Tak prezentuje się Toyota z platformą szturmową dla małopolskich funkcjonariuszy

27 lipca 2021, 16:19
spejcalsi policja pl
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. policja.pl

Jeszcze w połowie 2020 roku Małopolskiej Policji udało się zlecić dostawy pojazdu z platformą szturmową. Skorzystają z niego jednak nie tylko policjanci, ale również strażacy. Jest on zbudowany na pojeździe bazowym marki Toyota Hilux z napędem 6X6, a jego odbiór, jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, zaplanowano na bieżący tydzień. 

Zakup pojazdu to efekt połączenia sił przez małopolskich kontrterrorystów oraz strażaków, w ramach projektu "Skuteczni razem – SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym". Wykorzystywany będzie więc on przez mundurowych z obu formacji. Umowę na dostawę podpisano 17 sierpnia 2020 roku ze spółką Concept z siedzibą w Bielsku–Białej. Firma jako jedyna złożyła swoją propozycję w zeszłorocznym postępowaniu. Ostatecznie więc, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, mundurowi będą korzystać ze sprzętu, którego zakup kosztował dokładnie 1 642 347 złotych netto.

Jak informował redakcję InfoSecurity24.pl jeszcze w zeszłym roku mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie, w ramach udzielonego zamówienia i zawartej umowy firma Concept dostarczy pojazd specjalistyczny typu platforma szturmowa zbudowany na pojeździe bazowym marki Toyota Hilux z napędem 6X6. Przewidywanym terminem dostawy pojazdu była pierwsza połowa 2021 roku. 

Firma parę dni temu podzieliła się na portalu społecznościowym efektem swoich prac. 

Projekt "Skuteczni razem – SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym" jest inicjatywą Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji KWP w Krakowie i Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 6 Komendy Miejskiej Państwowej Staży Pożarnej w Krakowie, której specjalizacją jest ratownictwo chemiczno-ekologiczne. Młodszy inspektor Sebastian Gleń, poinformował redakcję, że celem projektu jest zwiększenie zdolności do skutecznego i efektywnego reagowania na ataki terrorystyczne i zagrożenia CBRN-E w celu ochrony obiektów infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej. "W razie aktu terroru i zagrożenia chemicznego, biologicznego czy radiologicznego, służby (w szczególności pododdział kontrterrorystyczny i jednostka ratowniczo – gaśnicza) winny odpowiednio współpracować i działać w sposób skoordynowany"  podkreślał rzecznik. 

W ramach projektu zakupiony został już specjalistyczny sprzęt w postaci pojazdu z platformą szturmową, a następnie przeprowadzone zostaną wspólnie z PSP praktyczne szkolenia – w warunkach zbliżonych do rzeczywistych  na obiektach infrastruktury krytycznej z jego wykorzystaniem. Rozpocząć mają się one, jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, w pierwszej połowie września br.

Do małopolskich funkcjonariuszy trafi, zgodnie z wymaganiami formacji, pojazd specjalistyczny typu platforma szturmowa o konstrukcji i wyposażeniu umożliwiającym wykonywanie zadań polegających na prowadzeniu działań bojowych, zmierzających do likwidacji zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze, w tym działań o szczególnym stopniu skomplikowania w środowiskach prezentujących zagrożenia typu CBRN-E. Pojazd z pełnym wyposażeniem oraz platformą szturmową w pozycji transportowej ma umożliwiać poruszanie się po drogach twardych i gruntowych oraz bezdrożach w terenie.

Jak poinformowała redakcję realizująca zmówienie firma, bazę dla nowego pojazdu krakowskich mundurowych stanowi zmodyfikowana Toyota Hilux HILOAD 6x6, będąca "dziełem" Prospeed Motorsport Ltd., którą w Polsce reprezentuje Concept Sp. z o.o. Prospeed to brytyjska firma specjalizująca się w budowie, modyfikacji oraz tuningu samochodów i podzespołów przeznaczonych do wyczynowych zastosowań w sportach motorowych, w tym także rajdach terenowych. Przedsiębiorstwo to może także montować pojazdy w limitowanych seriach produkcyjnych, tak jak ma to miejsce w przypadku Hilux HILOAD 6x6.

Pickup Toyoty poddany został głębokiej przeróbce, która obejmuje m.in. ramę podwozia. W zasadzie jest to nowa konstrukcja, dłuższa od oryginalnej o jeden metr oraz cięższa o 10 proc., a z oryginalnej przeniesiono jedynie przednie belki poprzeczne w celu zachowania numeru VIN "pojazdodawcy". W samochodzie pozostawiono niezależne zawieszenie przedniej osi, choć wzmocnione zostały jego punkty mocowania na ramie. Z kolei tylne zawieszenie to nowa konstrukcja z pneumatycznymi elementami na obu osiach, które dzięki czujnikom zapewniają regulację wysokości niezależnie od obciążenia. Całe zawieszenie w porównaniu z fabrycznym zostało podniesione o 25 mm. Rozstaw osi wynosi 3270 mm pomiędzy pierwszą a drugą oraz 1000 mm pomiędzy druga a trzecią. Hamulce przedniej osi zostały wyposażone w 6-tłoczkowe zaciski oraz montowane są na nich klocki hamulcowe o wyższej skuteczności. Tylne osie posiadają fabryczne hamulce. Wszystkie trzy osie posiadają hamulce ABS. Dopuszczalna masa całkowita Hiluxa 6x6 wynosi 5610 kg, a jego ładowność ok. 3000 kg. W wersji z rampą szturmową C2 ładowność jest ograniczona przez masę zabudowy do ok. 650 kg.

