Piotr Duda: sprawa art. 15a podważa wiarygodność rządu

16 marca 2021, 14:32
Duda Morawiecki
Fot. KPRM

"Niestety wprowadzone w nowelizacji rozwiązania są sprzecznie z przywołanymi uzgodnieniami. To bardzo ważne bo podważa wynik dotychczasowego dialogu społecznego i wiarygodność, która jest wizytówką obecnego rządu" - pisze Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" w piśmie skierowanym do wiceministra Macieja Wąsika. Komentarz ten dotyczy zmian, które do ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy proponuje mundurowym resort spraw wewnętrznych i administracji. 

Jak informował niedawno InfoSecurity24.pl, NSZZ "Solidarność" służb mundurowych otrzymała do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, czyli dokument dotyczący art. 15a, i nie jest zadowolona. Co więcej, we wspólnym stanowisku podkreśla, że w kształcie, w którym został on przedstawiony, propozycje te dla środowiska są "nie do zaakceptowania". Kopię tego stanowiska przesłał do sekretarza stanu w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, Macieja Wąsika, lider "Solidarności" Piotr Duda. I, jak podkreśla, to co MSWiA proponuje w ramach nowelizacji sprzecznie jest z uzgodnieniami z 2018 roku oraz "podważa wynik dotychczasowego dialogu społecznego i wiarygodność, która jest wizytówką obecnego rządu". Takie samo pismo skierowano również do ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry. A z nieoficjalnych informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl wynika również, że trafiło ono także do resortu finansów.

W krótkim piśmie do wiceministra przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" zaznacza, że sprawa dotyczy "stosunkowo nielicznej grupy funkcjonariuszy Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, którzy swoją służbę rozpoczęli pomiędzy 1 stycznia 1999 r. a 1 października 2003 r.". Pod stanowiskiem podpisani są jednak również mundurowi z policji, gdyż ich przecież także dotyczyć będą zmiany. Związkowcy z "Solidarności" podkreślają, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie rozwiązuje problemu, a wprowadza kolejny, czwarty już, system emerytalny. Ocenę tę przekazuje Wąsikowi przewodniczący Duda, pisząc, że "nowelizacja zamiast ujednolicać system, jeszcze bardziej go różnicuje". Co więcej, dodaje, że proponowane przez resort zmiany są dyskryminujące, powtarzając to, o czym pisali sami związkowcy, w których opinii nowelizacja jest "skarnie niekorzystna", biorąc pod uwagę rozwiązania, które stosowane są wobec funkcjonariuszy przyjętych do służby przed 1999 rokiem. 

Sami mundurowi związani z "Solidarnością" zwracali również uwagę na kryterium 25 lat stażu służby, które powoduje "iluzoryczną możliwość doliczenia w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej, gdyż w praktyce wielu funkcjonariuszy liniowych nie jest w stanie tak długo pełnić służby z racji ogromnych obciążeń służbowych". Za niekorzystny uznali również wskaźnik zwiększenia wymiaru świadczenia emerytalnego.

Droga długa jest

Stanowisko związkowców z "Solidarności" w Straży Granicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Więziennej oraz Służbie Celno-Skarbowej Piotr Duda poparł i poprosił Macieja Wąsika o uwzględnienie ich postulatów przez MSWiA. Jak informował InfoSecurity24.pl, lista uwag do projektu, płynących nie tylko z "Solidarności" zrobiła się więc już dość długa i nie są to niestety uwagi redakcyjne. Funkcjonariusze oczekują od resortu wprowadzenia do niego wielu istotnych poprawek. Wygląda na to, że największe "starcia" w tej sprawie czekają nas na etapie prac nad dokumentem w Sejmie i Senacie.

