Reklama

Bezpieczeństwo Wewnętrzne

Fot. Airbus

Frontex wybrał bezzałogowce do ochrony granic UE

Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) zdecydowała, że koncerny Airbus i IAI zajmą się realizacją morskiego nadzoru powietrznego za pomocą zdalnie sterowanych samolotów (RPAS). 

Jak informuje Airbus, kontrakt uzyskany został po kilku udanych testach usługi morskiego nadzoru powietrznego z RPAS, przeprowadzonych w ostatnich latach. Dotyczy on świadczenia usług nadzoru akwenów morskich z użyciem zdalnie sterowanych statków powietrznych kategorii MALE (Medium Altitude Long Endurance).

Usługa może być świadczona w Grecji, Włoszech i na Malcie na mocy umowy ramowej. Obejmie ona zapewnienie platformy RPAS z wyposażeniem oraz częściami zamiennymi, sprzętu łączności i pasma telekomunikacyjnego oraz wszystkich niezbędnych ekspertów zarządzających systemem i zapewniających wsparcie operacyjne. Na mocy umowy Airbus i IAI będą wykonywać misje uprzednio zaplanowane oraz loty doraźne. 

Do świadczenia usługi zostanie użyty morski wariant bezzałogowca Heron firmy IAI, wywodzący się ze znanej "rodziny Heronów", której reprezentanci wykonali już ponad 450 000 godzin lotów w dzień i nocy, w każdych warunkach pogodowych. Heron w pełnej konfiguracji operacyjnej może spędzić w powietrzu ponad 24 godziny. Pozwala tworzyć w czasie rzeczywistym kompleksowy obraz sytuacji nawodnej w obszarach zainteresowania, np. w kontekście skoordynowanych europejskich działań monitorujących. 

Bezzałogowiec będzie wyposażony m.in. w głowicę elektrooptyczną do obserwacji w dzień i w podczerwieni do celów nocnych, morski radar patrolowy wyprodukowany przez IAI i system automatycznej identyfikacji jednostek pływających, a także odpowiedni sprzęt łączności oraz system sterowania i wsparcia misji z ziemi. Heron podczas lotu w zasięgu wzroku (LOS) wykorzystuje bezpośrednie łącze radiowe i płynnie przechodzi do sterowania za pośrednictwem łącza satelitarnego, gdy rozpoczyna lot poza zasięgiem wzroku (BLOS). Pozwala to przesyłać informacje w czasie rzeczywistym lub gdy musi latać na małej wysokości nad morzem. Informacje uzyskiwane za pośrednictwem RPAS będą przekazywane do centrum dowodzenia i kontroli Frontexu, a także do odpowiednich ośrodków straży wybrzeża/granicznej. 

Reklama

Komentarze

    Reklama