjętym do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. wiązało się z brakiem możliwości pobierania dwóch (lub trzech, jeśli łącznie z OFE) emerytur, tj. policyjnej i powszechnej, czyli tak samo jak w przypadku osób, którym emerytury są ustalane na podstawie art. 15 ustawy zaopatrzeniowej.

Projekt zmian w przepisach został przygotowany przez resort spraw wewnętrznych i administracji i złożony w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jeszcze w grudniu ubiegłego roku, a w lutym br. wpisany do wykazu prac Rady Ministrów. Jak wynika z zawartych tam informacji, powinien on zostać przyjęty przez rząd do końca pierwszego kwartału tego roku.

MR

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 104
Tak realistycznie Panowie
czwartek, 18 marca 2021, 18:07

No skoro jest taki opór żeby przywrócić art.15, to może warto poruszyć w końcu sprawę służby wojskowej, tutaj tak naprawdę rażąco doszło do podwójnych standartów, nieprawidłowości, w tym aspekcie jest duża szansa na zmiany, nie może być tak, że podzielono nas na dwie armie, wojska, służby, myślę ze nie będzie trudno podważyć ten punkt art.15a, zwłaszcza ze wojsko to okres równorzędny z każdą służbą, to okres składkowy liczony do lat pracy, to przenoszony stopień ze służby zasadniczej do służby zawodowej, w zasadzie tylko jest różnica w artykule 15, dodano bezpodstawnie "a", tu naprawdę można powalczyć i tu jest szansa na te zmiany, bo sam 15a wydaje się nie do ruszenia, wejdzie 15aa/25lat

Bądźmy poważni
piątek, 19 marca 2021, 21:26

Byłem skoszarowany na drugim końcu Polski, 2 lata oddałem Ojczyźnie, a teraz mi się wmawia ze moja służba ( służba ZSW) była gorsza (od służby kandydackiej), ze nie przygotowała mnie do służby zawodowej, a skoro tak, to dlaczego robię po dziś praktycznie to samo co w służbie zasadniczej, stopniowo doszedłem do funkcji dowódcy plutonu, w służbie zasadniczej byłem dowódcą drużyny, chcecie mi wmówić ze dopiero po Zetce zacząłem pracować jak zawodowiec?, bądźmy poważni, robię od lat to samo, dzielenie na lepszą i gorszą służbę jest po prostu szkodliwe, niesprawiedliwe i dyskryminujące

Fakty
piątek, 19 marca 2021, 15:19

Ci co odbyli uczciwie Zasadniczą Służbę Wojskową przed 99 zostali za to ukarani art15a 2003r wstecz .

Gra słów
sobota, 20 marca 2021, 01:59

Ci co odbyli ZSW powinni bardziej zdecydowanie walczyć i się domagać zrównania przepisami służby zasadniczej ze służbą kandydacką, powód jest prosty, obie służby w jednakowym stopniu przygotowywały do służby zawodowej, a to ze ktoś ładnie to ubrał w słowa, jakie to ma znaczenie, służba to służba, tu i tu ludzie byli przeszkoleni i pracowali z bronią .

diem
czwartek, 18 marca 2021, 12:10

Jak znam życie to od lipca będzie 15aa, czyli 25 lat i 1,3% zamiast 2,6 za pierwsze 3 lata. A dlaczego? Trzeba to szybko uregulować bo jest jeszcze nasza kasa z OFE do zabrania, a nie wysłuchiwanie jęczenia związkowców. Na takich warunkach to trzeba będzie odejść przed 25 rokiem służby i skorzystać z art. 95 FUS. Tyle narobią.

Demokryt
czwartek, 18 marca 2021, 21:26

Wygląda na to, że opcja 24 lata i 11 miesięcy służby będzie opcją optymalną. Za lata cywilne emerytura po 65 roku będzie wyższa niż gdyby mieli wcześniej płacić za te brakujące 3,5 roku służby.

I gitara
czwartek, 18 marca 2021, 22:09

Demokryt, generalnie nie wiem czy to nie najlepsza obecnie opcja, przynajmniej nikt nie zabierze nawet jednego dnia składkowego, wszystko odbierzesz w swoim czasie.

Hik
czwartek, 18 marca 2021, 10:39

Nie można rozszerzyć zmiany art. 15a o grupę 03-12 bez podstaw prawnych gdy przyznając tej grupę uprawnienia z przed 1999 należy prawem wzajemności przyznać uprawnienia art. 15a dla grupy z przed 1999 roku a to rozsadzi system a poza tym pozwoli objętym ustawą dezubekizacyjną którzy przeskoczyli na emkę ZUS otrzymać drugą najniższą emkę ZER. Ponadto złamanie reformy/systemu otwiera drogę sądową dla różnych roczników/grup o ubieganie się o zmiany na korzystniejsze które mają inne roczniki. Rząd na to nie pozwoli.

Oxx
piątek, 19 marca 2021, 08:46

Tak jest - zmiana otwiera kurnik i wpuszcza lisy - ja bym sobie wziął 80% do pełnej z najstarszej ustawy i art. 15a z ustawy millera

Kadr
piątek, 19 marca 2021, 01:28

Merytorycznie pociągnięty wątek - w tym jest cały problem że 03-12 nie dostrzegają szerszego aspektu żądań nie mających podparcia w przepisach oraz konsekwencji jakie przyniosłoby ich zrealizowane - wywrócenie do góry nogami systemu.

Ni w ząb
czwartek, 18 marca 2021, 19:56

Hik, co ma piernik do wiatraka?, przestań mieszać ludziom w głowie, każdy z opisanych przez ciebie przykładów dotyczy innej sprawy, innefo systemu, to kompletne pomieszanie pojęć, art. 8a, 15a, 15, każda z tych bajek odnosi się do innych zapisów prawnych, co mają do tego osoby z dezubekizacji?, pokrzywdzone osoby przyjęte przed rokiem 1999?, czym?, kompletnie nie rozumiem co chciałeś nam przekazać?, żeby straszyć systemem trzeba mieć argumenty.