Na razie MSWiA proponuje dodanie w ustawie zaopatrzeniowej art. 15aa, który obejmie funkcjonariuszy: Policji, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa i Państwowej Straży Pożarnej, którzy zostali przyjęci do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. Jak jednak zaznaczono, uwzględnienie w wysłudze emerytalnej tzw. stażu cywilnego poprzedzającego służbę lub przypadającego po zwolnieniu ze służby (okresów składkowych lub okresów opłacania składek) uwarunkowane będzie posiadaniem, co najmniej 25 lat służby i okresów z nią równorzędnych, "o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zaopatrzeniowej (tj. okresy służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Biurze Ochrony Rządu i służby wojskowej)". Okresy przypadające przed, jak i  po służbie będą mogły być doliczone na wniosek funkcjonariusza do wysługi emerytalnej, jeżeli jego emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej, przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Resort chce też, by wprowadzenie możliwości uwzględnienia w wysłudze emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej funkcjonariuszom przyjętym do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r., a przed dniem 1 października 2003 r. wiązało się z brakiem możliwości pobierania dwóch (lub trzech, jeśli łącznie z OFE) emerytur, tj. policyjnej i powszechnej, czyli tak samo jak w przypadku osób, którym emerytury są ustalane na podstawie art. 15 ustawy zaopatrzeniowej.

Projekt zmian w przepisach został przygotowany przez resort spraw wewnętrznych i administracji i złożony w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów jeszcze w grudniu ubiegłego roku, a w lutym br. wpisany do wykazu prac Rady Ministrów. Jak wynika z zawartych tam informacji, powinien on zostać przyjęty przez rząd do końca pierwszego kwartału tego roku.

MR

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 104
Funk
czwartek, 25 marca 2021, 19:35

w MON służba zasadnicza + nadterminowa przed 1999r. po wstąpiłem do MSWIA i mam art 15a. A koledzy którzy mieli służbę kandydacka w SG i Policji przed 99r mają art 15. liczone z latami z cywila ! Tutaj jest niesprawiedliwość

Sprawiedliwy
piątek, 26 marca 2021, 21:58

Dlatego niech oddadzą ludziom ich składki emerytalne bez śmiesznego aa, drugiej emki i żadnej łaski .

Al90
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 00:59

Art. 15 dla ZSW przed 1999 rokiem to jawna farsa. Ponadto największa niesprawiedliwością jest zaliczenie ZSW MON jako okresy składkowe mimo że nigdy nie były odprowadzane składki zgodnie z przepisami ZUS za ten okres. Mam nadzieje że ktoś oprzytomnieje i cofnie niedorzeczną wymuszona przez żołnierzy interpretacje przepisów które powstały dla faktycznie poszkodowanych przez system czyli cywili. Przepisy powstały dla cywili którzy faktycznie płacili składki a nie mogą udokumentować składek gdyż byli rozliczani w ZUS przed 1999 rokiem przez zakłady bezosobowo albo archiwa do których trafiły dokumenty upadłych zakładów nie miały certyfikacji i dokumenty stały się nieważne a nie dla cwaniaków w mundurach którzy naginali interpretacjami tak długo przepis aż został zinterpretowany im na rękę. W kwestii nadterminowej w pełni popieram wasze postulaty.

To nie ma nazwy!!!
piątek, 26 marca 2021, 21:08

Nie Ty jeden zostałeś tak potraktowany, też miałem ZSW plus nadterminowa, łącznie prawie 3 lata i też mam art.15a, tymczasem niektóre osoby z SG czy OPP były 1-rok w zastępczej wojskowej, kandydackiej i mają art.15, powiedz mi gdzie tu logika i sprawiedliwość?. Pomijam kwestię przygotowania do służby zawodowej, bo moje ZSW plus nadterminowa to dla ich kandydackiej zastępczej nieosiągalny pułap, czego nauczyli się w rok?, służba 8h i do domu, żenada totalna, a moja służba zwłaszcza w zetce była 12/24, nie ma tematu, zostaliśmy wyrolowani, kropka.