W układzie napędowym pozostawiono oryginalny silnik, skrzynię biegów oraz skrzynię rozdzielczą, za którą montowana jest nowa skrzynia realizująca napęd obu tylnych osi. Zastosowano w niej mechanizm różnicowy typu Torsen z funkcją blokowania. Tylne osie posiadają fabryczne układy różnicowe o ograniczonym poślizgu LSD (Limited Slip Differential) z funkcją mechanicznej blokady. Oryginalna skrzynia rozdzielcza napędza przednią oś (napęd jest załączany przez kierowcę za pomocą pokrętła w kabinie). Pojazd, podobnie jak Hilux 4x4, ma stały napęd na tylne koła (6x4) wykorzystywany na utwardzonych drogach.

Na Hilux 6x6 zabudowana została rampa szturmowa C2, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami. Tego typu rampy wcześniej zostały dostarczone m.in. do JW Grom (na pojazdach Ford F-550), jednak egzemplarz dla krakowskiego garnizonu został nieznacznie zmodyfikowany. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do 8 operatorów. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. W kabinie pojazdu typu double cab (4-drzwiowa) może poruszać się dwóch funkcjonariuszy, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.

Wymiary Hiluxa HILOAD 6x6 z ramą szturmową C2 to odpowiednio: długość 6,75 m, wysokość 2,6 m oraz szerokość 2,46 m.

Marta Rachwalska/Mateusz Multarzyński

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 11
Trybik
sobota, 31 lipca 2021, 15:00

Aby odstraszyć potencjalnych nachodźców należy ustanowić dla nich coś typu galery, kamieniołomy, męki.

[sic!]
sobota, 31 lipca 2021, 12:38

Jedną sztukę zamówili? Opancerzony z AMZ Kutna nie dał by rady? Bogactwo inwentarza z rampami szturmowymi będziemy posiadać.

Hog55
piątek, 30 lipca 2021, 12:09

Wszystkim piszącym durne komentarze mądralom, proponuję spróbować wziąć drabinę, ubrać kamizelkę kuloodporną i kombinezon AT, broń, jakiś sprzęt do wybijania okien i spróbować wejść z tym wszystkim do jakiegoś budynku po drabinie przez okna na 3 piętrze. Żeby wchodziło się lepiej, niech sobie dodatkowo wyobrażą że w lokalu do którego wchodzą jest kilku uzbrojonych "karków". Oczywiście zaraz ktoś napiszę że można próbować wejść przez drzwi, ale pierwsze co robią jegomoście planujący trzymać na chacie broń i inne niezbyt legalne towary jest zamontowanie dobrych drzwi antywłamaniowych, przez co szybciej można wyrąbać dziurę w ścianie obok drzwi niż wywarzyć drzwi. Poza tym przy takiej akcji ciężko jest oczekiwać efektu zaskoczenia który przy tego typu działaniach jest decydujący. Co do opancerzenia - Policja ma pojazdy opancerzone wyposażone w platformy szturmowe, ale są wielkie (ok. 3,5 m wysokości) , ciężkie (waga ponad 15 ton), ciężko nimi podjechać w mieście pod budynki z samochodami parkującymi w każdym miejscu w jakim jest to możliwe. Poza tym przy założeniu, że wykorzystamy efekt zaskoczenia, jeśli ktoś będzie próbował otworzyć ogień to będzie celował do operatorów którzy są na platformie (a ci mają zintegrowane tarcze balistyczne na pomostach) niż do kierowcy którego przez platformę nawet dobrze nie widzą.

diabeł
czwartek, 29 lipca 2021, 05:34

Tylko w Polsce takie wynalazki … szturmowa rampa na nieopancerzonym pojeździe … masakra … trzeba by może polityków zacząć zatrudniać jako kierowców …

Desstin
sobota, 31 lipca 2021, 01:11

Za dużo CS-a i filmów akcji kat F...

Tede
czwartek, 29 lipca 2021, 23:39

Może dowiedz się do czego one służą zanim zaczniesz wypisywać bzdury w komentarzach

piątek, 30 lipca 2021, 03:37

Może sprawdź jaki pojazdy stosuje się w innych krajach. Wiedza książkowa to trochę mało chłopcze.

mike
środa, 28 lipca 2021, 19:55

Co to jest ????

Byk
czwartek, 29 lipca 2021, 09:49

To jest dramat

Tweets InfoSecurity24