Hik
czwartek, 18 marca 2021, 22:35

Każda grupa ( -94, 94-98, 99-03, 03-12, 12-)korzysta z uprawnień i przywilejów zawartych w przepisach z dnia przyjęcia. Na tej podstawie każdy wie co ma, ale jednocześnie sądy odmawiaj przyznawania uprawnień przez jedną grupę dla drugiej np: od 20 lat przyjęci przed 99 rokiem co mają 20-25 lat cywila walcza o umożliwienie korzystania z art. 15a ale sądy odmawiają twierdząc, iż obowiązują ich bezwzględnie przepisy z dnia przyjęcia bez wyłomu. Złamanie zasady przez rząd świadczy że można zmieniać/podważyć przepisy z dnia przyjęcia czyli otwiera drogę dla wszystkich do walki o wszystko co każda z w/w grup miała korzystniejsze. Tak by właśnie było w przypadku 03-12 dlatego rząd nawet nie chce dyskutować o zmianach dla tej grupy.

Jarząbek
piątek, 19 marca 2021, 12:49

Hik, nie ma czegoś takiego jak podział 99-03 i 03-12, art.15a to 99-12, jak chcesz to dzielić?, 15a obowiązuje w całości roczniki 99-12, tak jak 15 letni staż do emerytury, więc nie rozumiem dlaczego chcesz z art.15a wyłączyć 99-03, to jeden artykuł który obowiązuje całą tą grupę, tak było i jest, więc niby dlaczego ktoś miałby być lub nie tutaj uprzywilejowany albo wyłączany przez Państwo. Ta zmiana powinna objąć każdego podległego pod 15a, bez tworzenia kast, przecież 15a to pozostałość po uladłej reformie OFE, wstyd ze powstał.

Hik
sobota, 20 marca 2021, 09:14

Podział dokonał rząd 08.11.2018 r, zresztą słusznie - 03-12 zgodzili się na art. 15a przyjmując sie do pracy więc dlaczego zmiany dla tej grupy. Jak nie pasowało należało podziękować w dniu przyjęcia.

Fio
środa, 17 marca 2021, 22:09

99-03 to roczniki które zostały wy.. reszta jest już klarowna i dokładnie wiedzieli w co wchodzą. Niemniej ma vo wyważać otwartych drzwi tylko dla tych osób przywrócić stare zasady czyli sprzed 99 i temat zamknąć. To nie wielka grupa osób państwo wielkich strat nie będzie miało, z górnikami mają większe problemy i jakoś zawsze im ustępują

Cąber
czwartek, 18 marca 2021, 07:04

Jeśli przyszedłeś do służby w latach 99-03 to też wiedziałeś, że nie dostaniesz cywila do emerytury nie opowiadaj glupot. Wszyscy którzy mają cywila powinni go otrzymać przy odchodzeniu na emeryturę w końcu tam leżą moje pieniądze.

2cv
niedziela, 21 marca 2021, 16:05

Wypowiadasz się bez znajomości przepisów - skrajnie odwrotnie - odprowadzałem składki do kasy cywilnej i miałem zagwarantowanego cywila - przepisy fus się kłaniają. Taką regulacje o jakiej piszesz wniósł do przepisów art. 15a w 2003 roku

Sprawiedliwość jest jedna
czwartek, 18 marca 2021, 01:11

Tylko ja ja i ja, pomyślałeś chwilę co się stanie z latami pracy tych po 03-12, wszyscy się zacięli i klepią jedno i to samo, prawda jest taka ze należy zlikwidować cały art.15a dla podległych, nie wybranych, chcesz powiedzieć ze skoro przyjąłeś się kilka miesięcy wcześniej to twoje składki są więcej warte?, a jeżeli już o tym, to 99-03 przyjęli się po wejściu w życie Państwowej Reformy Emerytalnej, płynnie weszły w system powszechny jak wiele innych zawodów, np. górnicy, więc nie opowiadajmy bajeczek, zmiana powinna dotyczyć wszystkich z 99-12 a nie tworzenie jakieś kasty.

Dem
czwartek, 18 marca 2021, 21:27

A ja chcę istnienia art. 15 a, nie chce by skradziono moją kasę z lat cywilnych

15a, jest w tym sens
piątek, 19 marca 2021, 13:49

Paradoksalnie art.15a nie jest taki zły, nikt cie nie ograbi z lat cywilnych pracy, każdy dzień odzyskasz, wprawdzie dopiero po 65 roku, ale nikt nie wyciągnie łapy po nieswoje

Żołnierz
środa, 17 marca 2021, 18:28

Pytanie moje to dlaczego nikt nie walczy o żołnierzy przecież tak samo są objęci art.15 a z 2003 roku i regulacja na niekorzyść żołnierzy też zadziałała.

LEX RETRO NON AGIT
środa, 17 marca 2021, 20:58

Żołnierze nie mają związków zawodowych ,ale zgodnie z prawem ART15a dla żołnierzy powinien być także zlikwidowany tak jak został wprowadzony z datą wstecz 2003 r . Było by to przywróceniem praw nabytych , wiary w przestrzegania prawa ,zaufania do rządu i zwykłej ludzkiej uczciwości .

Pol
czwartek, 18 marca 2021, 10:11

Wojsku i tak zawsze wszystko dają beż żadnego upominania się.Zamknijcie się dobrze w swoich jednostkach,wystawcie ochronę a Policja będzie walczyć o 15a.

Tweets InfoSecurity24