Policjant zwykły
wtorek, 23 marca 2021, 14:10

Związki się nie wypaliły tylko zmieniły priorytet, 15a niech czeka a szybciutko załatwiony został dziadkowy dodatek. I prawie wszyscy są zadowoleni, a co niektórzy jeszcze dostali medal za dobrą i owocną współpracę. Dobrze że powstały drugie związki, może one będą dbały o interes zwykłych Policjantów.

Greg
piątek, 26 marca 2021, 22:18

Rozmowy będą dalej kontynuowane o co chodzi ,szkoda słów jak długo jeszcze można to ciągnąć ponad 20 lat chyba wystarczy żeby zwrócić ludziom ich pieniądze ze składek na ich kątach emerytalnych ZUS i OFE.

Edi
wtorek, 23 marca 2021, 21:22

Jak ro różnica, wypaliły się czy zmieniły priorytet, nie robią nic ws. 15a i to jest fakt, może drufi związek zrobi więcej, zobaczymy.

Viktor
poniedziałek, 22 marca 2021, 15:22

15a to jeden wielki podział w środowisku, może to i paradoks, ale może pomoże nam Solidarność, bo nasze związki chyba wypaliły swoją formułę, poddały się ws. 15a, pozwalają na tworzenie 15aa, nie walczą już o roczniki po 03-12, udają ze temat ZSW VS zastępcza służba kandydacka nie istnieje, to wszystko naprawdę źle wygląda, Panowie Związkowcy, co z naszą sprawa?

Już nie zwiazkowiec
poniedziałek, 22 marca 2021, 10:33

Już to widzę jak kolejny termin zostanie dotrzymany lipiec 2021 , przeciagną jeszcze kilka lat i problem się sam rozwiąże. Brawo związki.

pol
niedziela, 21 marca 2021, 19:28

Jest jeszcze jeden ciekawy przykład nierównego traktowania, a mianowicie f-sz który przyjął się do służby po 99 r. a przed tą datą był w nadterminowej służbie wojskowej emkę ma naliczaną z art. 15. Jest to żołnierz zsw który mógł ją wydłużyć od 1 do 7lat.

Służba ZSW przed 1999
poniedziałek, 22 marca 2021, 14:42

Z tego co wiem, to służba nadterminowa, zasadnicza to od zawsze art.15a, największy gniot który wszedł do ustawy, jawna niesprawiedliwość i stawianie jednych wyżej od drugich i zapytam gdzie?, tu gdzie człowiek służył Ojczyźnie?, tu tworzenie takich absurdów, podwójnych standartów budzi niesmak i poczucie krzywdy

pol
poniedziałek, 22 marca 2021, 16:32

Moi koledzy którzy pełnili nadterminową przed 99r. Mają naliczoną z art. 15

Roger
poniedziałek, 22 marca 2021, 21:54

Znam dwóch nadterminowych przed 1999, mają naliczenia z art.15a, nawet swego czasu wątek poruszany na forach bodaj SG, IFP

pol
wtorek, 23 marca 2021, 17:01

Widocznie każde biuro interpretuje przepisy jak chce.

zorientowany
niedziela, 21 marca 2021, 23:20

a w wojsku osoba, która odbywała zasadniczą służbę wojskową jako służba nadterminowa przed 1999 rokiem przechodząc do służby zawodowej po 01.01.1999r. ma naliczną emeryturę z art. 15a

Artek
niedziela, 21 marca 2021, 20:16

Też słyszałem ze jakiś żandarm z zasadniczej służby udowodnił ze jego służba w wojsku była tożsama ze służbą zastępczą wojskową, kandydacką w OPP, nie znam szczegółów, ale uznali ze to policja wojskowa, podobna specyfika i gość coś ugrał. Myslę ze każda służba wojskowa przed 1999 powinna być równo traktowana, przecież każdy był przeszkolony (broń, śpb) przecież to nie był kilkuletni obóz harcerski dla amatorów mocnych wrażen

Tweets InfoSecurity24