Reklama

Bezpieczeństwo Wewnętrzne

Wszędołaz Sherp w służbach ratowniczych

fot. J.Sabak
fot. J.Sabak

Podczas wystawy Arms and Security 2018 w Kijowie zaprezentowano osobliwy pojazd Sherp Pro w barwach Ukraińskiego Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Maszyna na ogromnych, baloniastych kołach jest w stanie dotrzeć w najbardziej nieodstępne miejsca, poruszając się w trudnym terenie po lądzie, wodzie czy bagnie.

Pojazd Sherp Pro to maszyna opracowana specyficznie do poruszania się w terenie niedostępnym w dowolnych warunkach pogodowych. Podstawą dla powstania tej maszyny były doświadczenia konstruktora z przemieszczaniem się po bezdrożach Syberii i jak łatwo się domyślić, Rosja jest jednym z największych rynków dla tego typu maszyn.  Producent posiada główne biuro w Petersburgu, ale to w Kijowie znajduje się biuro konstrukcyjne i zakłady Kwadro International które dostarczyły pojazdy Sherpa Pro dla Ukraińskiego Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, któremu podlegają wszystkie krajowe służby ratownicze.

Pojazd Sherp nie jest przeznaczony do poruszania się po drogach i na miejsce realizacji zadań dostarczany jest na specjalnej lawecie. Maszyna przeznaczona jest do działań w ekstremalnie trudnym terenie i może poruszać się z maksymalna prędkością 45 km/h.

image
fot. J. Sabak

Pierwszym zwracającym uwagę elementem konstrukcji są ogromne opony o wymiarach 160x60 cm, które mają objętość około 800 litrów i układ pneumocyrkulacyjny zapewniający przepływ powietrza i regulację ciśnienia we wszystkich oponach. Dzięki temu Sherpa jest w stanie jeździć nie tylko po bagnie czy głębokim śniegu, ale również po wodzie z prędkością 6 km/h. Podwozie jest hermetyczne i samo w sobie również zapewnia pływalność, a całkowicie płaski od spodu kadłub kryjacy wszystkie mechanizmy zabezpiecza je przed uszkodzeniem jak tez ułatwia pokonywanie przeszkód. Prześwit podwozia to 600 mm.

Układ napędowy Sherpy to japoński silnik diesla Kubota-V1505 o mocy 44,3 KM i przekładnie z mechanizmem różnicowym, co powoduje że pojazd może zmieniać kierunek jazdy niemal w miejscu. Kierowanie tą maszyną przypomina sterowanie czołgiem – kierowca ma do dyspozycji dwie dźwignie do sterowania osobno lewą i prawą przekładnią.

Pojemność zbiornik głównego to 56 litrów, ale w każdym z baloniastych kół można umieścić zbiornik o pojemności 58 litrów, co daje łączną pojemność 232 litry dodatkowego paliwa. Na podstawowym baku pojazd może poruszać się 15 godzin a z pełnymi zbiornikami dodatkowymi do 73 godzin. Zasięg jazdy zależny jest od terenu, który determinuje prędkość jazdy.

image
fot. J. Sabak

Kabina maszyny jest bardzo przestronna i obejmuje dwa miejsca dla załogi oraz tylna ładownie, która może służyć do przewozu ludzi lub ładunków. Jej nietypową cechą jest umieszczenie drzwi do kabiny kierowcy z przodu pojazdu, naprzeciwko tylnej klapy i podobnie jak ona składają się z części odchylanej w dół oraz unoszonego do góry przedniego okna ze wzmocniona, trzywarstwową szybą. Ładunek może być przewożony nie tylko „na pace”, ale również w specjalnym schowku pod podłogą o pojemności 170 litrów lub na dachu maszyny, otoczonym ramą. Maksymalna masa pojazdu to ponad 2,5 tony przy masie własnej 1600 kg.

Reklama

Komentarze

    Reklama